מאז ועד היום, מנהיג חסר: 25 שנה לרצח רבין

בטור אישי שכתב במיוחד עבור ישראל דיפנס, מותח שמעון חפץ ביקורת על ההנהגה הנוכחית ומתגעגע ל״איש שלי מהיום יום, שרצה לשים סוף למלחמות״

רה״מ רבין ז״ל עם חפץ במהלך טיסה במסוק יסעור, 1993. צילום: צביקה ישראלי, לע״מ

ב״ממלכת הדממה" בהר הרצל, עומד אני מול הקבר הטרי בהצדעה ודום מתוח,  מעיניי זולגות דמעות על יצחק רבין – האיש שלי מהיום יום שרצה לשים סוף למלחמות, חייל בצבא  השלום. בנסיבות אלה עולות בי מחשבות והרהורים.

אנו נמצאים בימים נוראים, ב"הפתעת אוקטובר". סדר יומנו השתנה ללא הכר בעידן  הקורונה, מול אויב בלתי צפוי ולא מוכר. האנושות כולה מבולבלת מול אירוע שלא היה כמותו מאז 1918, כולם מגויסים להתמודד עם המגפה.  

אנחנו מגלים, בהגבלה, איך כשלי מלחמת יום הכיפורים והיהירות הישראלית  נדבקו גם  בממשלת 2020 : כושלת, מרה, לא עומדת בציפייה  לעשות יותר.  "גם הפעם נתפסנו לא מוכנים. הרעבנו את מערכת הבריאות המצוינת לאורך שנים, לא הגבנו כראוי, גם הפעם המחיר שאנחנו משלמים ונשלם בחיי אדם כבד מאוד, וגם הפעם אנחנו ננצח"(שר הביטחון בני גנץ).

מאז אפריל 2020, עת כוננה ממשלת חירום ואחדות לאומית, המנהיגות הפוליטית כשלה בריאותית, חברתית וכלכלית. העובדה שאי אפשר בלי תקציב מעידה כאלף עדים  על שיקולים אישיים. הסיכוי  לצאת ממשברי הקורונה והכלכלה קלושים.  נוצר  כאוס, הציבור אובד עצות, וקיים משבר אמון עמוק בין האזרחים לממשלה. "כאומה עלינו לשוב אל המצפון שלנו, עלינו להביט קדימה, ולהתחיל תהליך של תיקון – ארוך, עמוק ותשתיתי". אפשר כי הנשיא ריבלין כיוון בדבריו לממשלת האחדות הלאומית מאוקטובר 1984, בראשות פרס-שמיר ברוטציה ורבין כשר הביטחון, המגשר ביציבותה תוך שמירת  ביטחון המדינה וכינון  האחדות לכל אורכה.

טוב תעשה ממשלת ההאחדות  2020 ותלמד מהי מנהיגות אחראית, שתוביל לפיוס ואמון במגוון האנושי לחיי העם הזה. משמע, קבלת הכרעות אמיצות וקשות יחד במקום "מלחמת אחים", למשל: הערכות צה"ל לאזור הביטחון בלבנון ושיקום הצבא, וכן הפעלת תוכנית ייצוב כלכלית שתפסיק  את הדרדרות המשק.

לאורם של אלה, יצחק,  אנו נסוגים  אחורה. "חבר אתה חסר". ברצוני לספר לך, יצחק, המדינה יצאה מדעתה, "הסגר " נכנס לחיינו ."נבחרי ציבור מחוללים טירוף ושקר" (הנשיא ריבלין). שיכרון חושים ויהירות מנעו את ההערכות המתחייבת. מתחילת ניהול המערכה, האגו האישי מנע שיתוף משמעותי של צה"ל (פקע"ר) שאותו כה אהבת  להוביל לניצחון.

רבין הציב היישר ממשלה בעלת סדר עדיפויות לאומי עם תכניות לרפורמות כלכליות. בצד הדאגה לביטחון ולכלכלה, דחף לשינוי הדרמטי לתהליכי השלום באזורינו בליווי ארה"ב, מצרים וירדן. ב-29 בינואר 1989, החל רבין ביוזמת שלום בעיצוב ההנהגה הפלסטינית לבחירות בשטחים, ולא בהכתבה ע"י אש"ף בתוניס. לאחר מכן הגיעו  ועידת מדריד באוקטובר 1991, חתימת  הסכמי אוסלו בספטמבר 1993, ההיפרדות מהפלסטינים. ההסכם בנינו לבין הפלסטינים מביא להבנה בינינו לבין הירדנים, שיבטיחו השלום באזור. השבוע אנו מציינים 26 שנים להסכם השלום עם ממלכת  ירדן, בזכות  מנהיגותם  המופלאה של המלך חוסיין ז"ל וראש הממשלה יצחק רבין ז"ל.

"זרעי השלום" במזה"ת הונחו בשקט ובבטחה באמצעות ראשי המוסד לדורותיהם.  בחזונו, ראה רבין חיזוק מעמדה של ישראל  בקרב מדינות ערב, בביקוריו במרוקו , בעומאן  ובאמירויות. אלה יחד  הובילו לבשלות  לחתימת הסכמי הנורמליזציה עם האמירויות ובחריין בבית הלבן, ביוזמתו הברוכה של  הנשיא טראמפ. כן, זה הישג חשוב במשמרתו של רוה"מ נתניהו, ונברך על עוד מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות.

לאחר ליל האימים של הרצח, הפכה כיכר רבין (לשעבר כיכר מלכי ישראל) לכיכר האומה, כיכר הדמוקרטיה לכלל הציבור בישראל לכל מכאוב או שמחה, בדמות ורוח המנהיג.

הארבעה בנובמבר 1995 מהווה את  קו השבר של הדמוקרטיה בישראל. לא אשכח את חברי איתן הבר ז"ל שיצא החוצה בדרמטיות. "ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה על מותו של ראש הממשלה, יצחק רבין". הגם שחלפו 25 שנים, נהיה כצוק איתן נגד קולות העולים לחנינה לרוצח השפל. אדוני כבוד הנשיא! לעולם לא יראה הרוצח אור יום ממקום מאסרו, לכל  חייו.

לאבל הכבד הגיעו כל שועי העולם, ובהם מנהיגי העולם הערבי. הכול הרעיפו הערכה למנהיג נערץ, אמיץ, סמכותי, מוסרי. "אני אנווט ,אני נושא באחריות״. בכך, מהווה רבין דוגמא ומופת כנגד ה״סמוך״ וה״יהיה בסדר״. הצבר הראשון שהיה רמטכ"ל הניצחון, דיפלומט, שר הביטחון וראש הממשלה. מפת חייו היא מפת הדרכים של מדינת ישראל מיום הקמתה, ועד הארבעה בנובמבר 1995.

אני חווה עדיין את האובדן אישי של מי שליוויתיו ביום יום  כשר הביטחון וכרוה"מ.

לא נשכח את יצחק אשר אהבנו!

 

המחבר כיהן כשלישו הצבאי של יצחק רבין ז״ל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית