הגל השלישי: בתי כלא בישראל ובעולם מתקשים להתמודד עם מגיפת הקורונה 

מערכות הכליאה בארה"ב, יוון, איראן וישראל מתמודדות עם מגיפה עולמית בהצלחה יחסית. סקירה עדכנית של נתן פז

עוד לא הספקנו להתאושש מגל התחלואה השני שפקד אותנו וכבר בפתח עומד וממתין לקבל את פנינו גל תחלואה שלישי. לכל הדעות, הגל השלישי שפתח הוא בעל פוטנציאל נזק ותמותה גבוה ביותר שכן הוא מאתגר את כלל הממשלות בעולם עם התמודדות כפולה מחלות החורף הצפויות בשילוב תחלואת הקורונה. 

בעוד כך, רמת התחלואה בבתי הכלא ברחבי העולם ממשיכה לטפס ויש כבר דיבור על צורך ממשי ודרכי פעולה חדשות לאור ממדי האסון שהנגיף הביא עמו למתקני הכליאה. מאמר זה סוקר את תמונת המצב בארה"ב, איראן, יוון וישראל והצעדים הננקטים להתמודדות עם הנגיף.

ישראל: אסירים ביטחוניים בפוקוס 

מדיווחים רשמיים של שירות בתי הסוהר, בתאריך ה- 02.11.20 בבית הסוהר הביטחוני ׳גלבוע׳ נמצאו 11 אסירים ביטחוניים מאומתים. בבדיקות שנעשו לשאר אסירי האגף בו נדבקו האסירים נמצאו 54 אסירים ביטחוניים נוספים מאומתים. בדיקות נוספות נעשו לעוד  18 אסירים לגבי עלה החשד. 14 נמצאו שליליים ו-4 נוספים נמצאו חיוביים. 4 החיוביים הנוספים הועברו להפרדה לבידוד מאסירים אחרים. 

בהחלטת מפקד מחוז צפון הוכרז האגף בו שוהים האסירים כאגף בידוד רפואי. בית הסוהר הוכרז כ"אזור אדום" ונעצרו הכניסות אליו והיציאות ממנו עד לסיום בדיקות של כלל האסירים והסגל וסיום פעולות החיטוי בשטח בית הסוהר. החקירות האפידמיולוגיות נמשכות בעדי לקטוע את שרשראות ההדבקה. מדיווחים בתקשורת הפלסטינית, אחד האסירים שנדבק בנגיף הוא בכיר מנהיגי אסירי החמא"ס בכלא עבאס א-סייד. מי שאחראי לפיגוע הרצחני במלון פארק בשנת 2002 בו נהרגו 30 בני אדם ועוד 160 נפצעו. א-סייד נשפט ל-35 מאסירי עולם. 

עד כה דווח משירות בתי הסוהר על 102 אסירים שנמצאו כחולי קורונה בכלל בתי הכלא בארץ. אין ספק, שכל התפרצות של נגיף הקורונה בבתי הכלא הוא בעל משמעות קשה לסגל ולאסירים שנמצאים בתנאי צפיפות קשה מאד ובתנאי היגיינה ירודים יחסית. תוסיפו לכך את הפוטנציאל הנפיץ של הבערת השטחים והפרות הסדר בתוך בתי הכלא. 

תגובות שהוצאו בתקשורת הפלסטינית בשם האסירים הביעו קריאה לערב גורמים בינלאומיים בנעשה בבתי הכלא ואזהרה כי העלייה ברמת התחלואה בבתי הכלא בישראל מהווה איום חיי האסירים. רשויות הכליאה הואשמו כי הם מזלזלים בחיי האסירים וכי נדרשת התערבות חיצונית כדי "להציל את חיי האסירים" כדברם. כשיטה, הרשות הפלסטינית והמשרד לענייני אסירים בפרט, דואגים להעלות למודעות הציבורית בשטחים את מצב האסירים בבתי הכלא בכלל ובפרט בתקופה זו של הקורונה. 

בעקבות הדיווחים על העלייה בתחלואה בקרב האסירים הביטחוניים, פורסמו ברשתות החברתיות ביום חמישי האחרון קריאות להשתתף בעצרות תמיכה באסירים הכלואים בישראל שתוכננו לאחר תפילות יום השישי בשטחי הרשות. אם זאת ניכר, כי לא היו אירועים חריגים שדווחו בהקשר זה. 

איראן: חנינה לאסירים לצורך ריווח בתי כלא

המשך השתוללות המגפה באיראן בכלל ובפרט בבתי הכלא שלה גרמו לאחרונה על פי דיווחים מהתקשורת הזרה למנהיג האייתולה עלי חמינאי, לחנון מספר רב של אסירים איראנים וזו בפעם השנייה השנה. לכאורה, המנהיג נעתר לבקשתו של ראש הרשות השופטת האיראנית, איברהים רייסי, לחנון 3,780 אסירים לאור "נסיבות מקלות". 

לדברי דובריו, המנהיג נתן את האישור לשחרור האסירים לרגל יום הולדתו של הנביא מוחמד. מתוך הדיווחים במדינה, ברור לכל בר דעת שהמשטר מתקשה להתמודד עם התרחבות מגפת הקורונה בציבור ובפרט בבתי הכלא. עד כה נתגלו 53.9 מיליון מאומתי קורונה במדינה, 1.31 מיליון איש נפטרו מהמחלה, 34.7 מיליון החלימו. ניכר, כי השפעות המגפה והתרחבותה במדינה עוד עשויות לגרום למשטר ולעומד בראשו להתנהג בצורה הומנית.. אל נבנה על כך. 

יוון: הדבקות המונית בבתי הכלא

איגוד עובדי בית הסוהר ביוון מתריע מזה זמן על היעדר בדיקות סדירות. מתוך דיווחי האיגוד נמסר כי 16 מתוך 34 בתי כלא דיווחו על הדבקות המוניות של אסירים וסגל. רשויות הבריאות במדינה אישרו כי לפחות ב- 16 מתוך 34 בתי הסוהר במדינה, נמצאו מאומתים רבים לקורונה, עובדים ואסירים כאחד. איגוד העובדים של בתי הכלא יצאו לאחרונה בקריאה לקיום צעדים נוספים ומידיים בכדי לעצור את התפשטות נגיף. 

בהודעה רשמית של איגוד עובדי בתי הכלא ביוון נמסר כי: "הנרטיב שאנשים מסוימים יצרו בקפידה ש'יוון יכולה להיות גאה מכיוון שלא נרשמו מקרים רבים של הדבקות בבתי הכלא קרס כעת". טענות רבות עולות לאחרונה מתוך בתי הכלא שאין יכולת לדעת מה כמות הנדבקים השבועית, שכן למרות בקשות רבות מטעם האיגוד והמלצות המומחים, אין בדיקות שנערכות על בסיס קבוע בבתי הכלא." 

האיגוד ציין גם כי מרכז המעצר בסלוניקי, אליו נשלחים אסירים שנמצאו חיוביים בבתי כלא אחרים לבידוד, חסר בצוותים מקצועיים ובתשתיות לצורך עמידה במשימות. זעקה מתוך בתי הכלא ביוון היא חזקה וחמורה. האיגוד טוען שהוצעו צעדי מנע רבים לניהול נכון של בלימת המשך התרחבות המגפה במתקני הכליאה, לרבות הפרדת אסירים מאומתים, טיפול באוכלוסיות בסיכון גבוה, בדיקות שבועיות, אספקת ציוד ותגבור המתקנים באנשי סגל ובציוד. למרות כל אילו, טוענים באיגוד עובדי בתי הסוהר לא נעשה דבר וכעת חלה התפרצות מדאיגה המאיימת על ביטחון הסוהרים והאסירים.

ארה"ב: "האסון האפידמיולוגי החמור ביותר בהיסטוריה של רשויות הכליאה"

בכדי ללמוד על מצב התחלואה החמור בארה"ב בעוד המגפה משתוללת וגובה קורבנות רבים בציבור ובמתקני הכליאה ניתן ללמוד מכתבה של "הוושינגטון פוסט" מה-12.11.2020. כך מצוטטים אנשי סגל בבתי הכלא שאומרים כי בתי סוהר ובתי המעצר הפכו ל"איום על בריאות הציבור" במהלך המגפה. 

האויב החדש של מערכת הכליאה בארה"ב, הוא אויב ערמומי ובלתי נראה. כך למדו בבית הכלא פיקוויי שבאוהיו. למרות שבית הכלא היה סגור כבר בשלהי מרץ כחלק מצעדי המנע של רשויות הכליאה במדינה, המקרה הראשון של הדבקות בנגיף נתגלה ב -4 באפריל. 

הסוהרים מתארים מצב קשה שבו בתוך שבוע נמצאו מאומתים 23 אסירים ו -17 אנשי סגל בכלא. אסיר בשם, צ'רלס ויני ג'וניור, בן 66 עם מחלות רקע קשות, מת שעות לאחר שנמצא חיובי. בתוך חודש ימים, יותר מ -2,000 האסירים של מתקן הכליאה פיקאווי באוהיו נמצאו כחיוביים. עד סוף מאי כבר היו 35 קורבנות בתוך מתקן הכליאה. 

גורמים רשמיים ברשות הכליאה במדינת אוהיו אישרו כי המאמצים להשתלט על התפשטות הנגיף בבתי הכלא היו עצומים ונמנעו לאור ביצוע בדיקות יום יומיות. עוד הוסיפו כי האתגרים רבים עוד עומדים בפני מערכות הכליאה במדינה ובבית הכלא בפרט באשר להשתלטות על המגיפה. הסיבה העיקרית לדברי אנשי סגל רבים, הנה התנאים הקשים שבמתקני הכליאה. 

אכלוס צפוף, היגיינה ירודה,  שירותי בריאות בכלא שאינם מספקים – כל אילו הפכו מתקני כליאה רבים למקורות הדבקה קטלניים. מר ארמן הנדרסון, עוזר פרופסור לרפואה באוניברסיטת מיאמי צוטט כמי שטוען "בית כלא מהווה כיום איום על בריאות הציבור" לדבריו נדרשת רפורמה מידית בתחום המשפט באשר לצורך להפחית משמעותית את המאסרים לאור השתוללות המגיפה בבתי הכלא. 

לטענתו אמצעים כמו הפצת מסכות או מתן גישה לחיטוי ידיים אינם עוצרים את התפשטות הנגיף במתקנים בהם אנשים חיים בצפיפות ובהיגיינה ירודה כל היום. תמונת המצב המדאיגה כעת בארה"ב היא שיותר מ -173,000 אסירים ברמה הארצית נדבקו בנגיף, כ- 1,300 נפטרו. לפחות 37,000 אנשי סגל נמצאו חיוביים ו- 78 אנשי סגל נפטרו. 

במחקר שנערך מטעם רשויות הכליאה, דווח כי נמצא ששיעור מקרי ההדבקות בנגיף בבתי הכלא הפדרליים הוא יותר מפי ארבעה מהשיעור בשאר מתקני הכליאה בכל המדינה. בהתאמה שיעור התמותה בבתי הכלא הפדרליים הוא כפול מזה של כלל האוכלוסייה. לאור המצב הקשה במערכת הכליאה, נקטו 39 מדינות בצעדים משמעותיים לצמצום אוכלוסיות בבתי הכלא מאז פרוץ המגיפה. 

הצעדים התרחבו ויישומו מהלכים של שחרור יזום של אסירים שלא נשקפת מהם סכנה לציבור, אסירים המהווים חלק אוכלוסיית סיכון מבחינה רפואית. רק בכדי לסבר האוזן, בין חודשים מרץ למאי, אוכלוסיות האסירים בבתי הכלא צנחה בממוצע ב- 8 אחוזים. ארגוני סיוע אזרחיים פעילים ביותר והוגשו מאות בקשות שמטרתן לשחרר אנשים מבתי כלא וממתקני המעצר לאור רמת התחלואה הגבוהה. 

החשש הגדול הוא מפני התפרצויות נוספות ומספר גובר של נפטרים. בדיקה שנעשתה לאחרונה מצביעה על כך שעקומת הנפטרים בבתי הכלא בטקסס בעלייה מתמדת. רק במתקן כליאה אחד במזרח טקסס, מתקן "דאנקן", נמצא כי קרוב לששה אחוזים מהאסירים נפטרו מהמגפה. לטענת מומחים אין מניעה משחרור מאסיבי של אסירים על מנת לשמור על ריחוק חברתי ומניעת הרחבת מעגל ההתפשטות במתקני הכליאה. 

לאור ההתפרצות בכלא סן קוונטין שבמדינת קליפורניה, קבע בית משפט בקליפורניה באוקטובר כי על סגל המתקן ל"רווח" את אוכלוסיית האסירים במתקן על ידי שחרורם או העברתם ל -1,500 אסירים. כלא "סן קוונטין" העביר כבר בחודש מאי 121 אסירים למתקן "צ'ינו" שבקליפורניה. מסתבר כי למרות המהלך, ב"צ'ינו" חלה התפרצות גם כן ורשויות הכליאה לא נקטו בצעדי מנע בכדי להפריד את האוכלוסייה החדשה מהאסירים שכבר שהו בכלא. התוצאה, למעלה מ -2,200 אסירים נמצאו חיוביים בכלא "סן קוונטין", בנוסף ל- 298 אנשי סגל מאומתים. 28 אסירים ואיש סגל אחד נפטרו. 

בית המשפט כינה את האירוע כ-"האסון האפידמיולוגי החמור ביותר בהיסטוריה של רשויות הכליאה בקליפורניה". עוד קבע ביהמ"ש כי כישלונם של הרשויות הכלא לאמץ וליישם אמצעים להגנת האסירים הוא "בלתי ניתן להגנה מוסרית ובלתי מתקבל על הדעת מבחינה חוקתית". כך או כך, נראה כי המגפה מסרבת לדעוך בתוך מתקני הכליאה בארה"ב וממשיכה לגבות קורבנות על בסיס יומי. האתגר כעת עומד לפתחו של נשיא ארה"ב הנבחר.

אולי יעניין אותך גם