דיווח בפיליפינים: אלביט זכתה בחוזה אספקת רק"מ לצבא הפיליפינים

במסגרת חוזה הטנקים הקלים תספק אלביט טנקים זחליים בשווי של כ-196 מיליון דולרים. חוזה נפרד לרכש נגמ"שים מוערך ב47 מיליון דולרים

האתר MaxDefense הפיליפיני מדווח כי חברת אלביט מערכות הישראלית היא הזוכה במכרז הגדול של הצבא הפליפיני לאספקת טנקים קלים ונגמ"ש גלגליים. לפי האתר, משרד הביטחון הישראלי קיבל את הודעת הזכייה בשני מכרזים אלו כבר לפני מספר חודשים.

במסגרת חוזה הטנקים הקלים תספק אלביט 18 טנקים זחליים Sabrah ASCOD 2, 10 טנקים גלגליים Sabrah Pandur II 8x8, רכב פיקוד משוריין אחד ASCOD 2 ורכב חילוץ משוריין אחד ASCOD 2 בשווי של כ-196 מיליון דולרים. כל הטנקים מצוידים בצריח של אלביט עם תותח 105 מ"מ, מערכת תקשורת מבוססת-מחשב E-LynX ומערכת ניהול קרב Torch-X תוצרת אלביט.

החוזה כולל גם אספקת תחמושת פגזי 105 מ"מ. במכרז זה שיתפה אלביט פעולה עם חברת ג'נרל דיינמיקס מערכות יבשה אירופאיות (GDELS) וקבוצת אקסקליבר (Excalibur) הצ'כית שסיפקו לפרויקט את המרכבים המשוריינים ASCOD 2 ו-Pandur II 8X8. 

חוזה הנגמ"שים הגלגליים כולל 28 נגמ"שים גלגליים מסוג IVECO Guarani 6x6 בשווי של כ-47 מיליון דולרים. כל הנגמ"שים מצוידים בצריח מאויש עם מקלע כבד בקליבר 12.7 מ"מ ומשגר רימונים אוטומטי בקליבר 40 מ"מ. קיימת אפשרות להחלפה לעמדת נשק נשלטת-מרחוק עם מקלע כבד בקליבר 12.7 מ"מ. בנוסף, גם הנגמ"שים מצוידים במערכת תקשורת מבוססת-מחשב E-LynX  ומערכת ניהול קרב Torch-X תוצרת אלביט. בחוזה זה שיתפה אלביט פעולה עם חברת איווקו האיטלקית שסיפקה לפרויקט את הנגמ"ש הגלגלי שלה.

MaxDefense סוקר באופן נרחב את הסיבות שגרמו לבחירתה של אלביט כספקית של המוצרים המדוברים. לטענתו, נקודת המכירה הטובה ביותר של אלביט מערכות הייתה הכללת מערכות ניהול שדה קרב, פיקוד ובקרה, בקרת אש ותקשורת משותפות ותואמות, או שתהיינה תואמות למערכות רשת קיימות ועתידיות של הצבא הפיליפיני. ברור הוא שהמתחרים של אלביט בשני הפרויקטים לא יכולים להציע תתי-מערכות התואמות לאלו שבשימוש הצבא הפיליפיני.

התקנת מערכת ניהול שדה הקרב ,Torch X מערכת הפיקוד והבקרה Combat NG ומערכות התקשורת מבוססות-המחשב E-LynX (כולן מתוצרת אלביט) בשלושת הרכבים יאפשרו קישוריות רשת שוטפת ביניהם ועם יחידות אחרות המשתמשות באותן מערכות. חברת Hanwha Defense הדרום-קוריאנית אמנם הציעה להתקין מערכת ניהול שדה קרב מתוצרת קוריאה בטנקים הקלים ובנגמ"שים הגלגלים שלה, אך מערכת זו אינה עובדת עם מערכת ניהול שדה הקרב ומערכת התקשורת הישראליות שכבר נמצאים בשימוש או שהוזמנו על ידי הצבא הפיליפיני.

יתרון נוסף שעומד לזכות אלביט הוא חוסר היכולת להשתמש בצריחים ותותחים מתוצרת בלגיה עקב המגבלות המתמשכות לייצוא נשק שהטילה הממשלה האזורית בחבל וולוניה בבלגיה נגד הפיליפינים. מכיוון שהמתחרים של אלביט בפרויקט הטנק הקל, Hanwha Defense-Otokar JV ו-PT Pindad, הציעו את צריח C3105 של ג'ון קוקריל ותותחי 105 מ"מ המיוצרים בבלגיה, יהיה זה צפוי שיש סיכויים לעיכובים או לבעיות שעלולות להיווצר אם פרויקט הטנק הקל יהיה מוענק לחברות אלו.

בבניית הצריח של טנק סברה הסתייעה אלביט מערכות במנת"ק (מנהלת תוכנית המרכבה והרק"מ) ובכך החליפה את הצריח  מהצעתה הקודמת Oto Melara Hitfact. השינויים בוצעו עקב הדרישה למערכת טעינה אוטומטית, קשת ירי טובה יותר לתותח ועלות נמוכה יותר. כמו כן, נשקלו גורמים אחרים, כולל היעדר משתמשים בטנק Harimau של PT Pindad וביצועים טובים יותר של המוצרים הזוכים על פני מתחרותיהם, אולם נראה כי אלה שהוזכרו לעיל הן הסיבות העיקריות לזכייה של אלביט

מאחר וצבא הפיליפינים ביקש בבקשתו המקורית ב-2017 144 טנקים קלים ו-114 נגמ"שים גלגליים נותר עדיין לראות האם הצבא ימשיך וירכוש עוד 116 טנקים קלים נוספים ו-86 נגמ"שים גלגליים נוספים כחלק מהשלב הבא של תוכנית המודרניזציה שלו, שימשך מ-2023 עד 2027.

אולי יעניין אותך גם