הסכם כלכלי פאן-אסיאתי: גוש הסחר החופשי הגדול בעולם

 15 מדינות פאן-אסיאתיות חתמו על הסכם שותפות הסחר האזורית הכלכלית המקיפה, שתכלול 30% מהכלכלה העולמית. ההסכם מאפשר לסין להרחיב את דריסת הרגל הכלכלית שלה באזור, בעוד שזו של ארה״ב מצטמצמת

החתימה על הסכם ה-RCEP במסגרת הפסגה הווירטואלית של ASEAN בהאנוי, אתמול. צילום: REUTERS/Kham

בטקס מקוון שנערך אתמול (א׳), חתמו 15 מדינות פאן-אסיאתיות על הסכם שותפות הסחר האזורית הכלכלית המקיפה, ה-Regional Comprehensive Economic Partnership, ובכך יצרו את גוש הסחר החופשי הגדול בעולם שיכלול 30 אחוזים מהכלכלה העולמית, 30 אחוזים מהאוכלוסייה העולמית, ויגיע לכ-2.2 מיליון צרכנים. התל״ג המשותף של המדינות עומד על למעלה מ-26 טריליון דולר.

ההסכם החדש לוקח למעשה את מרבית ההסכמים של עשר המדינות החברות באיגוד המדינות של דרום-מזרח אסיה, ASEAN (סינגפור, תאילנד, וייטנאם, אינדונזיה, מלזיה, קמבודיה, לאוס, הפיליפינים, ברוניי ומיאנמר), ומשלב אותן בהסכם רב-לאומי עם אוסטרליה, ניו זילנד, סין, יפן ודרום קוריאה.

ההסכם, שנחתם לאחר שמונה שנים של דיונים, מהווה מתחרה להסכם השותפות הטראנס-פסיפית, ה-TPP, אותו קידם הנשיא האמריקני לשעבר ברק אובמה, וממנו פרשה ארה״ב תחת ממשל טראמפ בשנת 2017  (ולכן מעולם לא נכנס לתוקף, והוחלף על ידי ה-CPTPP עליו חתמו כל מדינות ה-TPP מלבד ארה״ב).

סוכנות הידיעות רויטרס מציינת, כי על רקע אי-הבהירות בנוגע למעורבות עתידית של ארה״ב באסיה, עשוי ה-RCEP לבסס ביתר שאת את מעמדה של סין כשותפה כלכלית עם שכנותיה, במיוחד עם יפן ועם דרום קוריאה, ובכך להעמידה בעמדה משופאת לעיצוב כללי הסחר האזוריים. ההסכם יוכל גם לסייע לסין לצמצם את תלותה בשווקים ובטכנולוגיות אמריקניות, בעיקר לאור הקרע המעמיק בין בייג׳ינג לוושינגטון. למעשה, ככל שארה״ב מצמצמת את מעורבות הסחר שלה בעולם – כך יכולה סין להרחיב את שלה, ולהשתרע על פני שטחים רבים יותר. ההערכה כרגע היא שארה״ב של ביידן לא תנסה להחיות את ה-TPP או להצטרף ל-CPTPP, לפחות לא באופן מיידי, שכן הממשל החדש צפוי להתמקד בעיקר במשבר הקורונה ובבעיות פנים נוספות.  

״ה-RCEP מהווה התפתחות חשובה, אך גם איתות חשוב מאוד לשווקים העולמיים, שגם כשאנו נלחמים באתגרי מגפת הקורונה, באתגר הבריאות הציבורית וכן באתגר הכלכלי, עלינו להמשיך לבנות גשרים ואינטגרציה כלכלית״, כך אמר ל-CNBC השר הממונה על קשרי הסחר של סינגפור, ס. איסוואראן.

השותפות החדשה ״תסייע להפחית או לבטל מכסים על מוצרים תעשייתיים וחקלאיים, ותקבע כללים להעברת נתונים״, צוטט ברויטרס לואנג הואנג ת׳אי, ראש המחלקה למדיניות סחר מולטי-לטרלית במשרד התעשייה והמסחר בוויטנאם. האנוי אירחה את הפסגה הווירטואלית של ASEAN, במסגרתה נחתם ההסכם. עוד קובע ההסכם כללים בנוגע להשקעות וכן היבטים עתידיים כגון זכויות קניין רוחני וחוקי סחר אלקטרוני.

שר הסחר האינדונזי אמר כי ההסכם ייכנס לתוקף ברגע שמספר מספק של המדינות המשתתפות יאשררו אותו מבית, במהלך השנתיים הקרובות. מדינה מרכזית שהייתה יכולה להרחיב את ההסכם רבות אך פרשה מהשיחות היא הודו. מנהיגי ASEAN אמרו כי הדלת להצטרפותה נותרת פתוחה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית