מכון מחקר: התגלה מתקן סודי באיראן ששימש בתכנית הגרעין הצבאית

המתקן היה פיילוט לייצור אורניום הקסאפלואוריד, גז קריטי הדרוש להזנת צנטריפוגות גז בתהליך העשרת אוראניום

מתוך הניתוח של isis-online

ניתוח של מכון המחקר isis-online על בסיס דו"ח של סבא"א מיוני האחרון, חושף, לכאורה,  מתקן נוסף מתכנית הגרעין הצבאית של איראן שלא דווח בעבר. החשיפה מתבססת על חומרים בארכיון הגרעין מהשנים 2003-2004. טרם כניסתו של הסכם הגרעין לתוקף. שוב ניתן לראות כי הארכיון שהביא המוסד אינו כולל "אקדח מעשן" לגבי תקופה מאוחרת יותר (2005 והלאה). עובדה המעלה שאלות לגבי המקור שהסגיר את הארכיון וכוונתו בכך. 

"כפי שדווח בעבר, הסוכנות זיהתה מספר שאלות הקשורות לחומר גרעיני שאינו מוכרז ופעילויות הקשורות לגרעין בשלושה מיקומים באיראן שלא הוכרזו על ידי איראן", כותבים בדו"ח של סבא"א. על בסיס הדו"ח של האו"ם, מכון המחקר isis-online ניתח את ההתייחסות של האו"ם למתקן השני ברשימה (מתוך השלושה המצוינים בסעיף 4 לדו"ח). בניתוח, המבוסס גם על חומרים מארכיון שהשיג המוסד הישראלי מאיראן, נקרא האתר "אתר טהראן", למרות היותו ממוקם ליד הכפר מובאראכיה, כ -75 ק"מ דרום-מזרחית לטהרן. 

על פי הדו"ח, המיקום כלל "שימוש או אחסון אפשריים של חומר גרעיני ו / או ביצוע פעילויות הקשורות לגרעין, כולל פעילויות מחקר ופיתוח הקשורות למחזור הדלק הגרעיני. יתכן שמיקום זה שימש לעיבוד ולהמרה של עפרות אורניום, כולל פלואורינציה בשנת 2003. מיקום זה עבר גם שינויים משמעותיים בשנת 2004, כולל הריסת מרבית הבניינים", נכתב בדו"ח. פלואורינציה של אורניום מתייחסת בדרך כלל לייצור של אורניום הקסאפלואוריד, גז קריטי הדרוש להזנת צנטריפוגות גז בתהליך העשרת אוראניום. 

"ניכר כי סבא"א מטילה ספק בהצהרת איראן משנת 2003 כי מעולם לא היה לה מפעל לייצור אורניום טטראפלואוריד או אורניום הקספלואוריד. לפיכך יש חשיבות כי איראן הרסה מבנים במקום בשנת 2004 לאחר שנשאלה על ידי סבא"א בדבר הקמת מפעל אורניום הקסאפלואוריד בשנת 2003. אף כי סבא"א לא ידעה על אתר זה עד תפיסת הארכיון הגרעיני, ואיראן ממשיכה להכחיש שאתר כזה היה קיים אי פעם, הסוכנות חשדה נכון, לפחות בתחילה, כי אתר כזה קיים כנראה", כותבים בניתוח של isis-online. 

על פי הממצאים של מכון המחקר, עולה כי איראן החלה לשנות את אופי המתקן ב2004. תמונה של המתקן מאפריל 2004 מראה שהחל פירוק הבניין הראשי. תמונה משנת 2010, שש שנים לאחר מכן, מראה כי הבניין הראשי ומספר מבני תמיכה הוסרו מהאתר. תמונה אחרונה משנת 2016, מציגה היכן נבנו בניינים חדשים, הכוללים כמה מכלאות וסככות בעלי חיים, מה שמרמז על הפיכת האתר לחווה לגידול בעלי חיים באותה שנה. 

על פי הניתוח, לתכנית עמאד [כינוי תכנית הגרעין הצבאית של איראן] היו מילות מפתח רבות לפרויקטים של מחזור דלק אורניום, שנועדו לייצר אורניום לכלי נשק גרעיני, החל מאורניום טבעי. פרויקט 5 כלל כריית אורניום, מיצוי והסבה כימית, וכתוצאה מכך הקספלואוריד אורניום לשימוש בפרויקט צנטריפוגות גז, המיועד לבניית פרויקט 4 - תוכנית להעשרת אורניום. בראש סדר העדיפויות של פרויקט 4 היה מפעל סודי להעשרת צנטריפוגה בגז, שנקרא פרויקט אל-גאדיר, שכיום נקרא מפעל ההעשרה פורדו. אתר טהרן, זה שנחשף כעת, היה חלק מפרויקט 5. מטרתו, כאמור, ייצור אורניום הקסאפלואוריד. 

"נראה שמפעל פיילוט זה היה מעורב בפיתוח שיטות הייצור של תחמוצת אורניום, אורניום טטרפלואוריד ואורניום הקסאפלואוריד", כותבים בניתוח. "הארכיון [בידי המוסד הישראלי] מכיל מערך מסמכים נוסף המראה על תכנון להקמת אתר המרת אורניום גדול יותר המכונה "מפעל טהרן החדש", מפעל המיועד לייצור המשך אורניום הקספלואוריד במסגרת תוכנית עמד 5.  

"לדברי בכירי המודיעין בישראל, מתוך היכרות מעמיקה עם הארכיון, האתר מעולם לא נבנה. יתר על כן, הם לא יכלו לקבוע את תפוקתו השנתית המיועדת, אם כי הם העריכו שהיא מתוכננת לייצור כמויות משמעותיות של אורניום הקספלואוריד." 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית