דעה: על ממשלת ישראל להכיר באינתיפאדה כמערכה

ראוי היה שכפי שתקופת השהייה בלבנון הוכרה השבוע כמערכה ותזכה באות מערכה לכל מי ששירת בה, שתעשה פעולה דומה לגבי תקופת האינתיפאדה

מאת רני מור / דובר צה"ל, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=89663360

אתמול (ד) הודיע דובר צה"ל כי הרמטכ"ל כוכבי אישר הענקת אות מערכה לכל לוחמי צה"ל ששירתו בלבנון החל מסיום מלחמת לבנון הראשונה, או בשמה הרשמי מבצע שלום הגליל, ועד ליציאת צה"ל מלבנון ב-24 במאי 2000. פעולה ברוכה זו של צה"ל הצריכה מאבק ארוך שנים של לוחמים ששירתו בלבנון שרות מלא, השתחררו, חזרו לשם כאנשי מילואים ועדיין מלחמה ממושכת זו לא זכתה להכרה של הצבא והמדינה.

האם כך ראוי שמדינה תתייחס ללוחמיה?

מלחמת ההתשה התחילה ב-8 במארס 1969 והסתיימה ב-7 באוגוסט 1970. זו הייתה מלחמה קשה עם הרבה נפגעים בחזית התעלה בסיני וגם היא לא הוכרה כמלחמה. הלוחמים ששירתו בה הרגישו בחוסר ההכרה זו שנים רבות יחד עם תחושה קשה של חוסר אכפתיות מצד המדינה להקרבה שלהם. מאבק של עשרות שנים הסתיים בהכרה ממשלתית ובשנת 2003, שלושים ושלוש שנים לאחר סיומה, הוכרה כמלחמה. גם זאת, רק בגלל שראש הממשלה, אריק שרון, היה מפקד פיקוד הדרום בעת שהתחוללה והבין את מצוקת הלוחמים.

לפני שנים רבות פניתי לגורמים רשמיים בנושא דומה הקשור לתקופת האינתיפאדה שגם היא לא הוכרה כמלחמה עד היום. האינתיפאדה פרצה בדצמבר 1987 ונמשכה פורמלית עד לפריצת מלחמת לבנון השנייה ביולי 2006. גם תקופה זו הייתה רצופה באירועים קשים של לחימה בטרור, ריבוי נפגעים גם מקרב אזרחים ובהפעלת כוחות גדולים של צה"ל ביהודה ושומרון והן ברצועת עזה. האם לא ראוי שהמדינה והצבא יכירו בה כמלחמה ויביעו הערכתם ללוחמים באמצעות אות מערכה?

נראה כי שיקולים אחרים מכתיבים לדרגים הבכירים את ההחלטה. הכרה במלחמה במהלכה מחייבת פעולות רבות הקשורות להיבטים כלכליים של מצב חרום וכדומה. את הלוחמים היבטים אלו לא מעניינים. אלו בסך הכל הם רוצים הכרה שעלותה אגורות בודדות - עלות סמל המערכה. 

ראוי היה שכפי שתקופת השהייה בלבנון הוכרה השבוע כמערכה ותזכה באות מערכה לכל מי ששירת בה, שתעשה פעולה דומה לגבי תקופת האינתיפאדה שגם היא החלה לפני עשרות שנים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית