פיתוח של אלתא לצוללות: הרבה מטע"דים על פריסקופ אחד 

מערכת הICS של אלתא תאפשר לצוללת להוציא רק תורן אחד במקום כמה. הערכה: חיל הים הישראלי, התקין או יתקין את המערכת בצוללות הדולפין

דובר צה"ל

בתעשייה אווירית, במפעל אלתא, פיתחו מוצר חדש, ייחודי בשוק הצוללות, שמאפשר התקנת מספר מטע"דים על הפריסקופ של הצוללת. מה החידוש? ובכן, באלתא מסבירים כי עד היום, כל תורן בצוללת מחזיק מטע"ד אחד. הפריסקופ, לרוב, לא מחזיק אף מטע"ד. במציאות כזו, כאשר צוללת רוצה לבצע משימה הדורשת הפעלת מספר מטע"דים , היא צריכה להרים מספר תרנים. יותר תרנים, יותר חשיפה. 

"לצוללת יש שתי מטרות - לקיים את עצמה בחשאיות, ולבצע את המשימה בחשאיות", מסבירים באלתא. "אם הצוללת נחשפת, המשימה, לרוב, נכשלת. לצד זאת, כל חשיפה מסכנת את קיומה של הצוללת. אם אפשר להוציא תורן אחד, במקום כמה, יש פחות חשיפה לספקטרום המכ"מי והאופטי." 

המערכת, שפותחה בשנה וחצי האחרונות, מתבססת על מוצרי לגסי של אלתא בשילוב מוצרים חדשים. המערכת נקראת Intelligence Surveillance and Reconnaissance או ICS בקיצור. היא מותקנת על הפריסקופ HENSOLDT, וכוללת תקשורת לווינית, מערכות ל"א (ESM וקומינט), GSP, VPA ועוד. כולן, כאמור, על הפריסקופ. 

השת"פ עם HENSOLDT, יצרנית פריסקופים ידועה, מאפשר לתעשייה אווירית להציע את הפתרון לכל בעלים של צוללת, כמו גם ליצרני צוללות. הפתרון מותאם גם לצוללות ננסיות מאוישות (200-600 טונות). "המשמעות היא שמביאים את הצוללות למספנה, מפרקים את הפריסקופ, שולחים ליצרן, הוא מתקין את הISR על הפריסקופ הקיים, או על חדש, ובמספנה מרכיבים אותו שוב. בלי לשנות כלום בצוללת", מסבירים באלתא. פררויקט שדרוג כזה לוקח בממוצע מספר חודשים חד ספרתי. 

האתגר: לחימה מתוקשרת 

הפיתוח של אלתא מכוון לצורך של חיילות ים להלחם בים בצורה מתוקשרת. הצוללת, כאשר נעה כחלק מכוח, משמשת ראש חץ חשאי. היא מגיעה לאזור היעד לפני כלי השיט הצפים, אוספת מודיעין, ומשדרת אותו אחורה. כך, הכוח הימי מקבל תמונת מצב אודות אזור הלחימה בעודו בדרכו אליו. 

לשדר תמונת מצב אחורה צריך תקשורת לווינית. היות והצוללת צריכה להוציא פריסקופ להתמצאות, כאשר היא מוציאה אותו, היא גם יכולה לשדר את המידע שאספה עד אותה עת. כמו גם, מטע"די הל"א מאפשרים לצוללת להבין את מידת האיומים בספקטרום וכן לבצע האזנות אם צריך. הכל במקביל כאשר הפריסקופ בחוץ. 

בתעשייה אווירית מסבירים כי הצליחו להתמודד עם הפרעות הדדיות בין תקש"ל לל"א, וכן עם הבעיה שהפריסקופ הופך להיות נקודת כשל יחידה. "אם הפריסקופ כושל, הצוללת עוברת גם ככה למצב מאתגר כי היא לא יכולה לעלות לעומק נמוך. משם המפקד מחליט אם להמשיך במשימה או לא באמצעים שנותרו לו", מסבירים בחברה. "עם זאת, ישנו נוהל הפעלה לטיפול בתקלות פריסקופ שמאפשר, לרוב, להמשיך להשתמש בו." 

ומה עם שדרוגים למערכת?

ובכן, באלתא מסבירים שכמעט ולא מחליפים חומרה לצורך שדרוג במערכות המיועדות לצוללות. "השדרוגים, אם יש, נעשים בתוכנה. לא נדרשת החלפת חומרה." 

באלתא לא מפרטים מי לקוחות הICS, אך ניתן לשער כי חיל הים הישראלי, התקין או יתקין את המערכת בצוללות הדולפין. חברת HENSOLDT היא ספקית של thyssenkrupp, יצרנית הצוללות של ישראל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית