המהומות בקירגיזסטן: רה״מ החדש הוא גם הנשיא

סאדיר ג׳פארוב, ששוחרר על ידי תומכיו ממאסר בשבוע שעבר בתוך גל המהומות האחרון, מונה לראש הממשלה – תפקיד בו ימשיך להחזיק גם כמחליפו של הנשיא לשעבר ג׳בנקוב, שהתפטר בסוף השבוע

סאדיר ג׳פארוב נואם בפרלמנט הקירגזי, יום ו׳. צילום: REUTERS/Vladimir Pirogov

נשיא קירגיזסטן, סואורונבאי ג׳נבקוב, התפטר בחמישי האחרון והשאיר את השלטון בידי  יריבו הלאומני, ראש הממשלה החדש סאדיר ג׳פארוב, שתומכיו שחררו מהכלא בשבוע שעבר. למול קהל משולהב, קרא ג׳פארוב כי כל  הסמכויות הנשיאותיות הועברו אליו.

פעולה זו מביאה לשיא את גל התסיסה הנוכחי במדינה, שהחל לאחר שהתבררו תוצאות הבחירות לפרלמנט בתחילת החודש. הבחירות, בהן ניצחו המפלגות שתומכות בג׳בנקוב הפרו-רוסי, הוקעו כמושחתות. עימותים אלימים פרצו ברחובות וארגוני אופוזיציה תפסו בנייני ממשלה. ועדת הבחירות של קירגיזסטן הודיעה על ביטול התוצאות, אך ההחלטה לא הובילה לשיכוך המתיחות או העימותים עם כוחות הביטחון. ג׳בנקוב הכריז על מצב חירום בבירה בישקק, שכלל עוצר ומגבלות ביטחוניות חמורות, והורה לצבא לפרוס כוחות. כעת, הוא מצטרף לשני נשיאים נוספים שהתפטרו מאז 2005 בעקבות התקוממות עממית.  

ג׳פארוב ריצה עונש מאסר מאז 2013, לאחר שהורשע בניסיון לחטיפת פקיד ציבור במהלך גל עימותים קודם. כאמור, בשבוע שעבר שחררו אותו תומכיו מהכלא, ולאחר מכן ביטל שופט את הרשעתו והוא נבחר על ידי סיעות פרלמנטריות לכהן כראש הממשלה. ביום שישי, החליטו המחוקקים כי ג׳פארוב יוכל לעמוד בראש המדינה כנשיא עד לבחירות בשנה הבאה, בעודו מחזיק גם בתפקיד ראש הממשלה, וגם ביטלו את מצב החירום שהיה אמור להימשך עד לאמצע השבוע הבא לפחות.

״מעולם לא היה מצב בתולדות המדינה בו סמכויות הנשיא, ראש הממשלה והפרלמנט הוחזקו כולן בידי אדם אחד״, אמר חבר הפרלמנט עומורבק טקייב לעיתון הגארדיאן הבריטי. ״העם ממתין לך שתעמוד בציפיות״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית