מחקר F5: עליה במתקפות פישינג העושות שימוש בשמות מותגים בשם המתחם

על פי המחקר של חברת F5, כ55.3 אחוזים מה- drop zones השתמשו ביציאת SSL/TLS לא סטנדרטית. נעשה שימוש ביציאה 446 בכל המקרים

צילום: F5

מגפת הקורונה ממשיכה לעודד את מאמצי הפישינג (דיוג - Phishing) וההונאה של עברייני הסייבר באופן משמעותי, זאת על פי מחקרים חדשים של מעבדות F5 Labs. על פי המהדורה הרביעית של דוח הפישינג וההונאה (Phishing and Fraud Report), אירועי פישינג עלו ב-220% בשיא המגיפה העולמית בהשוואה לממוצע השנתי.

בהתבסס על נתונים ממרכז ה-SOC של F5, מספר אירועי הפישינג בשנת 2020 אמור כעת לעלות ב-15% לעומת השנה שעברה, אם כי נתון זה עשוי להשתנות בקרוב עם התפשטות הגל השני של המגיפה. הודעות פישינג נמסרות בדוא"ל בנושא הקורונה ומתמקדות בבקשה לתרומות לעמותות מזויפות, איסוף הרשאות והעברת תוכנות זדוניות.

סורין בויאנגיו, מהנדס מערכות בחברת F5 בישראל אמר כי: "התקפות פישינג קיימות מספר רב של שנים ולמרות זאת הן נשארת וקטור תקיפה משמעותי שהולך ומתפתח. הגנות מסוג MFA כבר לא מספיקות, מאחר שבמקרים רבים הן מאפשרות התמודדות עם האיום רק לאחר שהזהות נגנבה והנזק נעשה. מנועים חדשניים, שמסוגלים לזהות אם גניבת הזהות בזמן אמת, כאשר המשתמש מתחבר, מאפשרים להתמודד עם האיום באופן מידי ויעיל יותר".

F5 Labs זיהתה התקפות אופורטוניסטיות כאשר בחנה יומני שקיפות אישורים (Certificate Transparency Logs - תיעוד של כל האישורים הדיגיטליים המהימנים בציבור). מספר האישורים המשתמשים במונחים "Covid" ו"קורונה" הגיע לשיא של 14,940 במרץ, דבר שמהווה עלייה של 1102% לעומת החודש הקודם.

"הסיכון להיות תחת התקפת פישינג גבוה יותר מתמיד ונוכלים משתמשים יותר ויותר באישורים דיגיטליים כדי שהאתרים שלהם ייראו מקוריים", אמר דייוויד וורברטון, מומחה איומים בכיר במעבדות F5 Labs. "התוקפים ממהרים גם לרכוב על מגמות רגשיות, כך שמגפת הקורונה תמשיך לתדלק איום שכבר היום נחשב משמעותי. למרבה הצער, המחקר שלנו מצביע על כך שבקרות האבטחה, הכשרות המשתמשים והמודעות הכוללת עדיין אינן מספיקות ברחבי העולם".

החל מתחילת שנת 2020 עד היום, 52% מאתרי הפישינג השתמשו בשמות ופרטי זיהוי של מותגים בכתובות האתר שלהם. באמצעות נתוני אתרי פישינג מ-Webroot מעבדות  F5 Labsגילו כי אמזון (Amazon) הוא המותג המטורגט ביותר במחצית השנייה של 2020. המותגים Paypal, Apple WhatsApp,  Microsoft Office , Netflix ו- Instagram היו גם בין עשרת המותגים המובילים שהתחזו אליהם.

על ידי מעקב אחר גניבת הרשאות לשימוש בהתקפות פעילות, מעבדות F5 Labs הבחינו כי עבריינים מנסים להשתמש בסיסמאות גנובות תוך ארבע שעות מרגע ביצוע התקפת הפישינג מול הקורבן. התקפות מסוימות אף התרחשו בזמן אמת על מנת לאפשר תפיסת קודים של אבטחה של אימות רב-גורמים (MFA).

בינתיים, גם פושעי סייבר הפכו חסרי רחמים בניסיונותיהם לחטוף כתובות של אתרים מכובדים, אם כי פגיעים - לעתים קרובות בחינם. אתרי וורדפרס לבדם היוו 20% מכתובות הפישינג הגנריות בשנת 2020. בשנת 2017 נתון זה היה נמוך משמעותית והגיע רק עד 4.7%.

יתר על כן, פושעי סייבר מורידים יותר ויותר עלויות באמצעות רשמים של שמות דומיין (registrar) הניתנים בחינם כגון Freenom עבור דומיינים מסוימים של קוד מדינה (ccTLD), כולל tk, .ml, .ga, .cf ו- gq. כאמור, .tk הוא כיום הדומיין החמישי ביותר בפופולריות בעולם.

מסתתרים במקום גלוי לעין
בשנת 2020 התוקפים מגבירים את מאמציהם לגרום לאתרים מזוייפים להיראות אמיתיים ככל האפשר. נתונים סטטיסטיים של F5 SOC מצאו כי מרבית אתרי הפישינג מינפו הצפנה, כאשר 72% מתוכם השתמשו בסרטיפיקציות HTTPS תקפות כדי להערים על קורבנות. השנה, 100% מ"אזורי ההצנחה" (drop zones) - יעדי הנתונים הגנובים שנשלחו על ידי תוכנות זדוניות - השתמשו בהצפנת TLS (עלייה מ-89% בשנת 2019).

מעבדות F5 Labs דיווחו בנוסף כי כאשר מצרפים את האירועים משנת 2019 ו-2020, 55.3% מה- drop zones השתמשו ביציאת SSL/TLS לא סטנדרטית. נעשה שימוש ביציאה 446 בכל המקרים ב- bar one. ניתוח של אתרי פישינג מצא כי 98.2% השתמשו ביציאות סטנדרטיות: 80 לתעבורת cleartext HTTP ו-443 לתעבורת SSL/TLS מוצפנת.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית