מחקר של BCG: חברות ביטחוניות שישקיעו בדיגיטציה ירחיבו את נתח השוק

שלושת התחומים בהם שווה להשקיע: יישומים ופתרונות בתחום שרשראות האספקה, בניית מתקני ייצור חכמים וטכנולוגיות התומכות בעבודה מרחוק

bigstock

חברות מתעשיית החלל והביטחון (Aviation & Defense) פיגרו באופן מסורתי אחר תעשיות אחרות בכל הנוגע לאימוץ יכולות דיגיטליות, לרוב בשל מחזורי הזמן הארוכים הדרושים לפיתוחן והיעדר כח אדם ותיק ומיומן. אולם, מעצם היותו קרקע פוריה מוכחת עבור פיתוחים דיגיטליים, משבר הקורונה שימש קריאת השכמה לתעשייה זו להתחיל להשקיע בתחום הדיגיטל, ולפתח יכולות שיאפשרו לה להתמודד עם המצב החדש. 

מחקר שערכה ענקית היעוץ האסטרטגי הגלובלית בוסטון קונסולטינג גרופ (BCG), הפרוסה ב- 50 מדינות ברחבי העולם, מוכיח כי חברות מתעשיית החלל והביטחון אשר יגיבו במהירות ובגמישות למציאות החדשה וישקיעו בפיתוח ואימוץ יכולות דיגיטליות, יזכו בנתח גדול מהשוק. 

המחקר, שנערך בקרב למעלה מ-150 מנהיגים בכירים ומנהלים בארגוני חלל וביטחון ברחבי העולם, הראה כי ארגונים שהשקיעו ביכולות דיגיטליות טרום המשבר, בייחוד בתחום שרשראות האספקה, ייצרו ערך ברור על פני אחרים. לפיכך ממליצים ב- BCG כי על חברות שטרם השכילו לעשות כך ועסוקות כעת בניסיון לצפות את העתיד לבוא, חייבות להתחיל להשקיע בתחום היכולות הדיגיטליות עוד היום. 

ב- BCG קוראים לחברות החלל והביטחון לנצל את חלון ההזדמנויות הייחודי שנוצר בעקבות ההאטה הנוכחית במגפה לטובת מיקוד השקעותיהן הדיגיטליות, בשיפור יכולות היצור ובפיתוח יכולות ניהול דינאמיות, בפרט בתחום בקרה מקצה לקצה של שרשרת אספקה, טכנולוגיות יצור רובוטיות ופתרונות לעבודה מרחוק. 

תוצאות הסקר מראות בבירור כי ארגונים בוגרים יותר, אלו שכבר ביצעו השקעות בטכנולוגיות דיגיטליות מרכזיות, כמו למשל פורטלים דיגיטליים ויכולות למידת מכונה, יצרו שרשראות אספקה אמינות, שקופות וגמישות יותר, והן מצוידות טוב יותר בכלים המאפשרים להם להתמודד עם שיבושים שנגרמו עקב המגפה וחוו פחות עיכובים בייצור. 

באופן דומה, מנהלי חברות מתקדמות טכנולוגית אשר עושות שימוש ביכולות של בינה מלאכותית ולמידת מכונה, דיווחו על פחות השפעות שליליות עקב המגפה על פעילות החברה, וארגונים הנשענים על יכולות רובוטיקה מתקדמות דיווחו על היקף קטן יותר של ירידה בעבודה בעקבות הסגרים שהוחלו. 

על פי המחקר נקבע גם כי בעקבות המשבר ארגונים משקיעים יותר בדיגיט - כ- 75% מהנשאלים דיווחו על עלייה מתונה או משמעותית בהשקעות וכן כי חל שינוי במיקוד של ההשקעות האלו ובראשם כלים לתמיכה בעבודה מרחוק. ב- BCG מעריכים כי חברות רבות היו נטולות יכולות טכנולוגיות של עבודה משמעותית מרחוק בתחילת שנת 2020, ומדיניות הסגרים היא זו שאילצה אותם להשקיע בנושא לראשונה. עלייה בהשקעות הדיגיטליות של חברות ניתן לראות גם בקרב יישומי ביג דאטה וניטור בזמן אמת, לצד השקעות ברשתות אספקה משולבות. 

לטענת BCG עם התמתנות השפעות המגפה וחזרתן של תעשיות לפעילות שגרתית ככל שתהיה, אנו צפויים לראות צמצום בהשקעות של חברות ביישומי עבודה מרחוק. עבור יוזמות דיגיטציה אחרות לעומת זאת, כמו למשל טכנולוגיות שרשרת אספקה, ההשקעות עתידות לשמור על היקפן ואף לגדול. טכנולוגיות שתקופת המגפה הביאה לצמצום ההשקעות בהן, כדוגמת סימולציות דיגיטליות, מדפסות תלת מימד ורחפנים, עשויות לחוות עלייה בתקופה זו. 

החוקרים של BCG מצביעים על שלושה תחומים שעל כלל החברות מתעשיית החלל והביטחון להציב בראש סדר העדיפויות שלהן: בראש הרשימה - יישומים ופתרונות בתחום שרשראות האספקה, ובפרט אלו שיאפשרו לחברות לנהל את יכולת האספקה שלהן בצורה חכמה, ויסייעו להן לחזות את הצרכים בשוק ולתזמן בהתאם את ההספק שלהן. 

במקום השני בניית מתקני ייצור חכמים וגמישים המאפשרים לחברות גמישות תפעולית בייצור והנושא השלישי המומלץ להשקעה הוא השקעות בטכנולוגיות התומכות בעבודה מרחוק, לפחות בטווח הקצר, שכן הן מאפשרות לחברות לא רק להתנהל במסגרת האתגרים הנוכחיים של המגיפה, אלא גם להגדיל את יעילות ואפקטיביות כוח האדם שלהן ולאפשר גמישות תפעולית רבה יותר. 

לפי BCG, עבור צוותי עבודה קיימים העבודה מרחוק מייצרת הזדמנויות חדשות לפיתוח מיומנויות ומסלולי קריירה עשירים ומגוונים יותר, המהווים גורמים מהותיים לחיזוק יכולתן של החברות לשמר את עובדיהם, ובפרט את הצעירים יותר, אזור מיקוד ברור של תעשיית ה- A&D.

טל רוזנבלום, שותף מנהל ושחר לויאן, מנהל בכיר במשרדי BCG בתל אביב אמרו כי "האתגרים שחווים חברות ביטחוניות הפועלות מישראל משותפים במידה רבה לאתגרים שחוות חברות מקבילות בעולם ואף מועצמים נוכח התלות הרבה של התעשייה הביטחונית הישראלית בשווקי יצוא."

קישור למחקר BCG

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית