נדרש: "הקמת גוף ייעודי שירכז את הטיפול בפרסומים פוגעניים"

הוועדה הציבורית בראשות כב' השופטת בדימוס עדנה ארבל קובעת כי נדרש גוף ייעודי שירכז את הטיפול בפרסומים פוגעניים

קרדיט: שלומי כהן - לע"מ

הוועדה הציבורית ל"גיבוש אמצעים להגנה על הציבור ונושאי משרה בשירות הציבור, מפני פעילות ופרסומים פוגעניים, כמו גם בריונות ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות", בראשות כב' השופטת בדימוס עדנה ארבל, סיימה את עבודתה והגישה היום לשר המשפטים, ח"כ אבי ניסנקורן, את המלצותיה במסגרת דו"ח מקיף.

הוועדה מונתה על ידי שרת המשפטים דאז, איילת שקד. במסגרת עבודתה קיימה הוועדה למעלה מחמישים ישיבות, במהלכן שמעה אישים ונציגי גופים שונים, בהם חברי כנסת, אקדמאים, אנשי תקשורת, שופטים, נציגי משרדים ממשלתיים, מומחים מתחומים שונים, נציגי החברות גוגל ופייסבוק, נציגי המגזר השלישי ואף נציגי מועצת התלמידים הארצית.

כמו כן, שמעה הוועדה נפגעים מפרסומים פוגעניים באינטרנט, בהקשרים שונים. הדיונים עסקו באיזונים העדינים בין הזכויות והאינטרסים המתנגשים בנושא, הוצעו דרכים להתמודדות עם פרסומים פוגעניים, וגובשו המלצות הוועדה, המתאימות לשיפור המענה לתופעה ולצמצום ממדיה.

בין חברי הוועדה היו שופטים, שני משנים ליועץ המשפטי לממשלה, הסניגור הציבורי הארצי, משפטנים, נציגי אקדמיה, נציגי משרדי ממשלה רלוונטיים, עיתונאים ועוד. עבודת הוועדה רוכזה על ידי עו"ד גאל אזריאל מהמחלקה למשפט ציבורי-חוקתי בייעוץ וחקיקה שבמשרד המשפטים.

הוועדה מציגה בדו"ח שורה של המלצות בתחומי החינוך, התקשורת, הרווחה, האתיקה והמשפט על מנת להתמודד עם התופעה. כמו כן ממליצה הוועדה על הקמת גוף ייעודי שירכז את הטיפול בפרסומים פוגעניים ברשת וישמש כתובת לציבור בנושאים אלה.

יו"ר הוועדה, שופטת בית המשפט העליון (בדימוס), עדנה ארבל: ״הוועדה הוקמה בין השאר במטרה להציע כלים כדי שאנשים מכל סוג ומכל הגילאים לא ייפגעו ע"י האותיות המתפרסמות באמצעות המקלדת, ולהבטיח בכלים העומדים לרשותנו שאירוע מסוג האירוע המצער שהביא למותו של תנ"צ אפרים ברכה ז״ל לא יישנה.

הדו״ח עוסק בנושא שבעידן של היום הוא מהחשובים שאמורים להטריד את כולנו - אנשי ציבור, משפטנים, מפקדים, גורמי אכיפה, אנשי משטרה, מורים, מחנכים, הורים, בני נוער ואת הציבור כולו. כולנו חייבים להיות ערניים לגבי המציאות שסביבנו, ובעיקר לגבי הפרסומים ברשתות החברתיות אליהם נחשפים גדולים כקטנים, אבל בעיקר בני נוער וילדים. כולנו תקווה כי יישום המלצות הדו"ח יסייע להקטנת התופעות הקשות עליהם למדנו במהלך עבודת הוועדה, ויגביר את שלומו ושלוותו של הציבור הרחב על כל רבדיו״.

שר המשפטים, ח״כ אבי ניסנקורן: ״לצד התועלת שאנו מפיקים מהרשתות החברתיות, אנו מחויבים לזכור את הסכנות הטמונות בהן. עלינו לשמור על האיזון הנדרש שבין שמירה על ערך היסוד של חופש הביטוי, לבין ההגנה על שליחי ציבור ואזרחים, שעלולים להיפגע מפרסומים פוגעניים ומהסתה. אני מברך את השופטת בדימוס ארבל ואת חברי הוועדה על עבודת המטה המעמיקה והיסודית הניכרת בדו"ח שמוצג בפנינו היום. אלמד את הדו"ח, אבקש להעביר את הממצאים לגורמי הממשלה הרלוונטיים ואפעל להקים צוות מנכ"לים לבחינת אימוץ ההמלצות בתחומים השונים״.

להורדת הדו"ח

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית