צידוד בלחיצה על המסך: צי"ד 750 עתידה לשנות את התמרון היבשתי 

תכנית צי"ד, צבא יבשה דיגיטלי, מוטמעת ומתורגלת ביחידות הלוחמות והמתמרנות. "במקום להזמין פיצה בסמארטפון, מזמינים סיוע ארטילרי בזירת הלחימה". ענן וצ'ט בטנק מרכבה סימן 4 

ענן, אפליקציה, צ'ט, טלפון חכם, טאבלט – כל אלו מונחים אזרחיים מוכרים ומקובלים כיום על כל צעיר וצעירה. מזמינים פיצה בטלפון החכם, מזמינים ספר באמזון או המבורגר במקדונלד'ס באמצעות אפליקציה. ובכן, היום בצה"ל אפשר להזמין באפליקציה סיוע אווירי בשדה הקרב, לקלוט מהענן נתונים על מטרות אויב ולנהל צ'ט מבצעי מוצפן עם המפקד. 

זו הליבה של תכנית צי"ד, צבא יבשה דיגיטלי, תכנית ותיקה שפותחה בחברת אלביט מערכות וחברות אחרות בשיתוף עם צה"ל, תכנית שעוברת תהליכי שיפור ושדרוג, עד שהיום יכול תותחן בטנק המוצב בחזית הצפון או מול עזה להסתכל במסך מגע (TOUCH) שמולו בתוך הטנק, לזהות אויב, ללחוץ על המסך, והתותח יורה אל המטרה.

[לוחם משתמש במערכת צי"ד. צילום דו"צ]

מרחב לחימה חכם

"אני מאמין בתכנית. היא נכונה, היא מהווה קפיצת מדרגה טכנולוגית. אני רואה על המסך את כל שדה הקרב, הכל משולב עם כל מערכות הלחימה סביבי. אני רואה על המפה ציר התקדמות, כולם מדברים עם כולם וכולם רואים את אותה תמונה", דברי סא"ל אלעד ביתן, מג"ד 77 בחטיבה 7. גדוד הטנקים מרכבה סימן 4 של אלעד פרוס ברמת הגולן והוא אחד מיחידות צה"ל שהוסבו לתכנית צי"ד 750, הגרסה המעודכנת ביותר, ותרגלו אותה בשדה.  

גדודו של אלעד עבר הסבה להטמעת התכנית הדיגיטלית, והמג"ד מתמצת את צי"ד בגדוד הטנקים שלו: "כל מט"ק בגדוד רואה את כל המידע הרלוונטי לו בצורה קלה, בהירה וברורה. זיהוי אויב והשמדתו, תנועה בנתיב, ראיית תמונת מצב של כוחותינו הנלחמים והמתמרנים. המט"ק רואה את המידע בצורה חכמה במרחב הלחימה, יודע מה קורה בגזרה השכנה. התותחן שלו מתפעל את התותח ממסך המגע, זיהה אויב והפעלת התותח – כל זה מתבצעים בלחיצות על מסך המגע". 

כך מגיעה הטכנולוגיה המתקדמת של תכנית צי"ד אל המשתמש, אל הקצה הטקטי,  מפקד טנק או מפקד מחלקת חי"ר, ומהם מטפסת התכנית הדיגיטילית של זרוע היבשה עד לדרגים הגבוהים של מג"ד, מח"ט, מפקד אוגדה וגיס.

מי שאחראי לפיתוח התכנית והטמעתה בצה"ל הוא אל"מ אורן מצליח, רמ"ח אדר"ת  (ארכיטקטורה דיגיטלית רשתיות ותשתיות), מחלקה שהיא חלק מחטיבת טכנולוגיות ליבשה (חט"ל) באגף טכנולוגיות ולוגיסטיקה בזרוע היבשה. אל"מ מצליח מדגיש בשיחה עם ישראל דפנס כי צי"ד החלה את דרכה כמערכת שו"ב לצבא ובשלבי פיתוח רבים נהפכה למה שהיא היום - מערכת צי"ד 750 היא מערכת לחימה. 

"המערכת עברה טרנספורמציה מבצעית משו"ב בלבד ללחימה: כיום היא מפעילה אמל"ח, אוספת ומפיצה מודיעין ומפעילה אש. כך היא מיישמת את עקרונות הקטלניות והקישוריות", אומר מצליח. המערכת עושה שימוש בטכנולוגיות אזרחיות מקובלות ומוכרות היטב שהותאמו לדרישות מבצעיות של הצבא. אנשי הפיתוח של גרסאות ציי"ד מאמצים טכנולוגיות גמישות (AGILITY) שניתן להכניסן לשימוש ואחרי כן לשדרג, לפתח ולהטמיע גרסאות חדשות ומתקדמות, שאותן מביאים ללוחמים. 

