מתרגלים מלחמה

תרגיל חץ קטלני הסתיים בסופ"ש האחרון, אך המסקנות שלו ילוו את צה"ל בחודשים הקרובים. עבור חלק מאלו שלקחו חלק בתרגיל, מדובר בפעם הראשונה שהם רואים את כל הצבא מתמרן. מיוחד

אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל

תרגיל חץ קטלני, המדמה מלחמה מול חיזבאללה או סוריה בצפון, הסתיים. עם זאת, התובנות ממנו ימשיכו ללוות את הצבא עוד זמן רב, או לפחות עד התרגיל הבא. יצאנו לשאול מספר גורמים מה החוויות שלהם מהתרגיל. אם יש תובנה משותפת לכולם, בכל הדרגות, היא אחת - החוויה של צה"ל כמערך מתמרן שלם. מסתבר, שגם לקצינים בדרגות ביניים, זו חוויה נדירה. 

"צה"ל כמערך שלם"

הצבא עושה ניסיונות לשילוביות איך ליצור יחידות משולבות כמו צק"ג, צק"ח ואחרות. מעבר לתרגילים במסגרות חייליות וקורסים כמו בה"ד 1, כמעט ואין תרגילים מערכתיים. "זו הייחודיות של תרגיל חץ קטלני",  מסביר סרן גלעד ויינברג, מסו"ל בחטיבה 215. 

"אתה מתרגל פיזית עם האנשים שמחר יוצאים אתך למלחמה. הקישור בין התותחים בגדוד, לבין הכוח המסתייע באש בשטח קריטי. אם מטוס קרב מגיע אחרי זמן קצר להטיל חימוש, אנחנו זמינים מיידית. את זה מתרגלים. הסוללה נמצאת במהלך התרגיל במחנה יואב ברמת הגולן. מתרגלים נוהל קרב, דוקרים מטרות בתכנון מקדים, לומדים תכנית של הכוח המתמרן. אחר כך מתרגלים פיזית את התרחיש."  

במלחמה, תיאום האש מתבצע דרך קצין שיתוף אש שצמוד לכל מג"ד מתמרן. דרכו מתנהל תיאום האש לפי נוהל הקרב או לפי התפתחויות בשטח. בתקופה האחרונה צה"ל מכשיר גם מש"קי תקיפה לרמת המ"פ על מנת לתת עצמאות גם לפלוגה. "התרגילים האלו נדירים ומפגישים אותנו עם צה"ל כמערך שלם. במהלך התירגול מבינים איך לדבר בשפה משותפת, איך מנהלים תהליכים. צריך לשמר את התרגולים הללו גם בשוטף. לא רק פעם בשנה. המטרה שלנו לתת מעטפת אש אפקטיבית. אנו נדרשים גם בשגרה להפגש עם אלו שנצא אתם למלחמה, לצור שיח שוטף עם אותם כוחות", אומר  ויינברג. 

לויינברג יש עוד היבט על חץ קטלני. במהלך מבצע צוק איתן, הוא היה מפקד צוות בגדוד 55 תחת חטיבה 215. אותה חטיבה שהיום הוא משמש בה כמסו"ל. "בצוק איתן, באמצעות הטכנולוגיה, ראית את האנשים שאתה מספק להם מעטפת. היה לך קשר רציף אתם. גולני, גבעתי, שיריון. התומ"ת שלי היה מרוחק מהם כמה ק"מ, והם קיבלו סיוע. אש לחילוץ, מיסוך תנועה או כל צורך אחר", אומר ויינברג.  

"עם  זאת, במתווה דרומי אנחנו יותר סטטיים. במתווה צפוני, אנחנו מדלגים עם התמרון. זה אתגר לוגיסטי אחר שאתה בשטח של מדינה אחרת. העצמאות הנדרשת מאיתנו בשטח לבנון או סוריה מהווה אתגר נוסף."   

"מי שאין לו תקשוב, לא רלוונטי"

מתן מרציאנו (24), מ"פ, סרן בפלוגה מבצעית גדוד 931 בחטיבת הנחל. בתרגיל חבר מרציאנו לגדוד שיריון במסגרת צק"ג (401\52). "מתרגלים את הלחימה בצפון. כל סיפור המעשה והתרגולים מאד אמיתיים. בלילה יש מארבים בשטח סבוך. תרחיש משימה אמיתי של פלוגה הכוללת כמאה איש", מסביר מרציאנו.  

"בתרגיל כזה אתה מבין את הגודל של הצבא בתמרון. זה לא רק גדוד בתרח"ט. אלא איך תהליכים עובדים ברמה יותר גבוהה. אם מחר פורצת מלחמה, יש שרשרת פיקודית שעובדת. יש מ"פים שיכולים להרגיש כמו יתוש על הקיר. עבורי התרגיל משלים חלקים חסרים. בתרגיל הקודם שלקחתי בו חלק, במסגרת יותר קטנה, התעסקתי במיקרו טקטי. עכשיו אני מבין את כל התהליכים היותר רחבים." 

שאלתי את מרציאנו אודות חשיבות התקשוב בתרגיל מורכב כזה. "היום מי שאין לו תקשוב, לא רלוונטי", עונה מרציאנו. "בתור מ"פ חי"ר יש לי ערכת שחר שהופכת את סגירת המעגלים ליותר מהירה. פעם הייתי צריך להכווין את השיריון על מפה. תדמיין איך נראית המפה אחרי ארבעה ימי לחימה. היום אני דוקר נקודה במסך ומסק"ר יורד על המטרה. סגירת מעגלים חי"ר, שיריון, ארטילריה, מסייעת, חיה"א היא חלק מהתרגיל. 

"המכלולים עובדים יותר קשה. זה נגמ"ש שמנהל את הלחימה. בתרגיל הם דילגו פעם שלישית בארבעה ימים כדי להיות רלוונטים. מכלול  טוב עוזר למג"ד לנהל לחימה. אצלנו בגדוד, המג"ד יודע את המשימות מראש ויכול לתכנן קדימה. המ"פים מקבלים פקודות מהר ונוהל הקרב יותר איכותי. הוסיפו לי כמ"פ מש"ק תקיפה ייעודי שינהל את האש. הוא מתווסף לקשר ולשו"ביסט בחפ"ק מ"פ.  

"שלושת הפונקציות הללו עוזרות לי להתמקד בלחימה. לפעמים הפלוגה מותקלת ואין זמן לפתוח שו"ב. בבוחן רף נכנסתי ראשון ללחימה. ירדנו לואדי סבוך באמצע הלילה במטרה לסרוק מטעים שהיו בהם עוינים. משם, היינו צריכים להכנס לקו בתים ראשון. קיבלנו תמיכה ממרגמות, 155 מ"מ, מסק"רים ופלוגות אחרות. אני בתור מ"פ צריך לתאם בין כולם בזמן אמת. 

"לצד מעטפת האש,  אני סומך על הפלוגה שלי. אני יודע כמה מחלקת הרתק שלי טובה. כל המעטפת לטובתי, זה נותן הרבה שקט. אם קורה אירוע מחורבן אתה סוגר מעגלים הרבה יותר מהר. מצד שני, המסוק לא מגיע מתי שאתה רוצה. אז עדיין אנחנו מתרגלים  את הבסיס. שני שליש מחפה ושליש נע. זו המשוואה. הכיתה, המחלקה, הפלוגה. כולם באותה משוואה. השרשרת הזו מייצרת מציאות שכאשר החוליה הראשונה תצא לדילוג - היא תקבל חיפוי מירבי." 

בתרגיל מרציאנו תורחש גם באירוע מחורבן כלשונו. "באחד התרחישים הבנו שנכנסו למארב מנגד. פצעו לי חיילים. אתה מגיע לש"ג וחיילים שלך שוכבים עם עם חורים בראש ובחזה", מתאר מרציאנו. "הכל נראה אמיתי. באותו רגע אתה נכנס לתרגול מלא של פינוי פצועים, עד שהם מגיעים למסוק. מתרגלים פינוי מוסק אמיתי כולל חיפוי. מגיעה לבנת פינוי ומשם למנחת. ארבעה חיילים עולים למסוק לפינוי. נכנסו למסוק וירדו. 

"בתרחיש אחר, פלוגת טנקים שהייתה לידי חטפה אש נ"ט מנגד. המשימה הראשונה שלהם השתנתה בגלל מהלך של האויב. שמונה טנקים חטפו נ"ט עם נזק ברמות שונות. פתאום יש ארבעה טנקים תקולים. הם מתפקדים באחוזי כשירות פחותים בהתאם לפגיעה עד שמחזירים טנקים כשירים. באותו רגע, המשימות של פלוגת הטנקים מותאמות לכשירות של הכלים בזמן אמת. במהלך התרחיש, היה דיווח על פצועים בטנק ושהוא לא יכול לצודד ולא לזוז. הגיעו החימוש לחלץ. תרגלו הכל מלא. כמו במלחמה."  

מה היית משפר לתרגיל הבא? "אם אפשר היה להביא את החיילים של הפלוגה. לפחות חלקם. אולי מ"מ או שניים ולדמות פיצול של מחלקות. חשוב גם שהמ"מים יבינו איך זה עובד במציאות. מ"מ שיהיה בתרגיל כזה ויחווה חוויה של מלחמה, יתן תשובות יותר אמיתיות לחיילים שלו. שאתה אומר מכלול מדלג הוא לא יודע מה זה", מסכם מרציאנו.  

"לבזר את יכולות הקש"א"

בשונה ממסו"ל ומ"פ, מש"ק תקיפה הוא תפקיד יחסית חדש בצה"ל, שמטרתו לבזר את יכולות הקש"א עד לרמת הפלוגה. "ההכשרה די ארוכה ואורכת חודשיים בשבטה. ההכשרה מחולקת לשני חלקים. שלושה שבועות ניווטים וחמישה שבועות הפעלת אש. תותחנים, מרגמות, מסק"ר, רקטות וטנקים. לומדים בכיתות בהדרכה פרונטלית כולל סימולטורים", מסביר ניב, מש"ק תקיפה בפלוגה מבצעית, גדוד 931 נחל. כרגע תופס קו בגבול לבנון. 

"הפעולות לא מסובכות, יש סדר פעולות ידוע שדורש למידה. עם זאת, מדובר ביכולת הדורשת תרגול. הקורס היה קצר יחסית לעומס התכנים. יש למידה בשטח וגם בסימולטור. עשינו תרגיל עם מ"פים של יחידות מיוחדות ותרגלנו תותחים באש חיה." 

אם מש"ק התקיפה נפגע, יש גיבוי? "בפלוגה המ"מים אמורים לדעת ברמה בסיסית עם פנקס מה להגיד בקשר. גם הסמלים הבכירים אמורים לדעת."  

עד כמה המ"פ סומך עליך? "ובכן, זה תלוי במ"פ. עד כמה הוא משתמש בתפקיד הזה. במקרה שלי נותנים יחסית יד חופשית. סימון מטרות וכו'. זה מאד אישי. באופן כללי, צה"ל מעדיף שתצא כמה שיותר מוקדם לתפקיד בשביל יתרת שירות ארוכה. אמורים להיות גם ימי רענון תקופתיים. עדיין אין קצונה במקצוע הזה למי שאינו מהתותחנים." 

עשית שימוש ביכולות בקו בלבנון? "בקו יש פעילויות קשורות. עובדים על מטרות בצמוד למ"פ. לומדים בצורה מקיפה איך לדקור מטרות וכל מה שקשור להפעלת אש ברמת מ"פ. יצא לי להכווין פעמיים מסק"ר במהלך הפעילות בקו."  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית