רוסיה טוענת שמרגל שפעל עבורה העביר מידע רגיש מארה"ב

המרגל, בכיסוי של אומן וארכיטקט צרפתי, הצליח להשיג מידע רגיש מאד מהבית הלבן ממשרד החוץ, מה- FBI, מה- CIA ומנאט"ו 

רוסיה טוענת שמרגל שפעל עבורה, בכיסוי של אומן וארכיטקט צרפתי, הצליח להשיג מידע רגיש מאד מהבית הלבן, ממשרד החוץ, מה- FBI, מה- CIA ומנאט"ו. המרגל פעל עבור רוסיה למעלה מ- 32 שנה, ואות "גיבור רוסיה" הוענק לו לפני כשלוש שנים על ידי הנשיא פוטין על פועלו (לאחר שציונים לשבח ועיטורים רבים ניתנו לו במהלך השנים). המידע שהצליח להשיג נחשב כבעל סיווג גבוה וכבעל תרומה משמעותית מאד לביטחון רוסיה. ככל הנראה, מדובר בכמות מידע רבה. 

המרגל הרוסי בן ה- 82, יורי שווצ'נקו, שנפטר לאחרונה, פעל בכיסוי עבור סוכנות המודיעין הרוסית באירופה ובארה"ב בין השנים 1969 ל- 2001, כולל במהלך התקופה של נפילת החומות. שווצ'נקו גוייס על ידי סגן ראש ה- KGB במהלך שנות ה- 60' לאחר שסיים את לימודי הארכיטקטורה וקיבל את פרס סטלין על הצטיינותו בלימודים. 

זו הפעם הראשונה לאחר שנים רבות בה חושף ה- SVR, סוכנות מודיעין הרוסית, מרגל שפעל עבורם. בראיון שהתקיים איתו לפני כשלוש שנים, לאחר שקיבל את עיטור הגבורה הרוסי מידי פוטין, סיפר שווצ'נקו, כי הצליח לפעול לטובת רוסיה ולהשיג את המידע הרגיש בזכות החן והכריזמה שלו, יכולתו להתחבר לאנשי הממשל והביטחון האמריקאיים, ובכך לרכוש את אמונם. גורמים אלו סייעו לשווצ'נקו באופן אישי, מבלי שידעו כי המדובר בסוכן רוסי. 

שווצ'נקו שפרש משירותו כמרגל ב- 2010, סיפר בראיון, ש"ג'יימס בונד לא היה קיים מעולם, ועבודת איסוף המודיעין האמיתית היא עבודה של מלחמת מוחות, כרוכה בכוח הרצון, ואם מתחילים לירות – איסוף המודיעין נגמר". שווצ'נקו דיבר בראיון גם על כך שעבודת הריגול כרוכה בהקרבה אישית, ויתור על החיים האישיים ובעיקר מורכבת לאור העובדה שהוא נאלץ לחיות בשקר, רחוק מהמולדת, משך שנים כה רבות.

שווצ'נקו ידע ששירותי המודיעין המערביים עוסקים בציד מרגלים וכי הוא נתון בסיכון, ולכן החליט לעשות שימוש בכישרונותיו האומנותיים כסיפור כיסוי, גידל שיער וסיגל לעצמו חזות של אומן, אשר תקשה על גורמי המודיעין המסכל לחשוד בו. לא ידוע מהו המידע הרגיש ששווצ'נקו הצליח להשיג עבור גורמי המודיעין הרוסי משך שנות הפעלתו.

אולי יעניין אותך גם