החממה הטכנולוגית: חיל האוויר מתחיל לנטר את הדת"קים בזמן אמת 

במסגרת החממה הטכנולוגית של חיל האוויר, יוזמת בסיס 108, החל פרויקט רישות הדת"קים במצלמות CCTV. עד סוף שנת 2021 ירושתו כלל הדירים בחיל

אלוף עמיקם נורקין. צילום: דובר צה"ל

בסיס 108 של חיל האוויר היה בין אלו שהתחרו על פרס הרמטכ"ל לחדשנות עם פרויקט החממה הטכנולוגית. מדובר בפרויקט שזה עתה מסיים את המחזור הראשון, כאשר מטרתו פיתוח חדשנות אורגנית בחיל האוויר. החממה קולטת מחזור אחד בכל שנה של כמאה איש. 

את הרעיונות מציעים אנשי החיל. מתוכם מתקבלים כ-13 רעיונות לחממה. כל צוות מקבל ליווי צמוד של אל"מ במילואים, מתוך פורום המילואים הבכיר של המערך הטכני, פורום לב כחול, למשך 16 שבועות של תהליך ההאצה. לקראת סוף מחזור הפיתוח של המוצר (MVP), הצוותים ניגשים לוועדת כרישים. מתוך כלל הפרויקטים, חמישה נבחרים ומקבלים מימון להגיע לאב טיפוס. מתוך אבות הטיפוס, החיל צריך לבחור מה לרכוש. הפתרון שירצו לרכוש, ירכש דרך הצינורות המקובלים בחיל לצורך בניין כוח. 

הצוות האורגני של תכנית החממה כולל את מפקד התכנית רס"ן ד"ר דוד אלקחר, סוציולוג חיילי אופיר צ'רניאק ומוביל טכנולוגי רנ"ג במיל' ניסים סופר. וועדת הכרישים של החממה כוללת את תא"ל במיל' פרופסור אלון דומניס, אל"מ במיל' עדי ברשדסקי (האל"מית הראשונה בחיל האוויר), עו"ד נאוה סברסקי סופר (דירקטורית ומרצה בכירה לחדשנות), יוסי להד (יזם וחבר בארגון הרובוטיקה הישראלי) ושלמה אלקחר (סנכ"ל בגמלאות מאלביט מערכות). 

דת"ק חכם 
במסגרת פעילות החממה, הוצף צורך לנטר את הדת"קים (מחסה מטוסים ממוגן) של מטוסי הקרב. הדרישה הגיעה טרם מקרה ההצפה בבסיס חצור. הרעיון, בדומה לפתרונות אזרחיים, מבוסס על מצלמות CCTV המחוברות לחמ"ל מרכזי. בחממה הוסיפו על החומר המצולם שכבה של אלגוריתמים לזיהוי אנומליות שונות במצב המטוסים והדירים. כמו גם, הוסיפו שכבה של התרעות לטלפון הנייד או למחשב של גורמי עניין בעת מעבר סף כלשהו המצביע על בעיה. 

למשל, אם מישהו נכנס לדיר בעת שהמטוס חמוש. מצב כזה יכול להוות סכנת חיים, והתרעה תצא לבעלי עניין. הניטור הרציף מאפשר בנוסף לפיקוד הבסיס להבין את מצב מוכנות המטוסים למשימה בכל רגע נתון על בסיס צילומי וידאו מהשטח. בעתיד רוצים ב108 להשתמש במערכת לצורך תחזוקה חזויה על בסיס אלגוריתמים שיודעים לזהות תקלות על בסיס עיבוד תמונה. בשלב זה המערכת פרוסה בבסיס אחד. עד סוף 2021 רוצים לפרוס אותה בכל בסיסי החיל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית