דיווח: סעודיה בוחנת חידוש יחסים עם קטאר, כ׳מתנה׳ לביידן

הפייננשל טיימס מדווח כי מוחמד בן-סלמאן מעוניין לשפר את מעמד הממלכה בעיני הממשל הדמוקרטי הנכנס, שצפוי לנקוט בקו תקיף הרבה יותר מאשר ממשל טראמפ. השבוע יבקר באזור ג׳ארד קושנר

טראמפ ובן-סלמאן בפסגת ה-G20 ביפן, 2019. צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS

ערב הסעודית מגבירה את מאמציה לפתור את הסכסוך שלה עם קטאר ולהביא לסיום הנתק בין המדינות, שנמשך כבר למעלה משלוש שנים, כמעין ״מתנת פרידה״ לנשיא ארה״ב היוצא, דונלד טראמפ, ובמקביל ניסיון להעלות את קרנה בעיני הנשיא הנבחר, ג׳ו ביידן – כך על פי דיווח בפייננשל טיימס. אמש (א׳) פורסם בכלי תקשורת אמריקנים כי יועצו וחתנו של הנשיא, ג׳ארד קושנר, מתעתד לבקר השבוע בשתי המדינות ולהיפגש עם המנהיגים, בנפרד, על מנת לקדם פתרון. הביקור מקבל משנה חשיבות כעת, לאחר ההתנקשות בחייו של מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה, שמקורות זרים מייחסים לישראל. 

המשבר הדיפלומטי עם קטאר נמשך כבר שנים ארוכות, אך הגיע לשיאו ביוני 2017, כאשר ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים, ניתקו איתה לחלוטין את כל היחסים הדיפלומטיים והמסחריים, בטענה כי היא קרובה מדי לאיראן ומתפקדת כבת בריתה, ונותנת חסות לקבוצות איסלאמיסטיות ולטרור, בין היתר באמצעות רשת אל ג׳זירה. חודש לפני כן התקיימה פסגת ריאד, בה נכח גם הנשיא טראמפ שהביע את תמיכתו במאבק הסעודי באיראן ובאחים המוסלמים, ובמסגרתה נחתמה עסקת נשק עצומה בין המדינות.

יורש העצר הסעודי ומנהיג הממלכה בפועל, מוחמד בן-סלמאן, טיפח יחסים קרובים עם הממשל האמריקני במהלך ארבע השנים האחרונות, והפייננשל טיימס מדווח על חששות הסעודים שלא כך יהיה החל מחודש ינואר הקרוב. בשנים האחרונות, הביעו הדמוקרטים תרעומת וביקורת על מעשים רבים של המשטר הסעודי, ביניהם רצח העיתונאי ג׳מאל חשקוגי, המלחמה בתימן, ומעצרם ודיכויים של פעילים, אנשי עסקים ובכירי מלוכה שהביעו התנגדות למשטר הקיים ולעומד בראשו.

״זו מתנה לביידן״, צוטט בעיתון יועץ של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, והוסיף כי בעקבות ניצחונו של המועמד הדמוקרטי, ״הנסיך מוחמד מרגיש כי הוא נמצא בקו האש ורוצה עסקה עם קטאר כדי לאותת כי הוא מוכן לנקוט בצעדים נדרשים״. עוד צוטט בכתבה עלי שיהאבי, אנליסט סעודי המקורב לחצר המלוכה, שאמר כי ההנהגה הסעודית מוכנה לסיים את הסכסוך.

עם זאת, מדווח הפייננשל טיימס, הנשיא טראמפ היה מוטרד כי החרם על קטאר מחליש את הברית הערבית שביקר לכרות נגד איראן, ומתוסכל מכך שאיראן הרוויחה כלכלית מהעובדה שבשל כך נאלצו הטיסות לקטאר וממנה לעבור במרחב האווירי האיראני. במסגרת השיחות שהתקיימו לאחרונה בין ארה״ב לכוויית, דובר על הדרכים להנחת היסודות למו״מ ישיר בין ריאד לדוחא. יש להניח שקטאר תדרוש צעדים בוני אמון, כגון הסגרת האמברגו האווירי, לפני שתשתתף בדיונים בילטרליים.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית