טראמפ בחן אפשרות לתקוף באיראן לפני תום כהונתו

נסוג מהרעיון לאחר שבכירי הביטחון הלאומי האמריקני שכנעו אותו כי תקיפה על מתקני הגרעין עלולים להוביל להסלמה אזורית. בשבוע שעבר, פרסמה סבא״א דו״ח על המשך פעילות הגרעין האיראנית

צילום: BIGSTOCK/Copyright: Divya777

נשיא ארה״ב היוצא, דונלד טראמפ, ביקש בשבוע שעבר כי יונחו בפניו אפשרויות לתקיפה אמריקנית על האתר הגרעיני המרכזי באיראן, אך לבסוף נסוג מהרעיון בשל התנגדות יועציו, כך על פי מקור אמריקני אנונימי.

לדברי המקור, ביום חמישי האחרון נפגש טראמפ בחדר הסגלגל עם בכירי הביטחון הלאומי האמריקני, בהם סגנו מייק פנס, מזכיר המדינה מייק פומפיאו, מזכיר ההגנה החדש בפועל כריסטופר מילר (שהחליף בשבוע שעבר את מארק אספר, עמו היה הנשיא מסוכסך), והגנרל מארק מילי, יו״ר המטות המשולבים. על פי הניו יורק טיימס, שפרסם לראשונה את הסיפור, שכנעו הבכירים את הנשיא שלא לתקוף בשל הסיכון להסלמה אזורית. ״הוא ביקש אפשרויות, הם נתנו לו את התרחישים, ובסופו של דבר הוא החליט לא להתקדם״, אמר המקור.

סוכנות הידיעות רויטרס מציינת, כי בקשתו של טראמפ הגיעה לאחר שהסוכנות הבינ״ל לאנרגיה אטומית (סבא״א) פרסמה דו״ח בנודע להמשך פעילות הגרעין של איראן, בו גם ציינה כי היא מעבירה צנטריפוגות מאתר העשרת האורניום המרכזי שלה הנמצא במפעל מעל הקרקע, לאתר תת-קרקעי בנתאנז, ובכך מפירה את הסכם הגרעין. עוד דיווחה סבא״א כי נכון לתחילת נובמבר, כמות האורניום המאושר ברמה נמוכה של איראן היא 2,442 ק״ג, לעומת 2,105 ק״ג בסוף אוגוסט. הכמות  המאושרת בהסכם היא 202.8 ק״ג בלבד.  

עד כה, לא נמסרה תגובה מהבית הלבן. גם צוות המעבר של הנשיא הנבחר, ג׳ו ביידן, שבינתיים נמנעת ממנו גישה לנושאי ביטחון לאומי, סירב להגיב. טראמפ, שפרש מהסכם הגרעין בשנת 2018, נקט לאורך ארבע שנות כהונתו קו קשה כנגד איראן, אך נמנע מעימות מקיף. ביידן צפוי לפנות מחדש למסלול הדיפלומטי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית