דאעש לקח אחריות על מתקפת הטרור בווינה

חמישה הרוגים ו-14 פצועים במתקפה משולבת בשישה מוקדים בלב הבירה האוסטרית, סמוך לבית הכנסת המרכזי. הקנצלר, סבסטיאן קורץ: ״מתקפת טרור מתועבת". הערב: דאעש לקח אחריות

וינה, אמש. צילום: REUTERS/Lisi Niesner

לפחות חמישה הרוגים ו-14 פצועים, חלקם קשה, במתקפת טרור מתואמת בשישה מוקדים בלב וינה, בירת אוסטריה. סמוך לשעה 20:00 בערב (שעון מקומי), פילחו יריות את האוויר באזור הסמוך לבית הכנסת המרכזי של העיר, שמשופע במסעדות, בברים ובבתי קפה. מקומיים רבים שהו באותה עת באזור, ונהנו מערב אחרון לפני כניסתו לתוקף של סגר נוסף בשל ההחמרה במגפת הקורונה במדינה. כוחות גדולים של משטרה הגיעו למקום והצליחו לחסל את אחד המחבלים. הערב לקח ארגון הטרור דאעש (המדינה האיסלאמית) אחריות על הפיגוע. 

״אנו חווים כעת זמנים קשים ברפובליקה שלנו״, צייץ בטוויטר קנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, זמן קצר לאחר הפיגוע. ״אני רוצה להודות לכל שירותי החירום שמסכנים את חייהם כדי לשמור על ביטחוננו, במיוחד היום. המשטרה שלנו תנקוט בצעדים חמורים נגד מבצעי מתקפת הטרור המתועבת הזו״.

על פי ההערכות, לפחות שלושה מחבלים היו מעורבים במתקפה. שר הפנים של אוסטריה, קארל ניהמר, הודיע כי המחבל, שחוסל אמש על ידי כוחות הביטחון, היה איסלאמיסט תומך דאעש שהיה חמוש בכבדות. המשטרה הודיעה כי היו ברשותו אקדחים ורובה סער, אך שחגורת הנפץ שלבש, עליה דיווח שר הפנים מוקדם יותר, הייתה מזויפת. הערב, כשהתבררה זהותו של המחבל, נודע כי היה מוכר לרשויות הביטחון שעצרו אותו בשנה שעברה, כאשר נתפס בדרכו להצטרף לדאעש בסוריה. הוא שוחרר מהכלא כעבור זמן קצר. 

כל בתי הכנסת, מוסדות החינוך היהודיים, החנויות והמסעדות הכשרות בווינה יישארו סגורים היום, ויהודים נתבקשו להסיר סממני דת כגון כיפות – זאת למרות שעדיין לא ברור אם המתקפה כוונה נגד בית הכנסת המרכזי. מאחר והמצוד אחר המחבלים עודנו בעיצומו, תושבי הבירה התבקשו לא לשלוח את ילדיהם למוסדות החינוך, להימנע מתחבורה ציבורית ולהישאר בבית ככל שניתן.

גינויים לפיגוע זורמים מרחבי העולם, בעיקר באמצעות חשבונות הטוויטר של המנהיגים. עמנואל מקרון – ראש ממשל צרפת שספגה רק בשבועיים האחרונים שני פיגועים איסלאמיסטיים –  הידוע בקו התקיף ובמילים החריפות, שהוא נוקט נגד האיסלאם הרדיקלי,  צייץ כי צרפת כולה חולקת את השוק והכאב של האומה האוסטרית. ״זו אירופה שלנו. על אויבנו לדעת עם מי יש להם עסק. אנחנו לא נרים ידיים״. הבוקר כתב כי ״אירופה כולה באבל. אחד מאיתנו הוכה קשות על ידי הטרור האיסלאמי״.

רה״מ נתניהו פרסם אף הוא הודעת גינוי בטוויטר. ״ישראל מגנה את המתקפה הברוטלית בווינה ועומדת בסולידריות מלאה עם אוסטריה. על כל האנשים המתורבתים בכל מקום להתאחד כדי להביס את הטרור האיסלאמי הפראי״. נשיא רוסיה פוטין ציין כי מדינתו ״מוכנה לשתף פעולה עם אוסטריה נגד הטרור״. ג׳ו ביידן, המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה״ב, צייץ כי הוא ורעייתו מתפללים עבור הקורבנות, וכי ״עלינו לעמוד מאוחדים נגד השנאה והאלימות״. הנשיא טראמפ צייץ כי ״המתקפות האכזריות הללו על אנשים תמימים חייבות להסתיים. ארה״ב עומדת עם אוסטריה, צרפת ואירופה כולה במלחמה נגד הטרור. זה כולל גם טרור איסלאמי״. 

*הסיפור מתפתח וכתבה זו תתעדכן ככל שיוודעו פרטים חדשים

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית