דעה: צה״ל לא ייצא למלחמה באיראן בקרוב

בניגוד לפרסומים בתקשורת הישראלית, בספק אם צה"ל קיבל הוראה להערך למתקפה על איראן עד למועד סיום כהונתו של טראמפ. מבחינה טקטית ומשפטית, ההסתברות לתקיפה כזו קטנה מאד

דעה: צה״ל לא ייצא למלחמה באיראן בקרוב

צילום: דובר צה"ל

בניגוד לפרסומים בתקשורת הישראלית, בספק אם צה"ל קיבל רישמית הנחיה להתכונן למלחמה עם איראן עד ינואר הקרוב - מועד החלפת שלטון בארה"ב. צה"ל כן מתכונן, בשגרה, כבר עשרים שנים לפחות, לתרחיש (דפ"א) של מלחמה עם איראן. שוב, מועד קונקרטי למלחמה כזו - כנראה שאין. 

השמועות בתקשורת הישראלית קשורות, ככל הנראה, למערכות הבחירות בארה"ב וזאת המתקרבת בישראל. מלחמה עם איראן נתפסת בקרב שני המנהיגים, דונלד טראמפ ובנימין נתניהו, כמהלך כוחני שעתיד להביא להם בוחרים לקלפי. כמובן בהנחה והמלחמה אינה מסתיימת בערמות של קברים ישראלים. מטרת התקיפה, אם תבוא, היא סיכול תכנית הגרעין האיראנית. 

האם זה אפשרי? ובכן, תלוי את מי שואלים. ההערכה היא כי החלקים החשובים בתכנית הגרעין קבורים עמוק באדמה. לעקר תכנית כזו מהאוויר בלבד, ללא נשק גרעיני טקטי, דורש פצצות מתאימות. לארה"ב יש כאלו, לישראל אין. צריך גם כלי טיס מתאימים לשאת כאלו פצצות. וגם אם יהיו, לא בטוח שזה יספיק לעקר חלקים חשובים אלו. כלומר, גם אם ארה"ב תשתף פעולה, ותתקוף את איראן מהאוויר יחד עם ישראל, עדיין יש תרחיש שתכנית הגרעין הצבאית לא תושפע מזה. מתקפה קרקעית וכיבוש חלקים מאיראן לא על הפרק. 

היבט נוסף הוא אישור מתקפה אמריקנית כזו. טראמפ אמנם הנשיא והמפקד העליון, אבל מלחמה בסדר גודל כזה מול איראן, צריכה את אישור הבתים. והוא לא יקבל אותו. בטח לא עד ינואר בשעה שמתנהל הליך החלפת שלטון בוושינגטון. אם טראמפ רוצה להבחר מחדש ב2024, הציבור לא יסלח לו על זה. עד היום חלקים בציבור האמריקני לא סולחים לבוש על המלחמה בעירק - נשק גרעיני לא מצאו שם. 

עד כאן על הסיבוכיות לצאת למלחמה כזו. ומה עם התגובה האיראנית? בטהרן לא ישבו בשקט. כתבתי לא מזמן על יכולות הטילאות של איראן. חלקן באמצעות בסיסים תת קרקעיים, שאינם ידועים למודיעין הישראלי או האמריקאי. איראן מדינה גדולה. שירותי הביון של שתי המדינות כנראה יודעים הרבה, אבל לא הכל. מכאן, שמתקפה אמריקאית ככל הנראה תצית מתקפת טילים לעבר ישראל ובסיסים אמריקאים באזור המפרץ. המטרה של האיראנים תהיה לגרום לכמה שיותר הרוגים ונזק לצרכי הרתאה. אולי גם חיזבאללה יופעל נגד ישראל מזירת לבנון וסוריה. 

כלומר, ניתן להניח שמתקפה באיראן תגרור תגובה איראנית בתצורות שונות, ותביא לכמה מאות הרוגים - חיילים ואזרחים (העורף מטרה), בישראל וארה"ב. זאת, לצד נזקים בעשרות עד מאות מליוני שקלים של מבנים שיהרסו, רכש חימוש, תחזוקת כלים במהלך המלחמה, ופיצויים למשפחות ההרוגים ולפצועים לעשרות שנים קדימה. 

לסיכום, מלחמה יזומה מול איראן היא חלופה, אם אכן תביא לסיכול תכנית הגרעין הצבאית האיראנית. האם דפ"א כזו אפשרית ללא כיבוש קרקעי חלקי של איראן? בספק רב. האם ארה"ב מוכנה "ללכת עד הסוף" חודשיים לפני חילופי שלטון בבית הלבן? כנראה שלא. האם ישראל מוכנה ללכת עד הסוף למלחמה יזומה כזו? בספק רב. מכאן, שכל שמועה כזו ככל הנראה מהולה בהרבה פוליטיקה. מציאות? קצת פחות. 

אולי יעניין אותך גם