ארה״ב תסיג כוחות מעיראק ומאפגניסטן בשבועות הקרובים

כ-2,500 חיילים צפויים לשוב לארה״ב לפני שהנשיא טראמפ יסיים את כהונתו. טראמפ דיבר לא פעם על כוונתו להשיב את כל החיילים, אך בכירי צבא וביטחון התנגדו לכך בשל חשש לערעור היציבות השברירית באזור

ארה״ב תסיג כוחות מעיראק ומאפגניסטן בשבועות הקרובים

חיילי חיל הנחתים באפגניסטן. צילום: REUTERS/Omar Sobhani

נשיא ארה״ב היוצא, דונלד טראמפ, יפחית משמעותית את הכוחות האמריקניים על אדמות עיראק ואפגניסטן לפני תום כהונתו, כך הודיע אמש (ג׳) הפנטגון. מתוך 4,500 חיילים המוצבים כיום באפגניסטן, 2,000 ישובו הביתה, ו-500 חיילים נוספים ישובו מעיראק, שבה מוצבים כעת כ-3,000 חיילים. טראמפ אמר לא פעם כי הוא מעוניין להשיב את כל הכוחות לאדמת ארה״ב עד חג המולד , אך לבסוף החליט על ביצוע חלקי בלבד של תכניתו, ככל הנראה בשל התנגדותם של בכירי צבא וביטחון, החוששים מנסיגה נמהרת מידי שתערער את היציבות השברירית באזור ופגיעה באינטרסים אמריקניים.  

על פי דיווחים בכלי תקשורת אמריקניים, ראשי הצבא התבשרו בסוף השבוע האחרון על נסיגת הכוחות המתוכננת. עם פרסום הדיווחים הזהיר מנהיג הרוב בסנאט, מיטש מק׳קונל, מפני נסיגה פוטנציאלית ״משפילה״ באפגניסטן שתזכיר את הנסיגה מסייגון בשנות ה-70׳. הנציג הרפובליקני הבכיר בוועדת יחסי החוץ, אמר בנוגע לאפגניסטן כי ״עלינו להבטיח שמירה על כוח שיורי בעתיד הנראה לעין על מנת להגן על האינטרסים הלאומיים והביטחוניים של ארה״ב, וכדי לסייע בהבטחת השלום באפגניסטן״.

מזכיר ההגנה החדש, כריסטופר מילר, התייחס אף הוא להסגת הכוחות מהמזרח התיכון, באופן דומה יותר לקו המקורי של טראמפ. ״אנו נותרים מחויבים לסיים את המלחמה שאל-קעידה הביאה לחופינו בשנת 2001״, אמר בסוף השבוע האחרון. ״כל המלחמות חייבות להסתיים. המאבק הזה היה ארוך, הקורבנות שלנו היו עצומים. עמדנו באתגר ונתנו את כל כולנו. עכשיו הגיע הזמן לחזור הביתה״. הדברים אינם עולים בקנה אחד עם דבריו של קודמו בתפקיד, מארק אספר, שפוטר על ידי טראמפ בשבוע שעבר.

בחודש פברואר האחרון הגיעה וושינגטון להסכם עם הטליבאן, לפיו חיילי ארה״ב ייצאו מאפגניסטן עד לאמצע שנת 2021, בכפוף לכך שהטליבאן יעמוד בהתחייבותו להילחם בטרור. בתחילת החודש העביר מזכיר ההגנה הקודם, מארק אספר, תזכיר חסוי לבית הלבן בו ציין כי לדעת בכירי הפיקוד (שכללו, מלבדו, את מפקד פיקוד המרכז הגנרל קנת׳ פרנק מקנזי, ואת מפקד משימת נאט״ו באפגניסטן, גנרל אוסטין מילר), לא מתקיימים התנאים הנדרשים, וכי אין להסיג כוחות כלל עד שהמצב לא ישתנה. רשת סי.אן.אן מציינת כי במהלך כהונתו של טראמפ הוסגו כמחצית מהכוחות ששירתו באפגניסטן.

אולי יעניין אותך גם