מכון ראנד: גורם ההפתעה מול הרוסים באירופה תלוי בF-35

מתוך 1,900 מטוסי קרב של חיילות האוויר באירופה, פחות ממאה הם דור חמישי. את המחקר הזמין הפנטגון שרוצה למכור לאירופה F-35 
 

Graf Ignatievo Air Base in Bulgaria - https://www.nato.int/cps/en/natohq/photos_179152.htm

דוח של מכון ראנד, שהזמין פיקוד אירופה של צבא ארה"ב, קובע כי תרומתו העיקרית של מטוס F-35 וחיישניו מאפשרת רק למטוסים אלו להתמודד עם מגע קרבי-מבצעי ראשוני-מיידי עם כוחות צבא רוסיה במקרה של מלחמה. גם מדינות שכבר מפעילות מטוסי דור 5 חייבות להתאים עצמן לשיטות הלחימה האמריקניות.  

בריטניה, הולנד, דנמרק, נורווגיה, בלגיה ואיטליה הן חברות נאט"ו שיש להן, או יהיו, מטוסי 'F-35 , בעוד שמדינות כמו גרמניה וצרפת מפעילות מטוסי יורופייטר ורפאל, הנחשבים, מבחינת חיישנים, למטוסי 4 פלוס. הדו"ח של מכון ראנד מבוסס על תרחיש לפיו רוסיה משתלטת על אזור גדול, או מדינה באגף המזרחי של נאט"ו. היא מפעילה מערכי נ"מ נגד מטוסי נאט"ו, כובשת מדינה חברה בנאט"ו, יוצרת עובדה כמו בחצי האי קרים. במקרה כזה, קובע הדוח, היכולת של מטוסי דור 5 לחדור את מערכי הגנ"א הרוסיים היא גורם ההרתעה האמיתי היחיד מול הרוסים.

ההנחה, שגם רוסיה שותפה לה, היא שידו של נאט"ו על העליונה  בלוחמה אווירית, בעוד שלרוסים יש יתרון בלוחמת היבשה. עוד קבע מכון ראנד כי בסכסוך עם רוסיה יהיו תפקידים חשובים ביותר לכוחות ימיים, לסייבר וזרימת מידע. אשר לגורם ההפתעה, מטוסי דור 4 ו-4.5 יתקשו, לחדור ולהגיע למטרותיהם לפני שייפגעו ממערכי הגנ"א הרוסיים. לכן הפתרון שעליו מדבר הדוח הוא שילוביות מבצעית: הפעלת מטוסים לא חמקניים כאשר יש צורך במטוסים הנושאים כמויות גדולות של תחמושת והפעלת מטוסי חמקן לחדירה ראשונית למערכי הגנ"א.

DEFENSE NEWS כותב כי בריטניה, גרמניה וצרפת מפתחות כלי טיס עתידיים דור 6, אולם מדובר ברעיונות שיבשילו כנראה לקראת שנת 2040, ומכון ראנד לא עסק בכך. 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית