מת מקורונה מזכ״ל אש״ף, סאיב עריקאת

בכיר הרשות הפלסטינית, שהיה יועצו ממתכנני הסכמי אוסלו היה בקבוצת סיכון בשל השתלת ריאות שעבר לפני כשלוש שנים

מת מקורונה מזכ״ל אש״ף, סאיב עריקאת

סאיב עריקאת. צילום: REUTERS/Mohamad Torokman/File Photo

סאיב עריקאת, מבכירי הרשות הפלסטינית, הלך היום (ג׳) לעולמו בגיל 65 כתוצאה מסיבוכים של נגיף הקורונה בו חלה. בעקבות בקשה שהוגשה לישראל מטעם הרשות, אושפז עריקאת בבית החולים הדסה עין כרם לפני כשלושה שבועות, עם ההידרדרות במצבו. עריקאת היה בקבוצת סיכון בשל השתלת ריאות שעבר לפני כשלוש שנים.

עריקאת, יליד אבו-דיס (כשעוד הייתה תחת שלטון ירדני), היה מהפנים הבולטות של ההנהגה הפלסטינית בישראל ובעולם כולו וכיהן כיועץ בכיר של יאסר ערפאת ושל מחמוד עבאס. בשנת 1991 היה סגן ראש המשלחת הפלסטינית לוועידת מדריד, ומאז הסכמי אוסלו היה אמון על המשא ומתן עם ישראל. משנת 1996 כיהן כנציג יריחו במועצה המחוקקת הפלסטינית. עם קריסת השיחות בין ישראל לפלסטינים בשנים האחרונות, הרבה עריקאת להרצות ברחבי העולם על פתרון שתי המדינות. עריקאת התנגד להסכמי הנורמליזציה של מדינות המפרץ עם ישראל. בהתייחסו להסכם עם איחוד האמירויות, אמר כי מדובר בבגידה בכל מי שמאמין בזכויות העם הפלסטיני, בהחלטות הליגה הערבית ובחוק הבינלאומי.

״סאיב לא יזכה לראות את עמו משתחרר מכבלי הכיבוש, אבל דורות של פלסטינים עוד יזכרו אותו כאחד הענקים שהקדיש את חייו למען עצמאותם״, צייץ בטוויטר יו״ר הרשימה המשותפת, איימן עודה.

רבים בשמאל הישראלי ראו בעריקאת שותף אמיתי לשלום, בעוד שהימין ראה בו כמשתף פעולה בהסתה נגד ישראל וכן כתומך בטרור. בעמוד הטוויטר של תנועת ״שלום עכשיו״ פורסמה ההודעה ״יום עצוב לכל תומכי השלום בישראל וברשות הפלסטינית. עריקאת, 'איש השלום', נלחם לבנות אמון אמיתי בין ישראלים ופלסטינים עד יומו האחרון. נזכור את מסירותו לחזון השלום ופתרון שתי המדינות. כל עוד אנשים כמו עריקאת מושיטים אלינו את ידם לשלום, חובתנו להתייצב לשולחן המשא ומתן. יהי זכרו ברוך״. גם פוליטיקאים מהשמאל הפוליטי כמו ניצן הורוביץ ועמיר פרץ ספדו לו ברשת החברתית.