חוק הגיוס יבוטל בעוד שלושה חודשים

בג״צ דחה את בקשת המדינה לדחות את ביטול החוק עד לסוף אפריל 2021. אם לא תחוקק הכנסת חוק חדש, החרדים הזוכים כיום לפטור יתגייסו לצה״ל באופן שווה לכלל האוכלוסייה

REUTERS/Baz Ratner

הצו המוחלט המבטל את חוק הגיוס ייכנס לתוקף ב-1 בפברואר 2021, זאת לאחר שתשעת שופטי בג״ץ דחו את בקשת המדינה לדחותו עד לסוף חודש אפריל. כלומר, בעוד פחות משלושה חודשים ייכנס לתוקף ביטול החוק הפוטר תלמידי ישיבות מגיוס לצה״ל, ואם לא תחוקק הכנסת חוק חדש עד לאותו מועד, הרי שהחרדים הזוכים לפטור מתוקף ״תורתו אומנותו״ יתגייסו לצה״ל באופן שווה לכלל האוכלוסייה, על פי החוק כיום.

בג״צ ביטל את התיקון לחוק הגיוס בספטמבר 2017, וקבע כי הביטול ייכנס לתוקף בתוך שנה. בפסיקתם, ציינו השופטים כי רק מספר קטן של חרדים למעשה מתגייס, וכי השאיפה לעמוד ביעדי הגיוס שנקבעו רק הולכת ומתרחקת. עם זאת, קבע בג״ץ כי הביטול ייכנס לתוקף רק כעבור שנה, על מנת לאפשר למדינה זמן להיערך לביטול או לחוקק חוק חדש. מאז, ביקשה המדינה ארכה אחר ארכה, מאחר ולא הצליחה לגבש פתרון שיעבור בכנסת. כזכור, המשבר הפוליטי שפרץ עם ש״ס ויהדות התורה, בעקבות הניסיונות של צה״ל ומשרד הביטחון לחוקק חוק גיוס חדש, הובילו להתפרקות הממשלה ולבחירות אפריל 2018.

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, מסר כי הוא "מברך על החלטת בג״צ. ממשלת נתניהו מתחמקת מחוק הגיוס כבר חמש שנים. הגיע הזמן להחזיר את השוויון בנטל. כל צעיר וצעירה מחויבים לשרת את המדינה. לאף אחד אין הנחות. בג״צ קובע היום, די להיכנע לעסקנות הפוליטית בחוק הגיוס".

הפורום לשוויון בנטל בעקבות ביטול החוק שפוטר תלמידי ישיבות מגיוס לצה״ל: ״בגץ קיבל את עמדתנו שאין לקבל את הדחיות והתירוצים הבלתי מסתיימים של הממשלה. חוק הגיוס הנוכחי אשר אין לו כל שיניים בכדי לוודא שיותר חרדים יקחו חלק במשימת הגנת המדינה לעומת כל ייתר הצעירים - פסול ויש להעלימו מן העולם בהקדם.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית