סין מעניקה סמכויות נרחבות למשמר החופים

ספינות משמר החופים לפתוח באש כנגד כלי שיט זרים ולפעול למניעת פגיעה בתשתיות הסיניות ופלישה מהים. המהלך צפוי לחזק את יכולות ההגנה של סין, אך גם להגביר את הלהבות באזורי המתיחות בים סין הדרומי. פרשנות

צילום ספינה של משמר החופים הסיני מסיפונה של ספינה אינדונזית.ntara Foto/Handout/Indonesian Navy/via REUTERS

סין מפעילה שלושה כוחות ימיים, הפועלים בטווחים שונים מהחוף במסגרת שלוש שכבות הגנה שונות, ותכליתם יצירת שליטה מלאה בטווחים של עד 1000 מייל ימי מהחוף הסיני. משמעות השליטה המלאה בטווחים אלו היא בניית תמונה ימית מהימנה ובזמן אמת על כל כלי השיט הפועלים בטווחים אלו, ויכולת מניעת הפעולה של יריב בשכבות ההגנה.

יכולת הפעולה של היריב בשכבות הגנה אלו כוללת, מחד, יכולת מניעת כניסתו אל האזורים המוגנים (Anti-Access), ומאידך – את היכולת למנוע מהיריב להפעיל את מערכות הנשק שלו ואת יכולותיו המבצעיות, במידה והצליח לחדור לשטח המוגן (יכולת המכונה Area-Denial).

הכוחות הימיים הסיניים, המיישמים את אסטרטגיית ההגנה, כוללים את הצי הסיני, משמר החופים ומיליציות הדייגים.

למיליציות הדייגים (המיליציה הימית) תפקיד מרכזי באסטרטגיה הימית הסינית. המיליציות מופעלות על ידי אנשי ים, דייגים ברובם, המפעילים כלי שיט שבבעלותם, מצוידים, מאומנים ומפוקחים על ידי הצי הסיני. כוח זה, אסימטרי באופיו, משמש את סין בעיקר למימוש האסטרטגיה שלה בים סין הדרומי.

תפקידיה המרכזיים של המיליציה הימית הסינית הינם הכרזה קבועה על עצמאותה של סין, ביצוע סיורים ומבצעי איסוף מודיעין, שיתוף פעולה עם משמר החופים וסיוע למשימותיו, משימות חיפוש והצלה אזרחיות ותמיכה במבצעים של הצי הסיני הסדיר, לרבות משימות אבטחה ושמירה על האיים הסינים ואף אספקה לוגיסטית לצי, הפועל במים כחולים, רחוק מהחוף הסיני. תפקיד נוסף ומשמעותי של המיליציה הימית היא בלימת ומניעת חופש הפעולה של הצי האמריקאי בים סין הדרומי.

הפעלת מיליציות הינה חלק מהאסטרטגיה הרבתי הסינית, אותה הגה מאו צ'טונג עוד טרם המהפכה הקומוניסטית ב- 1949, הרואה בעם חלק מכוח לוחם אסימטרי ("People's War"), אשר עשוי לתת מענה כנגד פלישה אפשרית. פעילי המיליציות הסיניות מגיעים מכל שכבות העם ומאורגנים כארגוניים במחוזות השונים של סין ועד הרמה הלאומית. יש המעריכים ששניים עד שלושה אחוזים מכלל תקציב הביטחון הסיני מוקדש לבניין הכוח והפעלתן של המיליציות.

המיליציה הימית הסינית נחשבת למיליציה החשובה ביותר בסין, והיא הוקמה בראשית שנות החמישים של המאה הקודמת, מתוך מטרה להוות כוח חמוש אסימטרי להגנת פלישה מכיוון טאיוון. המיליציה הימית הסינית נתפסת בעיני השלטון כמכפיל כוח משמעותי, זול להפעלה, אשר יהווה אתגר מבצעי, מדיני, פוליטי וחוקי עבור יריבותיה של סין, אשר עשויים לפעול כנגדה בים ומהים.

המיליציה הימית, המפעילה למעלה מאלף כלי שיט מדגמים ובממדים שונים פועלת בתפיסת הפעלה היררכית מתואמת בשני פיקודים שונים, פועלת בעיקר בטווחים הרחוקים מאד מהחוף הסיני. בטווחים הקרובים יותר לחוף פועל כוח שיטור ימי, משמר החופים, אשר לו תפקידים שונים ביניהם שמירה על הסדר, מניעת פשיעה, מניעת דיג בלתי חוקי, סיכול הברחות, לחימה כקו הגנה נוסף להתשת הכוחות הימיים האמריקאיים ומניעת פלישה לסין מהים. משמר החופים הינו חלק מכוחות השיטור של סין, אך פועל עקב בצד אגודל עם הצי הסיני, בתיאום, בבניין כוח, באימון ובפעילות מבצעית משותפת.

החודש, החליטה סין כי היא מעניקה סמכויות נרחבות יותר למשמר החופים שלה, וכי במסגרת שינוי בחוק יורשו כלי השיט של משמר החופים לפתוח באש כנגד כלי שיט זרים ולפעול בכל האמצעים העומדים לרשותם על מנת למנוע פגיעה בתשתיות הסיניות ולמנוע פלישה מהים. עוד הותר למשמר החופים לעצור כלי שיט זרים בלב ים ולעלות על סיפונם על מנת לבדוק אותם. החוק הסיני מאפשר לכלי השיט של משמר החופים לפתוח באש ולעצור כלי שיט זרים בכל שטחי הים של סין, לרבות בשטחי המים הכלכליים שלה וים סין הדרומי. עד היום, היו אלו סמכויותיו של הצי הסיני בלבד.

מהלך זה, הצפוי לחזק את יכולותיה של סין בהגנה על שטחה הימי ולאפשר לה גם באמצעות כלי השיט של משמר החופים לעצור כלי שיט זרים לביקורת או לפתוח באש כנגדם, עלול לה את הלהבות באזורי המתיחות בים סין הדרומי מול הכוחות האמריקניים ומול מדינות האזור הפועלות בזירה (כגון טאיוון, סינגפור, הודו, תאילנד ועוד).

מעבר לכך, הענקת הסמכויות למשמר החופים של פתיחה באש ועצירת כלי שיט זרים, מצביעה על החשיבות והתפיסה האסטרטגית הסינית בהפעלת כוחות אסימטריים (מיליציות הדייגים ומשמרות החופים) כנגד ציים גדולים (כדוגמת הצי האמריקאי, האוסטרלי והיפאני), המשולבים עם הפעלתו של צי גדול וסדיר, בעל יכולות לחימה רחבות ומרשימות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית