אח״י מגן הועברה באופן רשמי לפיקוד זרוע הים

היום התקיים טקס העברת דגל גרמניה לדגל ישראל של ספינת הטילים הראשונה מדגם סער 6, במספנת תיסנקרופ שבגרמניה. הסטי״ל עתיד להיות בשרות במשך 30 השנים הקרובות, ולהגן על נכסיה האסטרטגיים הימיים של ישראל

צילום: דובר צה״ל

טקס החלפת דגל גרמניה בדגל ישראל על ספינת הטילים הראשונה מדגם סער 6, אח״י מגן, התקיים אתמול (ד׳) במספנת Thyssenkrupp Marine Systems שבגרמניה. בזאת, עברה הספינה באופן רשמי לפיקוד זרוע הים הישראלית. 

לספינות הסער 6, שייעודן הינו הגנה על נכסיה האסטרטגיים הימיים של מדינת ישראל; יכולות מבצעיות מתקדמות ונרחבות הכוללות תקשורת רב-ממדית עם כלל רשתות צה״ל; מערכת נגד טילים ויירוט ירי תלול מסלול מבוססת מכ״ם ״אדיר״; יכולת ירי מדויקת של טילי ים-ים; יכולת אחיזת שטח קרובה ורחוקה (חשוב לזכור כי שטח המים הכלכליים של ישראל כפול משטח המדינה עצמה); יכולת שהייה בים לאורך זמן; אמצעים לגילוי מטרות אוויריות ומטרות שטח, וכן מענה לאיומים קיימים; ויכולת נשיאת מסוק בינוני כגון הסי-הוק.

בשנת 2013 אושרה בממשלה הצעה לרכישת ספינות טילים חדשות, אשר ייעודן יהיה הגנה על נכסיה האסטרטגיים הימיים (הגז הטבעי) של מדינת ישראל. שלב תכנון הספינה החל ב-2015, ובמסגרתו הוטסו כעשרה מהנדסים מישראל לגרמניה למשך כשלוש שנים. משימת המהנדסים הייתה מורכבת, שכן כלי השיט שתכננו עתיד לשרת את זרוע הים ב-30 השנים הבאות ולהמשיך לעמוד בחזית הטכנולוגיה כל העת. ב-2017 החלה הבנייה של ספינת הסער 6 הראשונה, אח״י מגן. עם התקדמות הבנייה, התעצמה נוכחות אנשי זרוע הים במספנות בגרמניה, כאשר בפברואר 2020 הוטסו לגרמניה צוות שכלל עשרות לוחמים ולוחמות שעתידים לשרת על ספינת הטילים אח"י מגן ולהפליג איתה ארצה.

צילום: דובר צה״ל

״משימת ההגנה על המים הכלכליים והנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל בים היא משימה ביטחונית מרכזית עליה אמונה הזרוע. מדובר בנכסים חיוניים לרציפות התפקודית של מדינת ישראל והיכולת להגן עליהם היא קריטית״, אמר מפקד זרוע הים, אלוף אליהו שרביט. ״הצורך הביטחוני בהגנה על המים הכלכליים הוא מובהק. אופן ההגנה המיטבי על מרחב זה ועל הנכסים המצויים בו הוא ספינות, וסערי ה-6 הן מענה מצוין ומדויק לצורך המבצעי״.  

לאחר החלפת הדגל, הפיקוד והשליטה על הספינה מועברים באופן רשמי לזרוע הים. אחרי מספר שבועות של הפלגות להכשרת הלוחמים, תחל הספינה לעשות את דרכה ארצה עד שתגיע לנמל חיפה, שם יתחיל תהליך מבצוע הספינה והכנתה לפעילות. מדובר בתהליך ארוך ודקדקני, שכן למעלה מ-90% ממערכות הלחימה של הסער 6 הן תוצרת ישראל – כלומר, הספינה מגיעה מגרמניה ללא מערכות ייחודיות אלה.

משקל הספינה הוא כ-2,000 טון ואורכה 90 מטר. כ-80 אנשי צוות ישרתו בה, והיא צפויה להפליג כ-2.000 שעות ים בשנה למשך כ-30 שנים. 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית