שת"פ אסטרטגי אמריקני-הודי מול איומים סיניים

בניו דלהי נחתם הסכם שת״פ הדדי של מידע לווייני רגיש, שמשמש תכופות להפעלת מזל״טים וטילים, כחלק מהניסיון להתמודד עם כוחה הגובר של סין באזור

מזכירי המדינה וההגנה של ארה״ב עם מקביליהם ההודים במסיבת עיתונאים לאחר החתימה על ההסכם, אתמול. צילום: REUTERS/Adnan Abidi

שבוע אחד בלבד לפני הבחירות לנשיאות ארה״ב, חתמו אתמול (ג׳) בניו דלהי מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפיאו ומזכיר ההגנה מארק אספר, על הסכם עם מקביליהם ההודים על שיתוף הדדי של מידע לווייני רגיש, שמשמש לעיתים קרובות להפעלת מזל״טים וטילים. אתר NPR מציין כי מדובר בהסכם נוסף בסדרת ההסכמים שנועדו להתמודד עם כוחה הגובר של סין באזור האינדו-פסיפי, מאחר וארה״ב רואה זה מכבר את הודו כ״מבצר״ נגדה. הודו וסין נמצאות כעת בתקופה מתוחה ביותר, לאחר עימות שפרץ בגבול ההימלאיה בחודש יוני האחרון בין כוחות שתי המדינות, במהלכו נהרגו 20 חיילים הודים. הבכירים האמריקנים הגיעו להודו כחלק מדו שיח שנתי לשת״פ אסטרטגי בין שתי המדינות. 

״דברים גדולים מתרחשים כאשר הדמוקרטיות שלנו מתייצבות זו לצד זו כדי להגן על אזרחי שתי המדינות, ועל העולם החופשי״, אמר מזכיר המדינה. פומפיאו ואספר גם נפגשו עם ראש הממשלה ההודי, נרנדרה מודי, ודנו עמו ב״מענה למגפת הקורונה, שיתוף פעולה ביטחוני והגנתי, ואינטרסים משותפים באזור האינדו-פסיפי הפתוח והחופשי״, כך על פי הודעה רשמית של מחלקת המדינה. בשנים האחרונות הגדיל ממשל טראמפ את התרגילים הצבאיים עם הודו, וקידם רכישת נשק אמריקני על ידי תת היבשת.

נציגי שתי המדינות הכריזו על שת״פ ״מול האיום הסיני על השלום ועל הביטחון״. מוקדם יותר, על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, אמר פומפיאו לכתבים כי מנהיגי שתי המדינות רואים בבירור כי המפלגה הקומוניסטית הסינית ״אינה ידידת הדמוקרטיה, השקיפות, שמירת החוק וחופש השיט באוקיאנוס ההודי״. שר ההגנה אספר הודיע שארה"ב מתכוונת למכור להודו עוד מטוסים וכטמ"מים, וכן תעניק להודו גישה לנתונים טופוגרפיים, ימיים וארונאוטיים הדרושים לשיגור טילים וכטמ"מים חמושים. ארה"ב תספק להודו גם עזרי ניווט וציוד אביוניקה למטוסים שיימכרו לחיל האוויר ההודי.

עם זאת, אתר NPR מדווח על רגע מביך מעט שארע במהלך מסיבת העיתונאים: כאשר שר ההגנה ההודי, רג׳נת סינג, נשאל אם מדינתו מוכנה להפסיק לרכוש נשק רוסי, הוא השיב כי ״החלטות מתרחשות על בסיס משא ומתן״. רוסיה – ובריה״מ קודם לה – הנה ספקית נשק עיקרית עבור הודו.

מניו דלהי המריא פומפיאו לסרי לנקה, כחלק ממסע דילוגים אזורי שמטרתו להדהד את המסר התקיף של הנשיא טראמפ נגד סין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית