טהרן שחררה ״מרגלת למען הציונים״ תמורת אסירים איראניים

קיילי מור-גילברט האוסטרלית נעצרה בטהרן לפני למעלה משנתיים. היא שוחררה בתמורה לשחרור שלושה איראנים שהיו כלואים בתאילנד, לאחר ניסיון פיגוע נגד מטרות ישראליות

מור-גילברט לאחר השחרור. צילום: IRIBNEWS/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

איראן שחררה אתמול (ד׳) מהכלא את קיילי מור-גילברט, אוסטרלית-אמריקנית בת 33. מור-גילברט, שעבדה כמרצה ללימודי האיסלאם באוניברסיטת מלבורן, היא נעצרה בשדה התעופה של טהרן בשנת 2018, לאחר שהשתתפה בכנס אקדמי, ונשלחה לרצות עשר שנות מאסר בעוון ריגול. היא שוחררה בתמורה לשחרור שלושה אסירים איראניים שהוחזקו בתאילנד. בהודעה האיראנית על שחרורה נמסר כי היא ״מרגלת למען הציונים״. על פי הדיילי מייל, לאיראנים נודע כי למור-גילברט בן זוג ישראלי.

עיתון The Age, היוצא לאור במלבורן, מציין כי בזאת הסתיימו למעלה משנתיים של קרבות דיפלומטיים בין אוסטרליה לאיראן, שכללו גם את העברתה של מור-גילברט לכלא נשים מרוחק וידוע לשמצה במדבר. על פי הדיווח, בדומה לאזרחים מערביים נוספים כמו העיתונאי ג׳ייסון רזניאן, נכלאה מור-גילברט תחת האשמות חסרות שחר, כחלק ממאמץ איראני למנף שחרור פוטנציאלי תמורת כסף או השפעה אחרת. ״קיים דפוס ברור של ממשלת איראן לעצור באופן שרירותי אזרחים זרים ובעלי אזרחות כפולה ולהשתמש בהם כקלפי מיקוח במשא ומתן עם מדינות אחרות״, אמרה איליין פירסון, מנהלת הסניף האוסטרלי של ארגון Human Rights Watch.

״אמרתי בעבר שאני מאמין בניסים, והנה עכשיו קיבלתי עוד אחד״, אמר בראיון סקוט מוריסון, ראש ממשלת אוסטרליה, בהתייחסו לשחרור הצעירה. במסיבת עיתונאים שקיים היום (ה׳) אמר כי מור-גילברט לא עשתה כל רע, וכי ההאשמות האיראניות היו חסרות בסיס.  הוא סירב להתייחס לשאלות שנגעו למו״מ עצמו ואמר כי מדובר במגעים מורכבים שיש לשמור על סודיותם למען בטיחות האוסטרלים ״שנקלעים למצבים קשים״. במכתבים ששלחה מור-גילברט למוריסון, היא התחננה שהממשלה האוסטרלית תעשה ככל שביכולתה כדי לשחררה, וכתבה כי זכויותיה מופרות באופן חמור וכי היא נתונה לעינויים פסיכולוגיים.

על פי The Age, שלושת האסירים האיראניים ששוחררו הם סעיד מוראדי, מוחמד ח׳זאי ומסעוד סדחת זאדה, שנעצרו ונכלאו בתאילנד לאחר ניסיון פיגוע נגד מטרות ישראליות בבנגקוק בשנת 2012, בו נפצעו חמישה אנשים. איראן הכחישה כל קשר לפיגוע ואף האשימו את ״המשטר הציוני״ במעורבות. לעומתם, הודו גורמים תאילנדיים רשמיים כי המטרה הייתה להתנקש בחיי דיפלומטים ישראלים, ואף בחיי השגריר עצמו. הפיצוצים בבנגקוק אירעו יממה לאחר ניסיונות לפיגועים נגד דיפלומטים ישראלים בניו דלהי ובטביליסי. על פי דיווחים, מוראדי נפצע קשה בפיגוע, כאשר רימון שהשליך נגד כוחות המשטרה התגלגל בחזרה אליו והתפוצץ, מה שהוביל לקטיעה של שתי רגליו. בנגק

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית