השולט בימים: דרפא רוצה להוציא את בני האדם מכלי השיט 

לקראת יעד של 500 כלי שיט, בדרפא רוצים ספינה שעיצובה אינו כולל התחשבות באנשים על סיפונה. כמו גם, חושבים על תחזוקה מרחוק בלבד 

A prototype for the Ghost Fleet program based on a manned commercial ship. US Navy Photo

התוכנית No Manning Required או NOMARS של דרפא היא הראשונה שתוציא את בני האדם מהחישוב בעת תכנון כלי שיט בלתי מאוישים. כך אמר גרגורי אביקולה, מנהל תוכנית NOMARS, בראיון לאחרונה ל- USNI News. לפיו, DARPA קיימה שיחות עם משרדי חיל הים כמו PMS-406, משרד ההנהלה של הצי לכלים בלתי מאוישים וקטנים, ועם Surface Development Squadron, שהוטלה עליה פיתוח תפיסת הפעילות של כלי שיט בלתי מאוישים, מאז שהסוכנות פתחה את יוזמת NOMARS.

"דיברנו עם SURFDEVRON שאחראית על ניסויים בספינה ברגע ש- DARPA תסיים עם זה, ככל הנראה," הוא המשיך. "מההתחלה רצינו לערב אותם כדי שהם יידעו מה אנחנו עושים, ויש להם את היכולת לעזור לנו עם המחשבות ולעזור להנחות את התוכנית, במידה מסוימת."

PMS-406 מפקח על תוכניות חיל הים כמו Large Unmanned Surface Vehicle ו- MUSV, בעוד ש- SURFDEVRON One כוללת כיום אב-טיפוס Sea Hunter שמקורו בתוכנית של דרפא. SURFDEVRON אמורה לקבל Sea Hunter שני בשנה זו, כשהיא ממשיכה בניסויים.

מוקדם יותר החודש, DARPA הודיעה כי הוציאה סדרת פרסים לשלב הראשון של NOMARS, עם שני מסלולים נפרדים לשבע חברות שונות. מסלול A מתחיל מאפס לעסוק בעיצוב ספינות חדש, ובמסלול B מתמקד בטכנולוגיות שיכולות להיות מוטמעות ב- NOMARS או בספינות מאוישות, אמר אביקולה.

אביקולה תיאר את התוכנית כניסוי בהוצאת חלק מהאלמנטים המסורתיים של תכנון ספינות מכיוון ש- NOMARS לא יפותחו סביב צרכיהם של אנשים על הסיפון. החברות הבוחנות עיצובים פוטנציאליים אינן צריכות מעברים שאנשים יעברו בהם, אזורי תחזוקה שיוכלו לגשת אליהם ואין את החשש למחלת ים, לדבריו.

"אנחנו בעצם אומרים, התחל מגליון נקי ובדוק את כל אפשרויות הבחירה העיצוביות האלה. עם השאלה הנוספת - איך אתה הופך את הספינה לאמינה ללא תנועות אנושיות ואיך מתכננים את הספינה כך שהיא תהיה באפקטיביות מקסימאלית אם אינך צריך לדאוג לכל הדברים האלה שסיפרתי לך עליהם [שקשורים בבני אדם].", אמר אביקולה. 

המטרה עבור NOMARS היא כפולה. בנוסף לחיפוש אחר עיצוב ספינה שנוצרה ללא שיקולים לבני אדם על סיפונה, DARPA בוחנת גם כיצד היא יכולה לתחזק ספינה בלתי מאוישת שמבצעת משימות ארוכות ואינה זקוקה לבני אדם כדי לבצע את עבודות התחזוקה. 

עבודתה של DARPA מגיעה כאשר חיל הים מחפש באגרסיביות טכנולוגיית כלי שיט בלתי מאוישת וממשיך בתוכניות USV מרובות תוך כדי ניסויים בארכיטקטורת צי חדשה. שר ההגנה, מרק אספר, קרא לאחרונה לחיל הים לבנות צי של 500 ספינות שיכלול תערובת של ספינות מאוישות ולא מאוישות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית