״אנו נעים לעבר עולם של אנרגיה כמעט בלתי מוגבלת״

כך לדברי אלוף (מיל׳) יפתח רון-טל, יו״ר דירקטוריון חברת החשמל, שדיבר בכנס Cybertech USA. הציג חזון בו כל אדם מייצר לעצמו את האנרגיה הדרושה, והתריע לגבי סכנות טרור הסייבר בתחום

״אנו נעים לעבר עולם של אנרגיה כמעט בלתי מוגבלת״

יפתח רון-טל, יו״ר דירקטוריון חברת החשמל, בכנס Cybertech USA. צילום מסך

״משבר הקורונה הוביל לאתגרים אדירים לעולם כולו, שאת עומק השלכותיהם לא ניתן עדיין להעריך. למגזר האנרגיה תפקיד חיוני בזמני משבר אלו – אך ככל שמדובר בתשתית חיונית יותר, כך גדלה האפשרות שתהפוך למטרה מועדפת עבור טרור סייבר״, כך אמר אלוף (מיל׳) יפתח רון-טל, יו״ר דירקטוריון חברת החשמל, שדיבר בכנס Cybertech USA  שנערך היום (ג׳) באופן מקוון מניו יורק.

בדבריו, הציג רון-טל את חזונו בנוגע למהפכה הקרובה של תחום האנרגיה: מעבר לאנרגיה מבוזרת, מה שיאפשר מקור אמין של אנרגיה ירוקה מתחדשת לכל רחבי העולם, ויהווה את התרומה העיקרית לתפקודה התקין של הכלכלה והחברה. ״שלוש יכולות עיקריות יובילו את המהפכה, כאשר יגיעו לבגרות טכנית: אנרגיה מבוזרת המבוססת על אנרגיה ירוקה, אחסון אנרגיה חשמלית, ורשת חשמל חכמה״, אמר, והוסיף כי בתוך 20 שנה, מהפכה זו תוביל לקץ עידן תחנות הכוח הענקיות הקונבנציונאליות. ״80% ממקורות האנרגיה יהיו מבוזרים עד שנת 2040. מקורות אנרגיה המבוססים על אנרגיה ירוקה מתחדשת כמו שמש, רוח ומים הולכים ונעשים יעילים יותר ויותר. בה בעת, מערכות אחסון אנרגיה הופכות ליעילות יותר, ועלותן הולכת ופוחתת. מגמות אלו מצביעות על כך שאנו מתקדמים לעבר עולם של אנרגיה כמעט בלתי מוגבלת״.   

עוד אמר רון-טל, כי בעתיד ״כל אדם ייצר אנרגיה לצרכיו, יאחסן את הדרוש וימכור את העודף לרשתות חשמל או לצרכנים מקומיים. כל אדם יהפוך ליצרן ולצרכן אנרגיה בו זמנית״. הוא ציין כי מצב כזה יתאפשר באמצעות האינטרנט של החשמל (Internet of Electricity - IOE), שיחבר בין כל החברות ששולטות בפעולות אנרגיה, וגם הציע שימוש במטבע אנרגיה דיגיטלי (בדומה לביטקוין(. רון-טל הזכיר כי כמיליארד איש ברחבי העולם חיים כיום ללא חיבור לחשמל, וציין שפתרונות אלו יאפשרו גם לאוכלוסייה הזו ליהנות מאנרגיה זמינה, ירוקה ומתחדשת. 

עם זאת, ״כמו כל טכנולוגיה, גם לטכנולוגיה זו ניתן לפרוץ. היא רגישה למתקפות סייבר, במיוחד אם מדובר על כל שכולם יהיו מחוברים״, אמר רון-טל. ״מערכות הגנת הסייבר הקיימות לא מוכנות לזה. עלינו לשנות את כל המוסכמות הקיימות כיום בנוגע לאבטחת סייבר, על מנת למנוע את איומי המחר״. הוא ציין כי האלמנטים עליהם יש לשים דגש - דבר שחברת החשמל הישראלית כבר מבצעת בפועל - הם כמובן פיתוח טכנולוגיה, אך גם קביעת נהלים ומדיניות ברורים שמתעדכנים לפי הצורך, ומתן הדרכה לעובדים בתחום, במיוחד לאור המעבר האדירו לעבודה מרחוק.

״אני קורא להגדיל את שיתוף הפעולה הגלובלי וליצור מבנה הגנת סייבר פרו-אקטיבי וגמיש״, סיכם רון-טל.

 

אולי יעניין אותך גם