חסכון כספי: צה"ל מקדם קטלוג פריטים אחוד לכל הצבא

ביחידת שחר באגף התקשוב עובדים כבר כמעט שנתיים על פרויקט שמטרתו איחוד קטלוג הפריטים של צה"ל - קטלוג אחוד יאפשר רכש אחד, מרכזי, לכלל הזרועות

רס"ן יואב אלימי. צילום: דו"צ

ביחידת שחר באגף התקשוב עובדים כבר כמעט שנתיים על פרויקט שמטרתו איחוד קטלוג הפריטים של צה"ל. במקום שכל זרוע תנהל קטלוג לוגיסטי עצמאי, לעיתים עם רכש נפרד, הצבא רוצה קטלוג אחד לכולם. זרוע היבשה הייתה הראשונה לקפוץ על העגלה. חיל הים יכנס עד סוף שנה, חיל האוויר עד אמצע 2021 ואמ"ן, בשאיפה עד סוף שנה הבאה.  

"המדור ביחידה עוסק בקטלוג הפריטים לכל העולם הלוגיסטי בצה"ל. הקטלוג הוא בסיס, תשתית, להאחדת תהליכי רכש", מסביר רס"ן יואב אלימי, רמ״ד ביחידת שחר, רש״צ פרויקט קטלוג, בראיון לישראל דיפנס. "כל תהליך קטלוג בצבא מורכב ודורש אישורים, חוקות ועוד. החלפנו בשנתיים מערכת בת 40 שנים ששימשה את זרוע היבשה. הכנסנו את הקטלוג לתוך SAP. זה פרויקט לשילוב הקטלוג של כל הזרועות יחד."  

הפרויקט יצא לדרך בשיתוף פעולה של כלל הזרועות במטרה לספק תמונה לוגיסטית אחת לכל הצבא. הפרויקט מוערך ב85 שנות אדם. כשנתיים פיתוח של 30-40 אנשים בצד הטכני עם תמיכה של חברת SAP ואינטגרטורים מקומיים. בפיתוח השתתפה גם מחלקת מערכות מידע של החט"ל. לצד פיתוח הקטלוג האחוד כתשתית, ישנם תהליכי פיתוח בצה"ל גם לתהליכי רכש ולוגיסטיקה אחודים. לכל פריט בצבא יהיה מק"ט זהב, אחד, שיבטל כפילויות שיש בין הזרועות. 

קטלוג אחוד יאפשר רכש אחד, מרכזי, לכלל הזרועות. רכש כזה כבר מתקיים היום, אך באופן חלקי, ויותר קשה לממש אותו כאשר כל זרוע מחזיקה בקטלוג נפרד ומנהלת מו"מ דיפרנציאלי על בסיסו. 

"יש כוונות לאחד תהליכים לוגיסטיים של שאר הזרועות לתוך הפעילות שלנו. יתרון נוסף טמון בחיבור הקטלוג של צה"ל לקטלוג של נאט"ו. חיבור שקיים גם היום בהובלת זרוע היבשה עבור כלל צה"ל, כאשר במערכת החדשה יהיה יותר קל להעשיר מידע בצורה הדדית", מסביר אלימי.  

כאמור, הקטלוג אמור להביא לרכש אחוד, שאמור להביא להתייעלות תקציבית משמעותית עבור הצבא. עם זאת, באגף התקשוב נמנעים לנקוט הערכה כמה חסכון הפיתוח יביא לצבא. "רכש אחוד אמור להביא יתרון לגודל ברכש", אומר אלימי. "פוטנציאל התייעלות משמעותי ברכש."

איך התמודדתם עם בסיס נתונים כה גדול? "זו שאלה שליוותה אותנו בתחילת הפרויקט", אומר אלימי. "בחרנו בפלטפורמה של SAP ייעודית לאיחוד קטלוגים. הטיפול בבסיס הנתונים הוא חלק מורכב בפרויקט. כולל ייעול הקוד." 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית