איראן מקדמת חוק למניעת פיקוח על מתקני הגרעין

זאת בתגובה לחיסול בכיר הגרעין, מוחסן פחריזאדה. על הממשלה יהיה להחליט אם לעמוד מאחורי צעד זה, שעלול לסכן את האפשרות לשיפור הקשרים עם ארה״ב עם החילופין במוסד הנשיאות

הלווייתו של פחריזאדה, שלשום (ב׳). צילום: Iranian Defense Ministry Office via REUTERS

לאחר חיסולו של מדען הגרעין הבכיר מוחסן פחריזאדה, איראן מקשיחה עמדות: הפרלמנט האיראני אישר אתמול (ג׳) בקריאה ראשונה הצעת חוק המחייבת את הממשלה בהעשרת אורניום בשיעור של 20% ״לשימושי שלום״, הרבה מעבר לשיעור שאושר בהסכם הגרעין עם המעצמות משנת 2015, וכן את השהיית הפיקוח הגרעיני מטעם האו״ם – אלא אם כן יוסרו מעליה סנקציות בנוגע לבנקאות עולמית ולשווקי הנפט בתוך חודש ימים.

המחוקקים האיראנים העלו כבר פעמים רבות הצעות להחמרת המדיניות האיראנית בנושא הגרעין, עד כה ללא הצלחה רבה. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת, כי כעת יהיה על הממשלה להחליט אם לעמוד מאחורי צעד כזה, שעלולה לסכן את האפשרות לשיפור הקשרים עם ארה״ב עם החילופין במוסד הנשיאות בינואר הקרוב. תגובת הממשלה המיידית, באמצעות הדובר עלי רביאיי, הייתה כי לפרלמנט אין את היכולת לשנות את המדיניות, הנמצאת תחת סמכות המועצה העליונה לביטחון לאומי.   

ההצעה, שספק אם תעבור את השלבים הנוספים עד להפיכתה לחוק, נתפסת כהתרסה נגד חיסול בכיר הגרעין. איראן מאשימה את ישראל בחיסול, שמכחישה את הטענות. המחוקקים קראו קריאות ״מוות לאמריקה!״ ו״מוות לישראל!״ לאחר ההצבעה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית