בלגן בפנטגון: לאחר פיטורי אספר, טראמפ ממנה מקורבים

הנשיא היוצא מתבצר בסירובו להודות בתבוסה בבחירות ומבצע חילופי צוות במשרד ההגנה - זאת בזמן שהנשיא הנבחר ביידן מכריז על צוות הנחיתה מטעמו שיאייש את המשרד

טראמפ ואספר בימים טובים יותר, במהלך טקס מינויו של האחרון למזכיר ההגנה, 2019. צילום: Mike Theiler/Pool/ABACAPRESS.COM

לאחר פיטוריו המידיים שלשום (ב׳) של מזכיר ההגנה האמריקני, מארק אספר, והתפטרותם של מספר בכירים במשרד ההגנה כתגובה, קודמו שלושה מנאמניו הבולטים של הנשיא היוצא טראמפ לתפקידי מפתח בפנטגון. שבוע שלם לאחר הבחירות, הנשיא ממשיך להתבצר בסירובו לקבל את התוצאות כי הובס, ופועל במלוא הכוח כדי לנסות ולהוכיח (ללא כל בסיס, חשוב לציין) הונאת בחירות נרחבת. צוותו אינו משתף פעולה עם צוות המעבר של ביידן, ומונע גישה למידע הכרחי, ורבים חוששים שהוא מנסה ״לשרוף את הבית בדרכו החוצה״.

בהצהרה רשמית של הפנטגון, נכתב כי השלושה שקודמו לתפקידי מפתח בארגון הם אנת׳וני טאטא, עזרא כהן-ווטניק וקש פאטל. טאטא, גנרל בדימוס שהצטרף למשרד ההגנה רק השנה,  יחליף את ג׳יימס אנדרסון כתת-המזכיר בפועל להגנה ולמדיניות, שלו היסטוריה נרחבת של עימותים עם טראמפ. טאטא מתראיין תכופות ברשת פוקס ניוז, שם הוא כמובן מתבטא לטובת הנשיא המכהן. רשת NBC מציינת כי לטאטא היסטוריה של הערות איסלאמופוביות וכי הוא אף כינה את הנשיא אובמה ״מנהיג טרור״. כהן-ווטניק, שעבר בעבר עבור מייקל פלין, ייכנס לתפקיד תת-המזכיר בפועל לענייני מודיעין וביטחון, במקום ג׳וזף קרנן שהתפטר. עוד התפטרה ראשת המטה הכללי במשרד ההגנה, ג׳ן סטיוארט, אותה יחליף פאטל. הדיווח של NBC מזכיר כי פאטל עבד עבור חבר הקונגרס הרפובליקני מקליפורניה, דיוויד נונייז, שפעל לבטל את לגיטימיות החקירה בנוגע להתערבות רוסית לטובת טראמפ בבחירות 2016.

בראיון שהעניק ל״מיליטרי טיימס״ מספר ימים לפני שפוטר באמצעות ציוץ של טראמפ בטוויטר, הזהיר מזכיר ההגנה היוצא מארק אספר ממה שעלול לקרות אם יפוטר. ״הייתי יכול להילחם על כל דבר, אבל למה? הרי מי יחליף אותי? יס מן אמיתי. ואז - שאלוהים יעזור לכולנו״. אספר הוחלף על ידי כריסטופר מילר, מנהל המרכז הלאומי ללוחמה בטרור.

״קשה להפריז עד כמה מסוכנים חילופי הבכירים הרבים הללו במחלקת ההגנה בתקופת מעבר נשיאותית״, אמר אדם סמית׳, יו״ר הוועדה לכוחות מזוינים בקונגרס, בראיון לאתר פוליטיקו. ״אם זו תחילתה של מגמה - הנשיא מפטר או כופה את עזיבתם של אנשי מקצוע בנושא ביטחון לאומי על מנת להחליפם באנשים הנתפסים כיותר מקורבים אליו - אזי 70 הימים הבאים יהיו בלתי יציבים במקרה הטוב, ופשוט מסוכנים במקרה הרע״.

ובעוד טראמפ עסוק בסגירת חשבונות ובניסיונות לקידום אינטרסים אישיים, הקים הנשיא הנבחר ג׳ו ביידן צוות נחיתה משלו עבור הכניסה למשרד ההגנה. הצוות מונה כרגע עשרה אנשים, ובראשו תעמוד קת׳לין היקס, שכיהנה תחת ממשל אובמה כתת-מזכירה ראשית למדיניות וכן כסגנית תת-מזכירה לאסטרטגיה, תכניות וכוחות מזוינים. עוד בצוות תהיה כריסטין וורמות׳, מנהלת מרכז ראנד למדיניות ביטחון והגנה בינ״ל. גם וורמות׳ מילאה תפקידים בכירים בממשל אובמה, בכללם תת-מזכירה למדיניות. עוד בצוות בכיר חיל הנחתים בדימוס ג׳ון אסטרדה, האדמירלית בדימוס מישל האווארד, ופארוק מית׳ה, שכיהן כיועץ בכיר בנושא מוסלמים אמריקנים במהלך קמפיין הנשיאות של ביידן. קשה שלא להשוות בין מועדון הגברים של טראמפ לצוות המגוון של ביידן, המובל על ידי נשים והמבקש להתייחס למחויבויות המשרד בצורה הרחבה ביותר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית