מערכת חדשה של רפאל מסייעת לרכבים לנווט בסביבות נטולות GPS

המערכת שפותחה במהלך השנים האחרונות משלבת את החידושים הקיימים של רפאל לרכבים כחלק מתוכנית "כרמל" לרכב קרבי משוריין עתידי עם האמצעים האלקטרו-אופטיים שפיתחה עבור טילי ספייק וספייס
 

מערכת חדשה של רפאל מסייעת לרכבים לנווט בסביבות נטולות GPS

The exterior view of the new CT-MENTOR system. (Rafael Advanced Defense Systems)
 

חברת רפאל הישראלית יצרה את מערכת ה- CT-MENTORהמשלבת מצלמות המותקנות ברכב עם דגמי תלת-מימד ואלגוריתמי מיפוי כדי לסייע לכלי רכב מאוישים ובלתי מאוישים לפעול בסביבות נטולות GPS. האתר c4isrnet.com מדווח כי המערכת שפותחה במהלך השנים האחרונות משלבת את החידושים הקיימים של רפאל לרכבים כחלק מתוכנית "כרמל" לרכב קרבי משוריין עתידי עם האמצעים האלקטרו-אופטיים שפיתחה עבור טילי ספייק וספייס.

מערכת ה-CT-MENTOR מבוססת על בסיס נתונים של מודלים תלת-ממדיים התואמת נקודות עם "ענן" של נקודות כך שהרכב על הקרקע מתאים באמצעות מצלמות את הנקודות שהוא רואה לאלו המתאימות לאלו שנסרקו מלמעלה. המערכת מקבלת את הנתונים שלה ממגוון פלטפורמות, כולל כטב"מים, מעקב אווירי ואמצעי חלל, ובונה את המודל התלת-ממדי לרכב. כאשר רכב עובר באזור מגורים, במקום לראות רק בית ומרפסות, המצלמות רואות נקודות במרפסת המתאימות לדגם התלת-ממדי.

שמוליק אולנסקי, המנהל את מרכז החדשנות ללוחמה יבשתית ברפאל אומר כי אתגר הניווט העומד בפני כלי רכב קשור למודעות מצבית. "(המפקד) צריך לדעת היכן הוא נמצא ומה יש בסביבה, והמפקד בעמדת הפיקוד צריך להבין היכן נמצאים הכוחות השונים ולבצע נהלי איתור מטרות וקווי פעולה ולהתמודד עם אויבים בסביבות מורכבות." האלגוריתם מספק מיקומים לתיקוני GPS בזמן-אמת כאשר מערכת המיקום תקועה או נפלה.

זה כולל סימון "מספר הבתים בהם נמצאים כוחות ידידותיים (כך) שהמפקד יודע היכן הוא נמצא והתמונה הזו של מה שעומד למתרחש (לא) מראה לו רק היכן הוא נמצא על המפה אלא גם המיקום וכל המידע ... סביבו. כך מתאפשר לנו לחבר את הרכב הזה ואת כלי הרכב המשוריינים למקורות אחרים באותה טכנולוגיה כדי ליצור שפה משותפת ולהשתמש באותה תשתית וטכנולוגיה ולאפשר להם מודעות מצבית משותפת ולהעביר מידע ויעדים לרכבים", הוסיף אולנסקי.

מנהל פרויקט ברפאל מציין כי המערכת יכולה לפעול גם אם יש שינויים בסביבה כגון הרס מבנים בגלל קרב מתמשך. "אם יש נזק של 30-40 אחוז, המפה עדיין משמרת את המודל התלת-ממדי ושומרת על עצמה מדויקת מאוד מבלי לשנות את המודל במערכת שלך", אמר. עדיין נותר האתגר של עדכונים מהירים בזמן אמת למערכת. לדברי אולנסקי עלולים לחלוף שעות עד שרחפנים טקטיים משולבים ייצרו מודל תלת-ממדי, וציין כי סגירת הפער בזמן ובדיוק היא אחת ממטרות החברה.

לדברי החברה, מערכת ה-CT-MENTOR תוכננה עם ארכיטקטורה פתוחה, כך שתוכל לקבל חומרי מיפוי ממערכות אחרות, כגון כלי הסימולציה האמריקאי One World Terrain. אתר c4isrnet.com מדווח כי המערכת הישראלית נבדקה בשטח, והחברה מצפה להשיג יכולות תפעוליות. מרפאל נמסר כי הטכנולוגיה הודגמה עבור "לקוחות פוטנציאליים רבים", אך לא הסכימה לומר באם צה"ל משתמש בה.

מכיוון שהמערכת מסתמכת על מצלמות המותקנות על גבי רכבים, רפאל השקיעה בהגנת ויתירות המערכת ולכן קשה לאויב להשמיד את המערכת כולה. בהתייחס לסביבה העירונית, מנהל הפרויקט ברפאל אמר כי זהו האזור שמעמיד את האתגרים המבצעיים ביותר בכל הנוגע למיפוי וניווט. 

מפתחי רפאל אומרים כי CT MENTOR מתאים ביותר לצבאות מתקדמים. "הרעיון הוא שהמערכת קודם-כל מיועדת ללקוחות מערביים, אבל גם להתאים ולשדרג רכבים מכל הסוגים, ואנחנו מתכוונים להוסיף טכנולוגיה נוספת למערכת הזו. החלק המרכזי הוא ניווט. יש לנו דיוק טוב יותר מ- GPS וטוב יותר מ-Waze, ו-(יש לנו) מודעות מצבית לטווח רחב ומלא של מפקדים וצוותים, ושפה חזותית משותפת לכל בעלי הברית".

אולי יעניין אותך גם