מצליח מביא דוגמה מתחום הענן: "היום יכולה מפקדת חטיבה להיות בעלת יכולת 'עננית'.  הרעיון הוא לאפשר למפקדת החטיבה וליחידותיה לפעול בזירת הלחימה גם אם המפקדה מוצאת עצמה מנותקת. היא יכולה להמשיך לפעול גם בתנאי ניתוק כשהיא מקבלת מענן מידע ונתונים מבצעיים. אם נרד לדרג הטקטי, מפקד מחלקה ולוחם מצויידים בטלפון חכם או בשעון חכם. 

"כוח נכנס לזירת לחימה אפילו שאין בה תשתית סלולרית, המערכת תמשיך לפעול והמידע והנתונים יסופקו ליחידות המשנה וגם לטובת הקשר אחורה עם המפקדות. גדוד מתמרן יכול להיות מלווה בחייל הנושא על גבו שרת (SERVER) מחובר לענן וגם ציוד תקשורת ומטען מיוחד כספק אנרגיה.

"המפתחים דאגו לכך שבעת לחימה  המשתמשים, מפקדים לדרגותיהם, יקבלו אך ורק את המידע והמודיעין הרלוונטיים להם, ולכך דואגת בינה מלאכותית (AI) המוטמעת במערכת. כוח רגלי שמתקדם יקבל את כל המידע הדרוש לו תוך מניעת שיטפון מידע מיותר. מידע על איומים, מודיעין הכי עדכני זה מה שמפקד הכוח צריך לדעת. יש לכך חשיבות רבה כאשר האויב נסתר, מסתתר, מתחבא, עלול להופיע בחלון של בית או להגיח מתוך מנהרה. זה סוג האויב בימי המערכה שבין המערכות". 

להזמין סיוע ארטילרי או אווירי 

צי"ד 750 מוגדרת כיום בצה"ל כמערכת רב-זרועית סוגרת מעגלים. מפקד כוח בשדה הקרב מזהה אויב, הוא יכול להזמין סיוע ארטילרי או אווירי באמצעים הדיגיטליים העומדים לרשותו.  "הזמנת סיוע יכלה לקחת בעבר שעות, היום מדברים על דקות עד לקבלת סיוע ארטילרי  או אווירי, כולל כטמ"מים", אומר אורן מצליח, "מג"ד  זקוק לסיוע. יש לו אפליקציה תואמת, הוא מזין נתוני מטרת אויב לטלפון החכם או לטאבלט, ויקבל את האש מהר, בדיוק כפי שמזמינים ספר באמזון או פיצה בפיצריה בעזרת הסמארטפון. יודגש שבכל הפעולות הללו אין צורך בדיבור בקשר, אלא הכל נעשה בלחיצות על מסכי המגע. לוחץ, והסיוע מבצע, וזה נוסה בשטח". 

[פני שטח במערכת צי"ד. צילום דו"צ]

בשטח בדק, בחן ותרגל סא"ל אלעד ביתן, מג"ד 77 בחטיבה 7: "מה שעשינו בחטיבה ובגדוד הוא יישרנו קו עם השפה הדיגיטלית ועם המערכת האינטואיטיבית. מערכות הטנק משולבות בתוך האפליקציות, ובהן נמצא כל הידע. מה שרואה מ"מ הטנקים בזירת הלחימה רואים גם המ"פ והמג"ד, כולם רואים את אותה תמונה. יש איומי נ"ט, יש מטרות אויב, הכל מופיע על המסכים בתוך הטנק. שפה משותפת אחודה, ובדקנו שהמערכות האלקטרוניות-דיגיטליות עובדות בגשם, באבק, בערפל ובכל מזג אוויר.

"כמעט כל הפעולות בטנק נעשות על ידי לחיצה על מסך המגע. מי שהיה בעבר תותחן בטנק יעריך את העובדה שאין צורך לצודד את התותח כי גם הצידוד נעשה בלחיצה על המסך. הדבר נוסה בתעסוקה מבצעית של הגדוד ברצועת עזה". 

מג"ד 77 מסביר את נושא הצ'ט המבצעי: "כל חייל יודע איך זה לדבר בקשר. עולים אחד על השני, מפריעים זה לזה. לנו יש צ'ט מבצעי מוצפן, המאפשר לכל איש צוות לשאול שאלה או להעביר מידע. המט"ק מדבר עם הטען או עם המ"מ באמצעות הצ'ט. רוצים לברר כמה דלק ותחמושת יש לפלוגה? מבררים בצ'ט. זו בשבילנו פלטפורמת קישוריות".

לגלות אויב לפני שהוא תוקף

המג"ד מספר כי בגדוד התקיימה תכנית הסבה לצי"ד 750, וכיום לוחמים הנמצאים בצבא שמונה חודשים בלבד שולטים במערכת ומתפעלים אותה ללא קושי. "למעשה אחרי שעתיים של הסברים, הם הבינו את העקרונות. לכן זו קפיצת מדרגה גדולה מאוד. למערכת יש גיבויים, היא קשיחה ומתאימה לשטח שבו פועל שריון. כולם מדברים את אותה שפה ורואים את אותה תמונה". 

על ההכשרה המצומצמת הדרושה להפעלת צי"ד 750 עומד רמ"ח אדר"ת אל"מ אורן מצליח: "המערכת נבנתה כך שהיא קלה להפעלה. אין צורך בטכנאי מחשבים ליד המ"פ. הצעירים של ימינו שולטים מילדותם בטלפון חכם, בשעון חכם ובטבלט ובמקום פיצה הם יכולים להזמין סיוע ארטילרי. ההטמעה קצרה, לימוד והכשרה מינימליים. אתה מדליק, והמערכת עולה לבד. אם יש כשל, המערכת מטפלת. יש גיבויים, וכל המערכות מוגנות סייבר". 

הרמ"ח והמג"ד מסבירים כי אתגר מערכת צי"ד 750 הוא להביא לידיעת הכוחות המתמרנים בזירת הלחימה את המידע והמודיעין על אויב בשלב מוקדם של הקרב, לגלות אויב לפני שהוא תוקף, ומדובר באויב שפעמים נחשף לזמן קצר ביותר, או שהוא מציץ לרגע מחלון ויש לפגוע בו ברגע זה, לפני שייעלם. המערכת מקושרת לגורמי סיוע ולחימה רבים בצה"ל, כולל כוחות אוויר וים. מ"מ טנקים, שיש לו בטנק טלפון חכם ושעון חכם ומסכי מגע, יודע לדבר עם מסק"ר או עם טייסת רוכב שמים. כיום יש סד"כ נכבד מאוד בצה"ל בצי"ד 750 הוא האמל"ח המבצעי שלו. 

עשר יכולות עבור אותו שקל אחד 

תכנית צי"ד משולבת גם בחפ"ק של מג"ד ושל מח"ט. כל היכולות שמעמידה התכנית בפני המפקדים מוטמעות בחפ"ק, הנמצא ברכב ייעודי ממוגן, נמ"ר או נגמ"ש מתקדם אחר, ובלבד שיוכל לתמרן בשטח ולהיות בעל יכולת עבירות גבוהה. בסיוע מרכיבי המערכת יכולים המג"ד או המח"ט להילחם מתוך הרכב הייעודי ולקבל החלטות במהירות, מבוססות על מידע ומודיעין נגיש. 

מפתחי מערכות צי"ד נושאים עיניהם לעתיד: כל הזמן מפתחים גרסאות חדשות לתכנית, והמטרה בגרסאות הבאות היא להעמיק ולהעצים יכולות רב-זרועיות משולבות צי"ד. רמ"ח אדר"ת: "אנו עוקבים אחר טכנולוגיות אזרחיות בעולם ולומדים מהן, ובמקביל מפתחים טכנולוגיות שבהן אנו ייחודיים בעולם הצבאי. במשך השנים שחלפו ההשקעות בתכנית צי"ד היו גדולות, אך הערך המבצעי הוא עצום. בלי לנקוב במספרים בעלויות תכניות צי"ד אני יכול לומר שבעבור שקל קיבלנו בעבר יכולת אחת, היום אנו מקבלים עשר יכולות עבור אותו שקל אחד. 

"המחלקה שלנו (בצריפין) עוסקת בפיתוח ובהנדסת המערכות והארכיטקטורה שלהן, בתיאום מלא עם צה"ל ובשיתוף עם אט"ל, אגף התקשוב, עם אמ"ן, עם חיל האוויר, למעשה עם כל גורמי הצבא. המשימה שלנו היא למתוח את המערכת עד לקצוות הטקטיות ולהוסיף מרכיבים למשתמשים ביחידות הקצה". 

אולי יעניין אותך גם