איראן: הסכם ישראל-סודן נעשה תמורת כופר

״שלמו די כופר, עצמו את העיניים לפשעים כנגד הפלסטינים, ואז תוסרו מהרשימה השחורה״, נכתב בחשבון הטוויטר של איראן. גינויים גם מהרשות הפלסטינית ומחמאס

טראמפ משוחח בטלפון עם נתניהו ועם חמדוק, שישי. צילום: REUTERS/Carlos Barria

משרד החוץ האיראני התייחס אתמול (שבת) להכרזה על הנורמליזציה ביחסים בין ישראל לסודן, שהושגה בתיווך אמריקני, כ״מזויפת״, והאשים את חרטום בכך שלמעשה שילמה כופר לארה״ב כדי שזו תסיר אותה מרשימת המדינות התומכות בטרור.

בציוץ בטוויטר באנגלית של החשבון הרשמי של משרד החוץ נכתב ״שלמו די כופר, עצמו את העיניים לפשעים כנגד הפלסטינים, ואז תוסרו מ׳הרשימה השחורה של הטרור׳. הרשימה הזו מזויפת בדיוק כמו המאבק של ארה״ב בטרור. בושה״. 

בתחילת השבוע שעבר הודיע נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ, כי סודן תוסר מרשימת התומכות בטרור לאחר שהושגו עמה הסכמות בנוגע לפיצוי קורבנות הפיגועים של אל-קעידה בקניה ובטנזניה, והיא התחייבה להפקיד 335 מיליון דולר ככספי פיצויים. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי הכספים כבר הועברו ונמצאים בחשבון נאמנות מיוחד. במהלך הדיונים, ראש ממשלת סודן ובכירים נוספים התנגדו לכלול את ישראל במסגרת ההסרה מהרשימה האמריקנית, והם אף הוקפאו לזמן מה.

ההודעה הרשמית על נרמול היחסים ועל סיום מצב הלחימה עם המדינה שבבירתה נקבעו ״שלושת הלאווים״ הוכרזה במהלך שיחת טלפון של טראמפ עם נתניהו ועם ראש ממשלת המעבר של סודן, עבדאללה חמדוק, בשעות הערב של שישי. במהלך השיחה, נאמר כי ״חמש מדינות נוספות לפחות יצטרפו״ ויכוננו יחסים עם ישראל בתקופה הקרובה. מנהיגי ישראל וסודן קבעו לכונן יחסי מסחר וכלכלה, עם התמקדות בתחום החקלאות, והודיעו כי משלחות משתי המדינות ייפגשו בשבועות הקרובים.

״גם הפלסטינים רוצים לעשות משהו״, אמר טראמפ במסגרת השיחה, אך הרשות הפלסטינית גינתה את ההסכם, אליו התייחסה כ״תקיעת סכין נוספת בגב הפלסטינים״. בהודעה שפורסמה מטעם לשכתו של אבו מאזן נכתב כי ״לאיש אין את הזכות לדבר בשם העם הפלסטיני״. בהודעה שפרסם חמאס, נכתב כי הוא ״מגנה ומביע כעס ותיעוב לנוכח לנרמול המביש והמשפיל, שאינו הולם את סודן״. בחריין, איחוד האמירויות ומצרים בירכו על ההסכם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית