טורקיה וישראל מגלות את הפוטנציאל לשיתופי פעולה בהייטק

"היקף הסחר ההדדי בין המדינות עמד על 7.2 מיליארד דולר ב – 2019. עם תחום ההייטק, נוכל להגיע אולי אפילו ל– 10 מיליארד דולר", אמר רועי גלעד, הממונה על השגרירות הישראלית בטורקיה

תמונה מהכנס הוירטואלי - באדיבות קרן קטליסט

בזמן שיזמים ישראלים מכוונים לארה"ב, לסין, אירופה ועכשיו גם לאיחוד האמירויות, מדינה חדשה ומעניינת מתחילה להיכנס לעולמות ההייטק והסטאטראפ – שכנתנו הגדולה תורכיה. ליסיה בכר מנוח, שותפה מנהלת בקרן הפרייבט אקוויטי הישראלית Catalyst , שעלתה מתורכיה לישראל לפני עשר שנים, ומכירה היטב את האקו-סיסטם בשתי המדינות, היתה דוברת ומנחה של כנס אונליין מקורי וראשון מסוגו: Uniting hi-tech from two nations – Turkey & Israel .

את הכנס יזמו וארגנו משרד החוץ ושגרירות ישראל בתורכיה בראשות רועי גלעד, ליסיה בכר מנוח מקרן קטליסט, וקרן הפיתוח הטכנולוגית של טורקיה Technology Development Foundation of Turkey. עשרות המשתתפים שנרשמו, בהם יזמים ומשקיעים תורכיים, שמעו מליסיה הסבר על האקוסיסטם הישראלי ועל ההזדמנויות לשיתוף פעולה.

לצידה, ג'ם ליאון Cem Leon Menase, יזם חברתי תורכי ומוביל את מיזם  "Disruption for Good", הציג את סצנת ההייטק המתפתחת במדינתו. תורכיה ציינה לא מזמן את האקזיט הראשון של יוניקורן תורכי, חברת הגיימינג Peak Games שנרכשה באמצע המשבר תמורת 1.8. מיליארד דולר.

המבטים הסקרנים שהציצו ממפגש הזום התחלפו במהירות לשיח על המשותף בין העמים והתרבויות, ובפוטנציאל העסקי בין המדינות. "היקף הסחר בין המדינות עמד על 7.2 מיליארד דולר ב – 2019, אבל מבוסס בעיקר על לואו-טק (Low tech). אם נביא מימד חדש לסחר, את תחום ההייטק, נוכל להגיע אולי אפילו ל– 10 מיליארד דולר סחר הדדי בשנה", אמר רועי גלעד, הממונה על השגרירות הישראלית בטורקיה. גלעד הדגיש את המחוייבות שלו ושל השגרירות הישראלית בתורכיה לחזון של בניית גשר בין קהילת ההייטק התורכית והישראלית.

ד"ר מטה צ'קמאקי, המזכיר הכללי של TTGV, קרא באירוע להשאיר את הפוליטיקה לפוליטיקאים ואת ההיסטוריה להיסטוריונים, ולהתמקד בשפה המשותפת של כולנו – השפה של הערך (Value). על בסיס החיבור העמוק של ליסיה עם האקוסיסטם בשתי המדינות, היא הדגישה עד כמה לשני הצדדים יש הרבה מה להרוויח מפיתוח יחסים והזדמנויות עסקיות בתחום ההייטק.

"ישראל יכולה להפיק תועלת מהמיקום האסטרטגי, מהסביבה העסקית של טורקיה ומהאוכלוסייה הצעירה שלה, ולטורקיה יש הרבה מה להרוויח מהחדשנות של ישראל. אם נשים בצד את הפוליטיקה ונעודד שיתופי פעולה, נוכל להפיק תועלת כלכלית רבה לשני הצדדים", אמרה.

בביקור עסקי שקיימה ליסיה בתורכיה יחד עם אדוארד קוקירמן, שותף מנהל בקרן קטליסט, השניים פגשו רבים מנציגי קהילת ההייטק במדינה והתרשמו מהפוטנציאל. "אנחנו טובים בבניית יחסים והזדמנויות עם קהילות עסקיות במדינות שונות. כפי שעשינו עם סין, שם קרן קטליסט הייתה הישראלית הראשונה שהקימה קרן ישראלית-סינית, כך אני מאמינה שנוכל לעשות גם עם תורכיה", אומרת ליסיה.

במפגש המקוון השתתפו גם שני יזמים – ישראלי ותורכי, מתחומי הרכב האוטונומי ותחום האנרגיה. קובי מרנקו – מנכ"ל ומייסד הסטארטאפ הישראלי Arbe, מחברות הפורטפוליו של קרן קטליסט, המפתח מערכת מכ"ם רגיש לתעשיית הרכב, שאין קאליאן, מייסד ומנכ"ל של הסטארטאפ הטורקי Reengen, שעוסק בתחום ה– IOT למגזר האנרגיה – אחד התחומים הבולטים בתורכיה שללא ספק יכול להינות מטכנולוגיה ישראלית.

"אנרגיה היא לאחרונה מקור לקונפליקט באזור שלנו, לצערי. אולי היום נוכל להציג אנרגיה כמקור של ידידות ושותפות, לא רק של עימות", אמר רועי גלעד הממונה על שגרירות ישראל בתורכיה. המפגש הקצר והמוצלח הדגים עד כמה יוזמה קטנה יכולה לפתוח דלת לדברים גדולים בעתיד, והמשתתפים קבעו להמשיך במפגשים בשנת 2021.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית