"מעבדת החדשנות" של משטרת יורופול יוצאת לדרך

על הפרק: הכנסת יכולות חדשות לרבות AI, בינה מלאכותית - יכולת ניתוח ופיצוח תבניות על ידי מחשבים, יכולת ניתוח עמוק ורוחבי של מאגרי נתונים גדולים ושימוש במציאות רבודה

https://www.europol.europa.eu/newsroom/multimedia/image-gallery

האיחוד האירופי מדווח כי משטרת "יורופול" מחפשת אחר טכנולוגיות חדשות לצורך התמודדות טובה יותר עם הפשיעה המודרנית ואיומי הייחוס של הטרור על היבשת. מהלכים מוחשיים הם כדוגמת "מעבדת החדשנות" של "יורופול" שהולכת ומתגבשת והקמת "מרכז החדשנות". המטרה המרכזית הנה לשדרג את יכולות השיטור באיחוד האירופי ולהתאימם לאתגרי המחר. על כך במאמרי.

המטרה – הצטיידות ביכולות טכנולוגיות מודרניות
מערכות אכיפת החוק באיחוד האירופי מבצעות בשנים האחרונות מהלכים מגוונים על מנת להשיג ולפתח טכנולוגיות חדשות למשימות השיטור. דוגמה לכך, הוא פרויקט הקמת "מעבדת חדשנות" של משטרת "יורופול" ו"מרכז חדשנות" של האיחוד. המטרה לאמץ ולפתח טכנולוגיות מתפתחות וליישם שימוש שלהן לצרכי מערכות אכיפת החוק. לעניין זה, הכנסת יכולות חדשות לרבות AI, בינה מלאכותית - יכולת ניתוח ופיצוח תבניות על ידי מחשבים, יכולת ניתוח עמוק ורוחבי של מאגרי נתונים גדולים ושימוש במציאות רבודה כל אילו, בכדי לפצח פרשיות סבוכות פליליות וטרור כאחד.

הפרויקט שתוקצב בהתאם במשאבים, יורכב מיכולות טכנולוגיות מתקדמות כחלק מהצרכים אסטרטגיים ותפעוליים של מערכות האכיפה ונדרש שיעמוד בארבעת היעדים שקבעה לו וועידת "יורופול" בכינוסה האחרון. הפרויקט המדובר של משטרת "יורופול" ישמש גם לצורכי מחקר ויתוקצב על ידי מימון של המדינה בה הוא פעיל ובמימון האיחוד האירופי. לעניין זה, יוקצו גם תקציבי המחקר והחדשנות של Horizon 2020.
Horizon 2020: מימון וקידום פרויקטים עבור משטרת "יורופול"

במסגרת התקציבים המוקצים למחקר הוחלט להשתמש כאמור גם במימון של HORIZON 2020 לקידום מספר פרויקטים עבור משטרת "יורופול". הפרויקט הראשון הוא "PROTON" שמטרתו להשתמש בתבניות ממוחשבות בכדי להבין את "תהליכי הגיוס לפשע מאורגן ורשתות טרור". אחד האתגרים עמו מתמודדות רשויות האכיפה בכל העולם הוא פיצוח תהליכי הגיוס לשורות הפשע המאורגן וארגוני הטרור. שימוש בטכנולוגיה מתקדמת יסייע בעוד שכבת הגנה על שכבות הקיימות כדוגמת איסוף באמצעות "יומינט" וטכנולוגיות אחרות.

פרויקט נוסף, הוא " "INFINITY, אשר מטרתו היא שילוב בין יכולת של מציאות רבודה, בינה מלאכותית ויכולת למידת מחשב עם "ביג דאטה" וניתוח חזותי. כל אילו בכדי לספק פתרון משולב לצורך המבצעי של חקירות מרובות נתונים ומידע. פרויקט אחר, "AIDA", נועד לפתח פלטפורמה לניתוח נתונים וליישם מתודולוגיה ממוחשבת לניבוי בשילוב כלים נוספים אשר מטרתם למנוע, לזהות, לנתח ולהילחם במתקפות סייבר מצד ארגוני פשיעה וטרור.

עוד דוגמה לפרויקט מתקדם הוא פרויקט " "GRACE, המטרה היא שבאמצעות יכולת של בינה מלאכותית תוכל המערכת לזהות, לערוך ולהפנות את תשומת לב החוקרים לתמונות של ניצול מיני של ילדים ברשת. מדיווחי התקשורת הזרה ניתן ללמוד כי מתוכננים עוד ועוד פרויקטים במסגרת "מעבדת החדשנות" ופרויקטים עבור משטרת "יורופול" לקראת HORIZON 2020 .

האיחוד האירופאי תומך 
באיחוד האירופי עוסקים ושוקדים בימים אילו גם בפיתוח "מרכז החדשנות". זה אמור להיות ישות נפרדת ממעבדת החדשנות של ה"יורופול". עיקר ההבדל הוא, שבעוד ש"מעבדת החדשנות" מתמקדת אך ורק בנושאי אכיפת החוק, פיתוח "מרכז החדשנות" מטרתו לכוון לתיאום ושיתוף פעולה בין כל הגורמים באיחוד האירופי והלאומי בתחום הרחב יותר של ביטחון פנים, ניהול הגבולות, משפט פלילי והיבטי הביטחון בתחום ההגירה. מדיווחים רשמיים בתקשורת הזרה עולה כי, במסגרת זו "יורופול" פועלת יחד עם האיחוד האירופי וסוכנויות אחרות לקידום ולפיתוח מרכז החדשנות.

לצורך קידום הפרויקטים הוקמו "קבוצות עבודה" המשמשות את בסיס העבודה במעבדת החדשנות. מדינות חברות באיחוד נוטלות חלק על ידי שילוב עובדים וחקר משותף יחד בנושאים מסוימים. לדוגמה מנוהל פרויקט אחוד שנוגע להיבטי תקשורת מאובטחת. מטרת הפרויקט לנסות ולקדם פתרונות בהתאם לדרישות מערכות אכיפת החוק בכל הנוגע לטיפול באתגרי מגפת הקורונה. במבט צופה פני עתיד, משטרת "יורופול " שואפת לממן ולנהל את פעילויות המחקר והפיתוח של קבוצות העבודה במסגרת המדינות החברות באיחוד האירופי.

אין ספק, שקידום הפרויקטים והצלחתן של "מעבדת החדשנות" ו"מרכז החדשנות" תלויה לא מעט במקורות מימון ובתקציבים שיופנו אליהן ובאיכות הצוותים שיעסקו במחקר. לשם כך, ב"יורופול" סבורים כי 11 צוותי עבודה יהוו פתרון אידיאלי, ובמסגרת זו מבקשים מעורבות פעילה של המדינות החברות באיחוד. את תוצאות הפרויקטים נוכל לראות בעתיד הקרוב לעין ואין ספק שזו מהווה פריצת דרך משמעותית מבחינת יכולות מערכות אכיפת החוק ורשויות המדינה בהתמודדות עם אתגרי הפשיעה החמורה והטרור על היבשת. בעניין זה, תעשנה נכון החברות הביטחוניות הישראליות בשיווק ובמעורבות בפרויקטים שהוזכרו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית