ארגון זכויות אדם: הבחירות במיאנמר ״פגומות מיסודן״

אאונג סאן סו צ׳י צפויה לנצח שוב בבחירות שהתקיימו אתמול במיאנמר, תחת ביקורת בינלאומית נגד הדרת בני הרוהינגה ותושבי איזורי מיעוט אתניים נוספים

ארגון זכויות אדם: הבחירות במיאנמר ״פגומות מיסודן״

תומכיה של אאונג סאן סו צ׳י ממתינים לתוצאות הבחירות במיאנמר, אתמול. צילום: REUTERS/Shwe Paw Mya Tin

אזרחי מיאנמר יצאו אתמול (א׳) לקלפיות, כדי להצביע בבחירות הכלליות במדינה. על אף שספירת הקולות טרם נסתיימה, וייתכן כי תימשך עוד ימים, הצפי הוא כי מפלגתה של אאונג סאן סו צ׳י, ה-NLD (הליגה הלאומית לדמוקרטיה -  National league of Democracy) תשמור על כוחה. אלו הבחירות הדמוקרטיות השניות בלבד במדינה, לאחר עשורים של שלטון צבאי.

כ-500 מושבים בבית העליון והתחתון של הפרלמנט עומדים בפני בחירה מחדש, ומפלגת ה-NLD מקווה לשמור על רוב של שני שלישים. סוכנות הידיעות האסיאתית ניקיי מבהירה את החשיבות בסף זה, מאחר והחוקה, שנוסחה בימי השלטון הצבאי, מאפשרת לצבא למנות את 25% המושבים הנותרים. רק לאחר בחירת המחוקקים, ייבחר הנשיא על ידי שני הבתים. ואולם, לאחר הבחירות של 2015, בהן זכתה סו צ׳י לניצחון אדיר, היא מונתה לתפקיד חדש שנוצר עבורה, יועצת המדינה – זאת מאחר וסעיף נוסף בחוקה אוסר על אדם שבני משפחתו הם נתינים זרים להיבחר לנשיאות (בעלה וילדיה הם אזרחים בריטיים). תפקיד הנשיא נותר סמלי, כשליט דה-יורה.

מערכת הבחירות הנוכחית, בה היו זכאים להצביע למעלה מ-37 מיליון איש, סופגת ביקורת רבה מבית ומחוץ. האופוזיציה במדינה קראה לדחות את הבחירות ולא לקיימן במהלך מגפת הקורונה, שמכה במיאנמר בעוצמה בחודשים האחרונים, זאת על מנת לאפשר הצבעה נרחבת. לאחר שוועדת הבחירות הכריזה כי היא חוששת מהתלקחות קונפליקט אלים באזורי מיעוט אתניים, בוטלו זכויות ההצבעה של כ-1.2-1.5 מיליון מצביעים. ארגון Human Rights Watch התייחס לבחירות אלה כאל ״פגומות מיסודן״ וגינה את ביטול זכויות ההצבעה באזורי המיעוט ואת הדרת כמיליון מבני מיעוט הרוהינגה, עליהם נאסר להצביע לאחר שלילת זכויותיהם האזרחיות. כמו כן, ציין הארגון לגנאי כי מועמדים ממעמדות אתניים שונים נחסמו מהתמודדות, כי הצנזורה התקשורתית פעילה מאוד, וכי מידע מוטעה ושגוי מציף את הרשתות החברתיות - מהלכים שנועדו, על פי הארגון, להגביר את התמיכה ב-NLD באזורים בהם המפלגה זוכה לפופולריות פחותה.

יצוין, כי למרות הביקורת הבינלאומית הנרחבת על סו-צ׳י על חלקה של ממשלתה בביצוע טבח בבני הרוהינגה בשנת 2017, מה שהטיל צל כבד על תפיסתה כפעילה עולמית מובילה עבור דמוקרטיה וזכויות אדם, הדבר לא השפיע על הפופולריות שלה מבית.

כמאה מפלגות התמודדו בבחירות במיאנמר. המתחרים העיקריים של סו-צ׳י הם אלו העומדים בראשן של מפלגות דמוקרטיות נוספות והמבקרים את ה-NLD על כך שאינה פועלת לשנות את החוקה המאפשרת לצבא כוח כה רב בפרלמנט, החוסם רפורמות חוקתיות. כצפוי, גם הצבא מוסיף שמן למדורה: המפקד הכללי של מיאנמר, הגנרל מינג אאונג הלינג, סירב להתחייב להתחייב לכבד את תוצאות הבחירות ומתח ביקורת על ״הפרה נרחבת של החוקים והנהלים של ההליכים טרום-ההצבעה״, כך על פי אל ג׳זירה.

בהתייחסה לביקורת בנוגע לבחירות ולקונפליקטים אפשריים לאחר סיומן, אמר סו צ׳י כי ״הדבר החשוב הוא לפתור אותן באמצעי שלום בגבולות החוקיים״. היא קראה לבוחרים לשמור על קור רוח ויציבות.

אולי יעניין אותך גם