פיצוץ במפעל המתכות באשדוד: למפעל לא היה רישיון לעסוק בפסולת הכוללת חומרי נפץ 

המשרד להגנת הסביבה ועיריית אשדוד מאשרים כי למפעל המתכות לא היה רישיון לעסוק בחומרי נפץ. המשטרה אינה מכחישה שהתגלו במפעל שאריות חומרי נפץ. משרד הביטחון, העבודה וצה"ל - שותקים

פיצוץ במפעל המתכות באשדוד: למפעל לא היה רישיון לעסוק בפסולת הכוללת חומרי נפץ 

מפעל המתכות באשדוד. צילום: משטרת ישראל

החקירה סביב הפיצוץ במפעל המתכות "שאול גואטה" באשדוד ממשיכה. בהעדר שקיפות לציבור, אבל ממשיכה. המשטרה אינה מכחישה שהתגלו במפעל שאריות חומרי נפץ. ההערכה היא כי מדובר בגרוטאות או מתכות שנרכשו או התקבלו מצה"ל והכילו שאריות חומרי נפץ. עם זאת, במשטרה לא מאשרים או מכחישים שזה המצב. 

משרד הביטחון שאחראי על מכירת גרוטאות של צה"ל - שותק. בקשה לתגובה הופנתה למשטרה. כך גם בפרקליטות מחוז דרום. בצה"ל גם שותקים ומפנים למשרד הביטחון. באירוע נהרגו שני אנשים - אזרח טורקי ופלסטיני מרמאללה. 

משרד העבודה מסיר אחריות וטוען כי לא מדובר בתאונת עבודה. במאמר קודם בסדרה, כתבתי מדוע מדובר במקרה מעניין. משרד העבודה נעדר מומחיות בחומרי נפץ, ולכן מבחינתו זה אינה תאונת עבודה. משרד הבט"פ (המשטרה) מחזיק בידע בחומרי נפץ, לכן החקירה של המשטרה. הציבור, כאמור, אינו חשוף לעובדות. חשש לטיוח? טרם ברור. 

פניתי לעוד שני גורמים - עיריית אשדוד והמשרד להגנת הסביבה. מדוע? מכיוון שאלו אחראים על מתן רישיון עסק למפעל המתכות. אם אכן המפעל עסק בגרוטאות עם חשש לחומרי נפץ, צריך שיהיה לו רישיון מתאים לעסוק בפסולת עם שאריות חומרי נפץ. 

ובכן, במשרד להגנת הסביבה טוענים כי "אישור כמו שציינת (עיסוק בפסולת הכוללת חומרי נפץ) לא נכלל במסגרת רישיון העסק שמספק המשרד להגנת הסביבה, ועל כן לא סופק כל אישור מסוג זה מטעם המשרד למפעל "שאול גואטה"." מעיריית אשדוד גם מאשרים כי למפעל אין רישיון לעיסוק בחומרי נפץ. 

אם אכן נמצאו חומרי נפץ במפעל, בין שגרמו לפיצוץ או שלא, משמעות הדבר כי המפעל פעל בניגוד לרישיון העסק שלו. אם יתגלה בחקירה כי אכן המפעל רכש גרוטאות ממשרד הביטחון \ צה"ל, תעלה שאלה כיצד מכרו לו אלמנטים בהם עלול להמצא חומר נפץ, כאשר אין בידיו רישיון עסק מתאים. 

בצורה אחרת, כאשר משרד הביטחון מוכר גרוטאות של צה"ל, הוא צריך לעשות שתי בדיקות טרם המכירה. ראשונה, האם נשארו בהן חומרי נפץ. שניה, האם למפעל הרוכש יש רישיון לעסוק בפסולת שעלולה להכיל חומרי נפץ.  

כאמור, המשטרה לא מנדבת פרטים, משרד הביטחון, צה"ל ומשרד העבודה שותקים.

אולי יעניין אותך גם