ההתעללות באפגניסטן: אוסטרליה מדיחה לפחות 10 חיילים

עשרת החיילים המודחים צפו במעשי הרצח של אסירים ואזרחים אפגנים בלתי חמושים שבוצעו על ידי עמיתיהם ליחידת העלית האוסטרלית, או סייעו להם

הכוחות המיוחדים של צבא אוסטרליה במהלך אימון ראווה, ארכיון. צילום: REUTERS/Mick Tsikas

אוסטרליה מדיחה לפחות עשרה חיילי כוחות מיוחדים לאחר פרסום דו״ח שמצא עדויות מהימנות להרג בלתי חוקי באפגניסטן, כך הודיעה היום (ה׳) רשת ABC האוסטרלית. בשבוע שעבר פורסם דו״ח שקבע כי 39 אסירים ואזרחים אפגנים בלתי חמושים הוצאו להורג על ידי 19 חיילים אוסטרלים, בין השנים 2009-2013. החיילים צפויים לעמוד לדין פלילי על ביצוע פשעי מלחמה. על פי הידיעה, החיילים המודחים אינם חלק מאלו המצוינים בדו״ח, אלא עשרה נוספים, שצפו במעשי ההרג או סייעו להם אך לא ביצעו אותם בפועל.

הדו״ח, של כוח ההגנה האוסטרלי, מסכם חקירה של ארבע שנים בנוגע להתנהלות המזעזעת של יחידת העלית באפגניסטן ב-23 תקריות שונות. במהלך החקירה נערכו ראיונות עם למעלה מ-400 עדים. על פי המסקנות, נמצאו עדויות לכך שמפקדים בכירים הורו לחיילים זוטרים לבצע את ההרג הראשון שלהם על אסירים, במעין טקס חניכה של היחידה שכונה blooding. עוד נטען, כי חיילים ביימו זירות קרב על מנת לטייח מעשי רצח נוספים.

בשבוע שעבר התקשר ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, לנשיא אפגניסטן אשרף גאני, על מנת ״להביע את צערו העמוק על התנהגותם הבלתי-הולמת של חלק מהכוחות״, כך על פי עמוד הטוויטר של האחרון. משרד החוץ האפגני אמר כי מדובר במעשים בלתי-נסלחים, אך שפרסומם הנו צעד חשוב אל עבר הצדק.

אוסטרליה שלחה כוחות לאפגניסטן בשנת 2001, כחלק מהקואליציה נגד הטליבאן בראשות ארה״ב. כיום היא מחזיקה כ-1,500 חיילים במדינה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית