טילים שוגרו לעבר בירת אריתריאה

מאות נהרגו ולפחות 20 אלף איש נמלטו מבתיהם במדינת תיגראי הצפונית, עקב הסכסוך הגובר בין הממשלה הפדרלית לבין החזית העממית התיגראית. המורדים מאשימים את אריתריאה כי שלחה כוחות לסייע לצבא

תושבי תיגראי מנסים להימלט לסודן דרך נהר הטכזה (סטיט), שבת. צילום: REUTERS/El Tayeb Siddig

כוחות ההגנה הלאומית של אתיופיה ביצעו ״פעולות אוויריות מדויקות וכירורגיות״ מחוץ לבירת המדינה הצפונית תיגראי, מקלה. כך הודיע היום (ג׳) כוח המשימה המיוחד שהקים ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, עקב הסכסוך ההולך ומסלים בין הממשלה הפדרלית לבין החזית העממית התיגראית (TPLF), שזולג למדינות נוספות בפדרציה וגם לאריתריאה השכנה.

נשיא תיגראי, דברציון גברמייקל, אישר בתחילת השבוע כי כוחותיו ירו טילים לעבר בירת אריתריאה, אסמרה, ואיים בשיגור טילים נוספים אל עבר המדינה אותה הוא מאשים כי שלחה טנקים וחיילים מעבר לגבול כדי לתמוך בכוחות הפדרליים האתיופים. אסמרה מכחישה את הטענות. אתמול הודיע כוח המשימה האתיופי כי כבש את העיירה אלמטה שבתיגראי, שחרר אותה מידי המורדים ולקח בשבי עשרת אלפים אסירים. עם זאת, סוכנות הידיעות רויטרס מציינת כי לא הצליחה לאמת את הפרטים, מאחר ובמסגרת הלחימה נגד התיגראים, ניתק אביי את כל התקשורת לאזור.

מאז פרצה הלחימה באזור לפני כשבועיים נהרגו מאות אנשים, ולפחות 20 אלף נמלטו מתיגראי לסודאן השכנה. לאחר חודשים של תסיסה, הורה ראש ממשלת אתיופיה על תקיפות אוויריות במדינה נגד ה-TPLF בעקבות דיווחים כי הכוחות המורדים ביצעו מתקפה קטלנית נגד בסיס צבאי פדרלי בתיגראי. שני הצדדים האשימו זה את זה בהתלקחות הלחימה, ואביי הורה לכוחות הצבא להגיב בעוצמה - וכאמור, גם ניתק את התקשורת לאזור, דבר שמונע דיווחים מהימנים בנוגע למתרחש. למחרת, הודיע  הצבא האתיופי כי הוא מעביר כוחות מכל רחבי המדינה ופורס אותם בתיגראי. ביום שישי האחרון ירה ה-TPLF רקטות לעבר הערים גונדר ובהר דר במדינת אמהרה, התומכת בראש הממשלה, כנקמה על התקיפות האוויריות הממשלתיות. הרשות הממשלתית למצבי חרום הודיעה כי אחד הטילים פגע בשדה התעופה של גונדר וגרם לנזקים.

האו״ם והאיחוד האפריקני הביעו חשש כי האלימות תתפשט לאזורים אחרים ביבשת ותביא לחוסר יציבות נרחב, בעוד גברמייקל דורש מהם לגנות את הכוחות הפדרליים האתיופיים, אותם הוא מאשים בשימוש בנשק מתקדם, הכולל מל״טים. ״אביי אחמד מנהל את המלחמה הזו על גבם של תושבי תיגראי, והוא אחראי לגרימת סבל אנושי מכוון לתושבים והרס פרויקטים גדולים של תשתיות״, אמר. ״לא יזמנו את הסכסוך הזה, וניכר כי אביי אחמד מנהל את המלחמה הזו כניסיון לחזק את כוחו״. הדברים הובאו בדיווח של אתר סי.אן.אן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית