חץ קטלני: תרגול ראשון של מכלולי תקיפה בלחימה מערכתית

במסגרת תרגיל של צה"ל בצפון הארץ נבחן השדרוג של תאי תקיפה למכלולי תקיפה במטרה לשחרר את קרון הפיקוד האוגדתי לניטור איכותי יותר של השגת מטרות. ראיון מיוחד
 

חץ קטלני: תרגול ראשון של מכלולי תקיפה בלחימה מערכתית

דובר צה"ל

במסגרת תרגיל "חץ קטלני" המתקיים בימים אלו בצפון הארץ, מתרגלת חטיבה 215 מבנה פיקוד ושליטה יחסית חדש. במהותו, מדובר במבנה בניין כוח שעושה 'אופלואד' מקרון הפיקוד האוגדתי למכלולי תקיפה. בצורה כזו, צה"ל משיג שתי ציפורים במכה אחת - שיפור מוטת השליטה בין האוגדה לגדודי התקיפה בחזית ופינוי מרכז האש האוגדתי לבקרה על השגת מטרות איכות במהלך הלחימה ותכנון מהלכים עתידיים.   

"עד השינוי, מפקדת הדרג היורה עסקה בפיקוד ושליטה על גדודי הארטילריה בחזית. לפני כשנה וחצי התחלנו שינוי בבניין הכוח שמכליל את קרון הסגן, זה שאחראי על הפיקוד בחזית, בתוך מרכז האש", מסביר סא״ל (מיל׳) בועז רקוץ׳, רמ"ט החטיבה. "זו פעם ראשונה שאנחנו בודקים את המבנה הזה בתרגיל רב מערכתי. עכשיו יש מפקדה אחת, אחודה, לאוגדה. מפקדת חטיבת האש שמשפרת את התקיפה, השליטה והסיוע הארטילרי." 

כאמור, המבנה החדש מספק שליטה טובה יותר על החזית. רקוץ׳ מספר כי בלחימה בעבר, מפקדת הסגן נותרה מאחור, הגדודים התקדמו לחזית, ונוצר מצב שבו שרשרת הפיקוד בחזית נקטעה. "הגדודים חיפשו את עצמם", מסביר רקוץ׳. "ברגע שחיברת את הדרג היורה לאוגדה, אתה מבין שהאש היא מרכיב תומך תמרון. יש חיבור טוב יותר בין התקשוב לאש. יש יותר סינרגיה."  

תרומה חשובה לקרב האוגדתי

בהקשר הזירה הצפונית, אם טווח התותחים הוא כ-20 ק"מ, תמיכת האש נדרשת לפיקוד ושליטה הדוקים בדרג הטקטי. זו הסיבה שהחליטו בחטיבה לשדרג את תאי התקיפה ולהפוך אותם למכלולים. השדרוג בא לידי ביטוי בעיקר במודיעין והגדלת כוח האדם במכלול. אם בעבר תא תקיפה כלל 2-3 איש, כיום הוא כולל עשרות.  

"מכלולי התקיפה הופכים להיות גדולים יותר. קיבלו תגבור במודיעין. האש היא בין זרועית. יש נוכחות של חיל האוויר גם במכלול", אומר רקוץ׳. "הגדלת המכלול מביאה רווח ביכולת לפקד על משימת תקיפה אוגדתית במסגרת המכלול. מודיעין, אוויר, יבשה - החיבור מתממש. במקום תקיפות נקודתיות 'דרך קשית', המכלול יכול לקחת על עצמו תקיפות יותר מורכבות. זו תרומה חשובה לקרב האוגדתי." 

המכלולים החדשים יכולים לנהל תהליך מבצעי ומודיעיני שלם עם מדידה של תפוקת מטרות. "המכלולים צריכים להביא הספקים מבצעיים גדולים יותר", מסביר רקוץ׳. "אפשר לקחת משימת תקיפה, מורכבת, לזרוק אותה על המכלול ולפנות את קרון הפיקוד לתהליכים אחרים. הערכת הישג באש, בקרת תקיפה בין מדרגים ועוד. המבנה החדש מאפשר יותר בקרה במהלך הלחימה, כולל מדידה רציפה, טובה יותר, של פגיעה במטרות איכות."  

אחד החששות העיקריים בתרגיל הנוכחי היה השפעת הקורונה. לוחות הזמנים של התרגיל זזו, ובצבא חששו שגם מהלך התרגיל יפגע בגלל הריחוק החברתי. "בלי הקורונה היינו יכולים להשלים את שינוי התצורה של חטיבת האש. היו אבני דרך בתהליך שנתקעו בגלל המגיפה. עם זאת, התרגיל, שמדמה בצורה מצוינת מלחמה בצפון, הוא קפיצה בהקשר המכלולים. קפיצה גדולה, אך אפשרית. בינתיים, 24 שעות לתוך התרגיל, המכלולים עומדים ביעדים.", אומר רקוץ׳. 

"עדיין לא הסתיים תהליך בניין כוח שאמור להיות מדורג. בתרגיל הצלחנו ליישם שתי משמרות של שני מכלולים משימתיים. הם מבינים מה מצופה מהם וערוכים לקהל אחריות משימתית. אנחנו צריכים לעזור להם לבנות תהליכים מודיעינים בעולם המטרות. השאלה היא כמה מטרות אנחנו מייצרים במכלול." 

אתם חוששים מהיצף מידע במכלול? "במלחמה, לא תמיד יש היצף מידע. מודיעין אודות ההישגים שלך (BDA) אינו מגיע מיידית. כן, אנחנו משתמשים במל"טים כבר תקופה ארוכה, ולמרות זאת, יש מצבים במלחמה שאתה מחכה לBDA. יש מקרים של ערפל קרב, ויש פרקי זמן שלא זורם מודיעין מסיבות שונות. לכן, תרחיש של היצף מידע במכלול אינו מטריד אותנו בשלב זה."  

נדרש: מודל אחוד של חטיבת אש

רקוץ׳ מציין לחיוב את ההכנות לתרגיל בתקופת הקורונה. למרות החשש כאמור ללו"ז התרגיל, בפועל, התרגיל מתקיים בצורה טובה תוך שמירה על הגיינה וקפסולות. "התפוקות בתרגיל טובות, יש שליטה בעולמות האש, התעצמות במודיעין והעמקה בהקשר של מטרות", אומר רקוץ׳. 

"יש עדיין לאן לשאוף. בעקבות התרגיל אני מקווה שתהיה בחינה של תהליכי האימון ב2021 ובחינת תהליכים של בניין כוח. יש בצה"ל חטיבות אש שונות ויש צורך בהאחדה. אם תהיה האחדה, כלומר, החטיבות יראו אותו דבר, יהיה אפשר לעשות תכנית אימונים ובניין כוח סדורה לכלל הצבא. נוכל לדבר על איך המכלולים שומרים על כשירות בשגרה. אולי לשבץ אותם באוגדות מרחביות ובנייה של נהלי קרב בתדירות גבוהה יותר."  

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל