מידע כוזב: אווטר שימש כבסיס לקונספירציות על בנו של ג'ו ביידן

חקירה בארה"ב העלתה כי הטענות נגד בנו של המועמד לנשיאות ארה"ב ג'ו ביידן בהקשר סין - כוזבות. ההפצה ברשתות נעשתה באמצעות דמות פיקטיבית

הדמות הפיקטיבית שהומצאה במחשב Martin Aspen - תמונה מתוך TyphoonInvesti1 / via Twitter

כחודש לפני הבחירות בארצות הברית הופץ ברחבי המדינה דו"ח מודיעיני, שהודלף לכאורה ממחשבו של רוברט האנטר ביידן, בנו של המועמד לנשיאות ארה"ב ג'ו ביידן. הדו"ח הופץ באופן ויראלי בכל הרשתות החברתיות וצפו בו מיליונים רבים של אנשים. 

הדו"ח שהופץ, בן 64 העמודים, מצביע על קשרים עסקיים עמוקים בין משפחת ביידן לסין. הדו"ח מתאר לפרטי פרטים את קשריו של רוברט ביידן עם המפלגה הקומוניסטית הסינית ועם בכירי השלטון הסיני. הדו"ח מציין למעשה כי משפחת ביידן נשלטת בידי סין, ומזהיר כי ההחלטות אשר תתקבלנה על ידי ביידן במידה וייבחר לנשיאות, תהיינה מושפעות מקשריו עם הסינים. 

הדו"ח נכתב על ידי חברת מודיעין עסקי אמריקאית בשם Typhoon Investigations. בבדיקות שבוצעו על ידי עיתונאים וחוקרים שנרתמו לבדוק את אמיתות הדו"ח, לא נמצאה חברת מודיעין עסקי בשם זה וחברה שכזו אינה רשומה ברשם החברות האמריקאי או ברשם חברות של מדינה אחרת.

כותב הדו"ח מזהה עצמו בשם Martin Aspen, אנליסט משוויץ, והוא בעל נוכחות משמעותית ברשתות החברתיות. אך ככל הנראה Martin Aspen הינו דמות בדויה, אווטר. לאווטר הוקמו פרופילים ברשתות החברתיות והותאמו תמונות מזוייפות, אשר נוצרו באמצעות תוכנה, כך עולה מניתוח מומחים. 

באוגוסט האחרון הוקדם לאווטר פרופיל בפייסבוק, הכולל שתי תמונות אשר צולמו לכאורה מביתו של האנליסט. תמונות אלו הותאמו על ידי חוקרים לתמונות זהות אשר נלקחו מאתר המלצות הטיולים TripAdvisor. לדמות האנליסט הוקם גם פרופיל מתאים בלינקדאין, בו מצויינים קורות חייו וניסיונו המקצועי, לרבות ציון עבודתו כאנליסט בחברת המודיעין העסקי Swiss Security Solutions בין 2016 ל- 2020. מנכ"ל חברת המודיעין העסקי ציין בפני חוקרי הדו"ח, כי אדם בשם Martin Aspen מעולם לא עבד בחברה וכי תלונה בנושא הועברה ללינקדאין. 

בנוסף נפתח לאווטר חשבון טוויטר בשם @TyphoonInvesti1, לחברת המודיעין הוקם דף נחיתה ברשת באמצעות עורך Wordpress והוכן לה לוגו, אשר נגנב מאתר מטאיוואן, בו ניתן לאמת מידע ופרטים על חברות ואנשים.

החקירה שבוצעה על ידי העיתונאים והחוקרים מארצות הברית מצביעה על כך שהדו"ח למעשה נכתב על ידי מספר אנשים, לרבות חוקר מהאקדמיה האמריקאית שם Balding (שלימד בעברו כלכלה באוניברסיטת HSBC בפקינג) ועיתונאי מצהובון בהונג-קונג בשם Apple daily ובשותפות עם המגזין The Epoch Times, הידוע בארה"ב כמגזין התומך בטראמפ ומתנגד לפעולות השלטון הסיני.

אולי יעניין אותך גם

אילוסטרציה. צילום: משטרת ישראל

גם את זה יש לנו בישראל: סחר בנשק באמצעות ווטסאפ

אחרי פדופיליה ועסקאות סמים, הגיע תורו של הסחר בנשק בווטסאפ. ״הנאשמים תיארו את כלי הנשק המוצעים למכירה או לקנייה, נקבו במחיר הרלוונטי ולעיתים צרפו תמונה של הנשק״, אומרים במשטרה