תכירו: הענף בצה"ל שמחבר את איסוף החוזי ללוחמים 

בענף חוזי בלוטם, באגף התקשוב, בונים תשתית תקשורת שמשנעת את הוידאו מכל סנסור מצלם צה"לי - לכל כוח שצריך אותו. גם בזמן תמרון. מיוחד

תכירו: הענף בצה"ל שמחבר את איסוף החוזי ללוחמים 

סא״ל מאור ימר. צילום: דובר צה"ל

בדומה לאזרחות, גם בצה"ל תחום החוזי תופס תאוצה ומשמש לתהליכים מבצעיים. בין שמדובר בהפללה, הוצאת נ"צ מדויק, איתור אלמנטים בזירה, אחיזת שטח ועוד. "הסנסורים הויזינטים תורמים למעגל האש כאשר כולם רואים אותה תמונה", מסביר סא״ל מאור ימר, ראש ענף חוזי בלוטם באגף התקשוב בראיון לישראל דיפנס. "אנחנו עוסקים בבניין כוח רב זרועי להקמה ותחזוקת תשתית מתקדמת לתהליכי מידע מבצעיים. זאת, במטרה להפיק מהוידאו מידע עשיר ככל הניתן."  

עוזרים לכוח הלוחם

ימר מסביר כי הענף עוסק בבניית תשתית על פי תרחשי ייחוס שמעביר לו פיקוד האגף. בענף עובדים עשרות אנשים, מרבית לובשי מדים, שליש מהם מהנדסים. הענף עובד גם עם קבלני משנה וחברות אזרחיות, כולל ביטחוניות. לשאלה האם ניתן לחבר את כלל המצלמות בגבולות ישראל לחמ"ל אחד, אין תשובה ברורה. "לא כל מה שאפשר לדמיין אפשר לעשות", מסביר ימר. "אבל כל מה שקיים בתרחיש הייחוס אפשר לעשות."  

הענף עוסק בתשתית החיבור בין הסנסורים למשתמשים בקצה. אלו יכולות להיות מפקדות נייחות, ניידות, מסגרות שונות, ועד החייל בקצה. "מביאים את החוזי לכל פלטפורמה. WEBית, סלולרית או אחרת", אומר ימר. "איננו עוסקים בפיתוח מצלמות או פרוטוקולי דחיסת תמונה. אנחנו כן יודעים לקחת מהאזרחות או מהפיתוח של הזרועות טכנולוגיות, ולהתאים אותם לדרישות צה"ל. 

"חלק מדרישות הצבא כולל התמודדות עם מזג אוויר, צילום בזוויות שונות, תמיכה ברוחבי פס צרים והעברת וידאו בזמן אמת. אם תהליך מבצעי מתבסס על החוזי, זמני השינוע מאד קצרים. יש גם צורך להנגיש לרשתות שונות עם סיווג משתנה. בעבר רצו בעיקר צפייה בחוזי. היום עוזרים לכוח הלוחם להבין מה הוא רואה. זיהוי אובייקטים, התמצאות מרחבית ועוד."  

מנוע חיפוש ויזינטי

בהיבט עיבוד המידע, ימר מסביר כי עובדים עם התעשיות האזרחיות והביטחוניות. "אין לנו עשרות מדעני נתונים כמו לחברה אזרחית. אנחנו יודעים לקחת אלגוריתמים ולהתאים אותם לצרכים של הצבא", אומר ימר. "עוד פיתוח שלנו כולל מנוע חיפוש ויזינטי. כולם מכירים את גוגל, אבל יו-טיוב הוא מנוע חיפוש ויזינטי. אתה מצלם ושולח לזיהוי. לא חייבים סנסור אוחז. למעשה, כל לוחם הופך לסנסור - הוא מצלם סרטון קצר ושולח למאגר מרכזי. יש גם סנסורים ניידים שונים בצבא. היכולת לחפש במאגר סרטונים קצרים חשובה." 

אחד האתגרים הנוספים הוא התאמה של יכולות ויזינטיות. בעוד במב"מ התקשוב יחסית עובד על מי מנוחות מבחינת רוחבי פס, במלחמה, רוחב הפס קטן משמעותית. והשאלה אם "מה שעובד בשישי, יעבוד גם במוצאי שבת". ובכן, ימר מסביר כי "בין שזה רוחב פס משתנה או תעדוף אפליקציות, התשתית מפותחת תחת מתארים צבאיים. גם בתמרון, הוידאו ידע להגיע לכל מפקדה, כוח, או משתמש."  

אחת השאלות האחרונות שאני מפנה לימר היא סביב זהות יצרן המצלמות. אין זה סוד כי בשנה האחרונה ארה"ב עושה כל יכולתה לתייג ציוד סיני כעוין, כולל כזה בתחום הויזינט. בין יצרניות מצלמות הCCTV הגדולות בעולם יש כמה סיניות. בעוד לא ברור האם צה"ל רוכש ציוד ויזינטי סיני, השאלה היא האם תשתית ההובלה של הוידאו אגנוסטית לזהות יצרן הסנסור. 

"ביטחון מידע מבוצע בשכבות שונות של תשתית ההובלה. בהיבט טכנולוגי, אנחנו משתדלים להיות כמה שיותר גנרים. מערכות הפעלה שונות, פרוטוקולים שונים. כל תשתית דורשת התאמות. אנחנו גם מכתיבים תקינה פנים צה"לית להסדיר שילוב סנסורים. עלות השילוב נלקחת בחשבון, ולכן תקינה הכרחית", מסכם ימר. 

מדברי קצין אג״ם החטיבה הצפונית, רס״ן בן הלאל: ״מערכת החוזי מאפשרת למפקד בשטח לקבל החלטות מבצעיות שקולות בעזרת מכשיר שהוא מחזיק בכף היד. המכשיר מאפשר למג״ד לצפות בתצפיות ובסנסורים הרלוונטים ולגבש הערכת מצב עוד בדרכו לאירוע ובכך להגיע חזק וחכם יותר לכל אירוע מבצעי."

[כלל התמונות באדיבות צה"ל]

אולי יעניין אותך גם