אלוף במיל' ישראל זיו עומד במרכז יוזמה של השלטון המקומי לניטור חולי קורונה בזמן אמת

על פי הצעה של השלטון המקומי שימוש קבוע באפליקציה או כרטיס זיהוי אלקטרוני יאפשר ניטור סטטוס חולי בקורונה בזמן אמת של מרבית אוכלוסיית ישראל 
 

תמונות: דוברות הכנסת, שני שם טוב 

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, הציג היום (ג') בוועדת החוקה את יוזמתו למתווה המציע שימוש קבוע באפליקציה או כרטיס זיהוי אלקטרוני שיתחבר לתוצאות הבדיקות ומאגרי החולים של משרד הבריאות, ובכך תתאפשר הגדרה של אזור בטוח בו כל הנוכחים מחזיקים בתוצאת בדיקה שלילית מ-72 השעות האחרונות או בדיקה סרולוגית חיובית, כדי לאפשר את החזרת המשק לפעילות.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה): "מטרת הדיון היא לתת רוח גבית ליוזמה ובסיומו נוציא מכתב משותף למקבלי ההחלטות. ניהול זה דבר שראשי רשויות לומדים על בשרם ויודעים שלא שווים הדיבורים אם אין עשייה בשטח. היוזמה הזו כ"כ ברורה שחייבים לקפוץ למים. גם האופוזיציה תתמוך בכלי הזה. רה"מ מבין היטב בניהול ואני קורא לו לקיים עמכם פגישה באופן דחוף, ומאמין שהוא יהיה קשוב לתכנית וייתן את ברכת הדרך. 

"אם היתה כבר האפליקציה, אפשר היה לסגור את הנושא של אילת וים המלח. הוועדה נותנת לכם את ברכת הדרך, חייבים "לחבק" את הקורונה ולאגף אותה ונעמוד לרשותכם כדי לקדם אותה. כל נציג משרד הבריאות שיגיע לכאן יישאל מעתה מה עשה כדי לקדמה". 

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי: "בקצב בו הולכים ברור שנגיע לסגר שלישי לכן חייבים לנהל את המשבר באופן דיפרנציאלי במקום לסגור הכל ולפתוח הכל. לכן, הלכנו על חשיבה יצירתית שמייצרת פתרון טכנולוגי בכלים של משרד הבריאות. פתרון שלוקח את הבדיקות שלהם והופך אותם לאזורים ירוקים שאותם ניתן להפעיל. הטכנולוגיה מאוד פשוטה – ברקוד או כרטיס חכם שמעיד על כך ש-72 שעות אדם לא מדבק, ואז הוא יכול להיכנס למתחם הירוק, כהחלטת הממשלה בנוגע להצ"ח אילת וים המלח. 

"השלב הבא הוא הבדיקות המהירות. שמונה חברות לבדיקות כאלו מקיימות בדיקות ב-13 מדינות בעולם. יש פה היום שגרת קורונה, דור שלם הולך לאיבוד ועסקים שלמים שעוד סגר אחד יפרק אותם לגמרי. לקנות ברקוד עולה כמה מאות שקלים, זה זול ופשוט. זו הדרך לתעל הכל ולהחזיר שפיות למדינה. 

"אדם שאין לו אפליקציה יכול להיבדק מידית ואם הוא מאומת, נתוניו עוברים מיד למשרד הבריאות. אנחנו רוצים להחזיר את החיים לשגרת קורונה תחת מעטה הבטיחות. אפשר להתחיל היום אילת וים המלח יכולים לשמש פיילוט מידי, יש כבר חצי מיליון שהחלימו ונכנסים אוטומטית למערכת. כל מערכות הבדיקה צריכות להיות פתוחות וכולם יבואו להיבדק בדיוק כמו שעשינו אתמול עם הדרייבאינים". 

האלוף במיל' ישראל זיו העומד בראש התכנית: "אני והצוות עובדים ממרץ למציאת פתרון יחד עם יו"ר מרכז השלטון המקומי. הגישה הייתה לרדוף אחרי הקורונה ודי מהר הבנו שאת הקרב הזה לא ננצח ושהתפיסה צריכה להיות חיים תחת הקורונה. בסוף היום מדובר על 72 שעות גם בחוק לאילת וים המלח. 

"הדבר הזה נותן ביטחון לפתוח מערכת החינוך, אירועים, ספורט ועסקים. המערכת מאוד אמינה, היא עובדת והיא תקינה ואפשר להתחיל פיילוט מידי. היא מותאמת לתו הסגול ואדם יכול להישאר אנונימי חוץ ממספר. התוצאה היא מהפיכה, גם בעזרת PCR ואח"כ בעזרת בדיקות מהירות נוכל לראות תמונה מידית של מאות אלפים בזמן אמת. היום הכלי המנהלי היחיד הוא מערכת סגרים וזה לא הגיוני". 

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד תל"ם): "אנחנו אתכם לגמרי, את הצ"ח הזו צריך לקדם מהר והדבר הזה חייב לרוץ קדימה. אתמול שאלתי את ראש שירותי בריאות הציבור האם יש גם שחרור רמזורים ירוקים ולא רק אדומים ולמה לא לפתוח את אילת אם כולם נבדקים בכניסה ולא ניתנו תשובות. התשובה "הכי רצינית" היא "ככה". אנחנו אחרי הפוסט טראומה של אתמול ובסוף יקראו לכל חברי הקואליציה והם יצביעו כעיזם עוורות על הכל. 

"מה שמציעים פה בצורה חכמה הוא לנצל את ה-72 שעות של ב-PCR אפילו כשאין בדיקות מהירות, יש מספר משוכות, משוכה טכנולוגית שהיא פתירה, משוכה משפטית שניתן לפתור אותה בקלות כי השימוש נתון לבחירה ולכן אפשר לעבור אותה בקלות. לעשות סגר זה לא דורסני? משוכה נוספת היא פסיכולוגית, מול 100% סגר אין 100% בדיקות. אף אחד לא יכול לתקוע כף שיש 100% בבדיקות ושלא תהיה הדבקה כזו או אחרת אבל זה בדיוק ניהול הסיכונים. 

"אל מול הפסיכולוגיה הזו יו"ר ועדת החוקה הולך לחת הצ"ח בפרטית בכאילו כדי שהשר המקשר יוכל לומר "ניצחנו" את מה שהפסדנו לפני שבוע. זו פסיכולוגיה שצריך להעביר מול משרד הבריאות ברגלים אחרת כולם קורסים". 

ד"ר איל צימליכמן, סמנכ"ל רפואה, חדשנות וניהול סיכונים בביה"ח שיבא תל השומר: אנחנו עובדים עם ישראל זיו בחודשים האחרונים לראות איך הופכים את הפתרון לשימושי ולפתוח את המדינה. ממרץ אנחנו במאמץ בנושאי החדשנות, יש חמישה מאמצים עיקריים לבדיקות אולטרה מהירות, לטכנולוגיה שתאפשר תוצאה תוך 15 שניות בעלות של סנטים בודדים. זה יכול להיות גיים צ'יינז'ר ברמה של חיסון. אנחנו עם שלושה פיינליסטים ומועמד מוביל אחד שאני מקווה שבשבועיים שלושה הקרובים נקבל בשורה חיובית, כשאותו מוצר הוגש גם לFDA. 

"משרד הבריאות מעורב בכך ומלווה אותנו בבדיקת הטכנולוגיות. אני מאמין שנוכל בחודש עד חודש וחצי להביא פתרון כזה. במקביל, יש לפתח את הפתרון הלוגיסטי וזה מה שאנחנו עושים עם הקבוצה של ישראל זיו, עם תקשורת IT להעלות תוצאות בדיקות בברקוד, ולהתחיל באילת או ים המלח עם בדיקות הPCR הקיימות. יש עוד בדיקות אנטי גן, ויש פיילוט כזה עם מטוש לתוצאה תוך 15 דקות עם תוצאות הרבה יותר טובות מהסופיה". 

ד"ר אמיליה אניס מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות: "שמעתם את המגבלות של תוקף הבדיקות המהירות ואנחנו מקדמים מכרזים מהירים לטכנולוגיות חדשות אך עדיין ייקח זמן עד שנוכל להשתמש בהן. נבחן את היוזמה הזו ואת השלכותיה כולל האכיפתיות ונעדכן את הוועדה אך זה ייקח זמן, זה לא שבעוד שבוע יגיע נציג לועודה ותשאל אם זה כבר קיים והוא יאמר שכן". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית