ארה"ב: אוסף סנקציות על איראן, סוריה ולבנון 

ארה"ב הכניסה תחת סנקציות בימים האחרונים מגוון חברות ואישים. בסוריה - תמיכה פיננסית באסד. בלבנון - שחיתות שלטונית. באיראן - רכש רכיבים לפיתוח אמל"ח

State Department photo by Ron Przysucha/ Public Domain

בתחילת החודש, הכניסה ארה"ב את גיבראן בסיל לסנקציות תחת Global Magnitsky Designation. גיבראן יושב בראש Free Patriotic Movement, תנועה פוליטית בלבנון, והוא גם חבר פרלמנט לבנוני. 

שחיתות שלטונית בלבנון 

"השחיתות המערכתית במערכת הפוליטית של לבנון שהודגמה על ידי בסיל סייעה לכרסום יסודה של ממשלה יעילה המשרתת את העם הלבנוני", אמר המזכיר סטיבן טי מנוצ'ין. "ייעוד זה מדגים עוד כי ארצות הברית תומכת בעם הלבנוני בקריאותיהם המתמשכות לרפורמה ואחריות."

על פי הפרסום, בסיל מילא כמה תפקידים בכירים בממשלת לבנון, בהם כיהן כשר התקשורת, שר האנרגיה והמים, ושר החוץ והמהגרים, ובסיל התאפיין בטענות משמעותיות לשחיתות. "בשנת 2017 חיזק בסיל את הבסיס הפוליטי שלו על ידי מינוי חברים לתפקידים ורכישת צורות השפעה אחרות בתוך חוגים פוליטיים בלבנון. בשנת 2014, בעודו שר האנרגיה, בסיל היה מעורב באישור מספר פרויקטים על בסיס כספי ממשלת לבנון אותם העביר לאנשים הקרובים אליו באמצעות קבוצת חברות קש", נכתב. 

עסקי נפט בסוריה

מספר ימים לאחר מכן, הוכנסו גם בכירים סורים למשטר הסנקציות האמריקני. אלו תמכו ברשת הפקת הנפט של משטר בשאר אל-אסד. "חברת Arfada Petroleum Private Private Joint ו- Sallizar Shipping SAL, שתי חברות שבסיסן בסוריה ובלבנון בהתאמה, אשר התקשרו עם ממשלת סוריה בחוזים משמעותיים לפיתוח תחום הנפט הסורי", כותבים בפרסום. 

"שתיהן מחזיקות יחדיו בבעלות של 85 אחוז בשני מיזמים משותפים עם משרד הנפט והמשאבים הסורי והמפעל הציבורי לזיקוק והפצה (PERD) להקמת שני בתי זיקוק נפט חדשים בסוריה: Al-Resafa Refinery Company Private JSC and Coastal Refinery Company Private JSC. 

"Al-Resafa מתכננת להקים, להפעיל ולנהל בית זיקוק נפט גולמי כבד במחוז רקה בסוריה. חברת Coastal Refinery מתכננת להקים, להפעיל ולנהל בית זיקוק נפט מעובה בטרטוס, סוריה. משרד הנפט הסורי ו- PERD מחזיקים ב -15% הנותרים בכל אחת מחברות הזיקוק שזה עתה הוקמו. Arfada וSallizar הגיעו עוד להסכמה עם משרד הנפט הסורי ו- PERD לפיתוח והרחבת מסוף הנפט טרטוס."

חברת Arfada מוחזקת בחצי בעלות של שני אישים שנמצאים תחת סנקציות אמריקניות,  מוחמד אל-קטארג' ואחיו חוסאם בין אחמד רושדי אל-קטארג'. חוסאם, איש עסקים סורי ובעל 33 אחוזים מניות בArfada גם נכנס תחת הסנקציות. אל-קטג'רי ידוע 'כסנדק' של סחר הנפט והחיטה של המשטר עם המדינה האיסלאמית בעירק וסוריה (דאעש). החל משנת 2014, אל-קטג'רי החל בתיווך עסקאות סחר בנפט וחיטה בין משטר אסד לדאעש. אל-קטרג'י היה חבר פרלמנט באזור חאלב הנשלט על ידי הממשלה מאז 2016. 

בשנת 2018 אחיו, מוחמד, נכנס לסנקציות בשל סחר בדלקים בין משטר אסד לדאעש, כולל אספקת מוצרי נפט לשטח שבשליטת דאעש. בנוסף, נכנסו תחת סנקציות כמאל עמאד אלדין אלמדני וטריק עימאד אלדין אלמדני המחזיקים במניות חברת Sallizar. 

רכיבים לפיתוח אמל"ח באיראן 

רשת של שש חברות וארבעה אנשים שעסקו ברכישת סחורות רגישות, כולל רכיבים אלקטרוניים מארה"ב, עבור חברת תעשיות התקשורת האיראניות (ICI). החברה פועלת תחת משרד ההגנה והלוגיסטיקה האיראני, שאחראי, בין היתר, לספק מרכיבים לתכנית הטילים של איראן. 

חברת Hoda האיראנית, חברה בת של ICI מאז 2017, רכשה רכיבים אלקטרוניים שמקורם בארה"ב מסין מטעם ICI מאז אוקטובר 2008. כולל high frequency Near Vertical Incidence Skywave antennas. רכיב המשמש גם לתקשורת צבאית. הרכש התבצע, בין היתר, בעזרת חברת Proma Industry Co., Ltd מהונג קונג. 

רכש נוסף של Hoda התבצע על ידי חברת DES International Co., Ltd. לחברה סניפים באיחוד האמירויות הערביות, סינגפור, טייוואן וסין. DES בבעלות ומנוהלת על ידי אזרח עם אזרחות כפולה - איראן-בריטניה בשם מוחמד סולטנמוחמדי, המשתמש בכינוי צ'ונג לונג וואנג. סולטנמוחמדי הוא גם הבעלים של חברה סינית בשם Naz Technology Co., Ltd. ומשמש כמנהל חברת Soltech Industry Co., Ltd. שבסיסה בברוניי, החל מיולי 2016. תחת הסנקציות נכנסו עוד עובד בDES. 

חברה נוספת שנכנסה תחת הסנקציות היא Artin San’at Tabaan, יצרנית רכיבי מחשב איראנית תחת המותג Solmate, שסיפקה ל- DES International שימוש ב- Solmate כמותג הבית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית