בעיצומו של משבר בריאותי וכלכלי, הירדנים יוצאים לקלפיות

למעלה מ-1700 מתמודדים משתתפים בבחירות הכלליות, אך אחוז ההצבעה צפוי להיות נמוך במיוחד בשל חוסר שביעות הרצון של אזרחים רבים מחולשתו של הפרלמנט

קלפי בעמאן, הבוקר. צילום: REUTERS/Mohammad Hamed

אזרחי ירדן יוצאים היום (ג׳) לקלפיות, כדי לבחור את 130 המושבים של הפרלמנט. הבחירות מתקיימות בעוד המדינה מתמודדת עם עלייה תלולה במספר חולי הקורונה ועם משבר כלכלי נרחב שהוחמר משמעותית בשל המגפה. מחר תיכנס המדינה לסגר שצפוי להימשך (כרגע לפחות) עד ליום ראשון, בניסיון לבלום את התפשטות התחלואה.

למעלה מ-1700 מתמודדים משתתפים בבחירות השנה, להן זכאים להצביע כ-4.5 מיליון אזרחים, אך אחוז ההצבעה צפוי להיות נמוך יחסית, כ-30% לכל היותר – לא רק בגלל המגפה שגורמת לרבים להימנע ממקומות ציבוריים, אלא כי ירדנים רבים מאמינים שהפרלמנט חלש ולכן אין סיבה להצביע. סוכנות רויטרס מדווחת כי הצפי הוא שהנציגים המקורבים לבית המלוכה יישארו בתפקידם.

אזרחים רבים מעוניינים כי הממשלה תקום מתוך הפרלמנט שנבחר בבחירות, אך זה לא המצב בירדן. על פי החוקה, המלך הוא שנושא במרבית הסמכויות במדינה, והוא זה שממנה את הממשלה ויכול גם לפזר את הפרלמנט. תיאורטית, כך על פי רויטרס, יכול הפרלמנט להצביע אי-אמון בממשלה ולהוביל לפיטורה, אך כל הממשלות האחרונות כמעט והשביתו את פעילותו של הפרלמנט.

מתוך 130 המושבים בפרלמנט, 15 שמורים לנשים ועוד 12 לנוצרים ולצ׳רקסים. על פי שיטת הבחירות במדינה, אזורים עירוניים (בהם חזקה יותר האופוזיציה למשטר הקיים) זוכים לייצוג נמוך יותר של חברי פרלמנט מאשר אזורים כפריים. מפלגת האופוזיציה הבולטת במדינה שתיקח חלק בבחירות היא ״חזית הפעולה האיסלאמית״. חלק מהמועמדים הנוספים כוללים מייצגים של השבטים הגדולים במדינה, אנשי עסקים ונציגי מפלגות שמאל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית