מזכיר המדינה הבא נתפס כאיתות חיובי עבור סין

מומחים ליחסי ארה״ב-סין רואים בבחירתו של ג׳ו ביידן באנת׳וני בלינקן לתפקיד סימן לשינוי פוטנציאלי של המדיניות האמריקנית בסין ורצון לשיתוף פעולה לייצוב היחסים

ביידן כסגן הנשיא יחד עם בלינקן (בעניבה האדומה), אז יועצו לביטחון הלאומי, בחדר הסגלגל יחד עם הנשיא אובמה ויועץ הנשיא לביטחון לאומי, טום דונילון, בשנת 2010. צילום: Pete Souza/White House via CNP/ABACAPRESS.COM via REUTERS

מזכיר המדינה המיועד של הממשל האמריקני הבא נתפס כבחירה מתונה וכאדם שבייג׳ינג תוכל לעבוד איתו, כך אומרים אנליסטים סינים ל-South China Morning Post, עיתון בבעלות קבוצת עליבאבא, היוצא לאור בהונג קונג. אתמול (ב׳) הודיע הנשיא הנבחר ג׳ו ביידן כי הוא בחר לתפקיד את אנתוני בלינקן, יועצו הוותיק בנושאי מדיניות חוץ, שכיהן כתת מזכיר המדינה וכן כסגן היועץ לביטחון לאומי בממשל אובמה. מומחים שונים מאמינים כי בחירה זו מאותתת על שינוי פוטנציאלי של המדיניות האמריקנית בסין, ורצון לשיתוף פעולה לייצוב היחסים.

תקופת כהונתו של דונלד טראמפ התאפיינה במתיחות רבה בין שתי המדינות במגוון נושאים, מהתנגדות אמריקנית לדריסת הרגל של בייג׳ינג סין הדרומי ועד לנגיף הקורונה, אותו מכנה טראמפ ״הנגיף הסיני״. במהלך ארבע השנים האחרונות הטיל הממשל האמריקני הגבלות רבות על חברות סיניות שרצו לפעול במדינה וכן סנקציות, ופועל נחרצות כדי לצמצם את התלות במסחר הסיני.

״כל מי שימונה למזכיר המדינה הבא יהיה טוב יותר מהנוכחי״, אמר לעיתון המומחה ליחסים בינלאומיים גי׳ה קינגגאו,  בהתייחסו למייק פומפיאו ולמדיניותו הנוקשה. ״סין אינה מצפה למזכיר מדינה פרו-סיני, אלא למישהו שיכול להתמודד עם יחסי ארה״ב-סין באופן הגיוני שישרת את האינטרסים האמריקנים. יש הרבה נושאים שארה״ב יכולה לעבוד עליהם עם סין, שיתאימו לאינטרסים של שתי המדינות״. הוא הוסיף, כי בלינקן צפוי להחזיר לקדמת הבמה את האסטרטגיה של שמירה על סדר עולמי באופן שמשרת את ארה״ב.  

״בזכות ניסיונו הרב, ביידן צפוי לקבל כמה החלטות חשובות בנוגע למדיניות חוץ״, אמר לעיתון לו שאנג, מומחה לארה״ב באקדמיה הסינית למדעי החברה. ״בלינקן אינו טיפוס כריזמטי או פרובוקטיבי, אבל הוא פרגמטי. אני רואה באישורו חדשות טובות״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית