העתיד כבר פה: ננעל פסטיבל החדשנות DLD Live Tel Aviv

פאנלים בנושאי בינה מלאכותית, רובוטיקה, והתפתחויות טכנולוגיות שנדמות כמדע בדיוני סיכמו ארבעה ימים גדושים של פסטיבל החדשנות, מבית סייברטק וישראל דיפנס, שהתקיים השנה באופן מקוון בשל מגפת הקורונה ואירח כ-4,000 משתתפים מרחבי העולם

פסטיבל החדשנות הבינלאומי השנתי  DLD Live Tel Aviv ננעל אמש (ה׳) לאחר ארבעה ימים גדושים בהרצאות ושיחות של בעלי חזון מובילים מרחבי העולם. בשל מגפת הקורונה, נערך הפסטיבל השנה מרחוק, ואירח כ-4,000 משתתפים באמצעות הפלטפורמה המקוונת שלו ופלטפורמת הזום. היומיים האחרונים של הפסטיבל, מבית סייברטק וישראל דיפנס, הוקדשו לוועידת עסקים וטכנולוגיה. נציגי חברות בינלאומיות גדולות וסטארט-אפים יצירתיים, משקיעים, יזמים ומובילי דעת קהל חלקו מניסיונם, וסיפקו תובנות לגבי כל מה שמעניין בעולם הטכנולוגי הנוכחי – והעתידי.

במסגרת פאנל שנשא את השם ״בינה מלאכותית, מל״טים, רובוטיקה, והעתיד״ סיפר יניב שניידר, מנהל מרכז הפיתוח של רפאל בתל אביב, כיצד התגייסה החברה למאבק במגפת הקורונה במגוון פתרונות טכנולוגיים פורצי דרך. החברה פיתחה, למשל, אבטיפוס לקסדה אטומה, שבתוכה מסיכת חמצן. כך מקבל המטופל את התמיכה הנשימתית הנדרשת מבלי לסכן צוותים רפואיים שצריכים לגעת במסכה עצמה. עוד פיתחה רפאל את רובוט הקורונה, שמבצע פעולות תומכות רפואה ומופעל מרחוק על ידי הרופאים, כדרך נוספת לשמור על ריחוק פיזי מהחולים ולהגן על עצמם מפני הנגיף. עוד השתתף בפאנל אורן רוזנצווייג, שותף מייסד של חברת האוטומוטיב הישראלית אינוויז׳ טכנולוגיות, שסיפר על הפיתוחים האחרונים בתחום הרכבים האוטונומיים.

הפאנל האחרון שנערך בכנס השנה נשא את השם המסקרן ״הייטק או מדע בידיוני?״. הנחה אותו היזם הבינלאומי ויו״ר DLD, יוסי ורדי, וכל אחד מהמשתתפים הציג בקצרה את תחומי העיסוק שלו, שלעתים באמת נדמו כאילו יצאו מספר עתידני. כך, למשל, סיפר פרופ׳ אלון וולף, סגן נשיא קשרי חוץ ופיתוח משאבים בטכניון, על רובוטי הנחש המתפתלים שבנו עבור DARPA למטרות ביטחון, חילוץ והצלה, שאף הודפסו בחלקם במדפסת תלת מימד. השלב הבא היה לפתח רובוטים דומים, אך קטנים יותר, עבור פרוצדורות רפואיות פולשניות: בראש הנחש ישנה מצלמה, ושאר המכשיר מתמרן בגוף האנושי תחת פיקוד המנתח.

פרופ׳ עודד שוסיוב, חוקר ננו-ביוטכנולוגיה מהאוניברסיטה העברית, הסביר על שכפול גנים אנושיים בצמחי טבק, שמייצרים כעת קולגן שממנו ניתן להכין דיו ביולוגי, חומר לייצור רקמות חיות באמצעות הדפסת תלת מימד. ד״ר עומרי עמירב דרורי, שותף ב-Tech Bio Fund וד״ר לביוכימיה, סיפק הצצה להנדסת תאי T לריפוי סוגים מסוימים של סרטן, ריפוי מחלות גנטיות על ידי שינוי הקוד הגנטי, ועל חברות העוסקות במדע הארכת החיים, בין היתר על ידי ניסיונות להסיר מהגוף תאים שאינם מתחלקים עוד. נדב נור, דוקטורנט מאוניברסיטת תל אביב, סיפר על עבודתו המתמקדת בהדפסת תלת-מימד של רקמות לבביות, שלאחר מכן יכולות להמשיך לגדול ולהתחלק במעבדה.

עוד השתתפו בפאנל אניה אלדן, סמנכ״ל וראש חטיבת הסטארט-אפ ברשות החדשנות, שסיפרה כי הרשות מתעתדת להשקיע בשנה הקרובה כ-150 מיליון ש״ח בתחום הביו-קונברג׳נס, שמשלב מחקר של מדעי החיים עם הנדסה ובינה מלאכותית. ד״ר שרון רבינוביץ, סגן למחקר ופיתוח - שטח, בינת קרב ומערכות קוגניטיביות ברפאל, דיבר על הקשר בין אדם למכונה לא רק בשדה הקרב אלא על הדרך בה פוגש אותנו בחיי היום יום, על התפתחויות בתחומי החישה מרחוק, גדרות וירטואליות להגנת גבולות, והממשק בין אדם לרחפן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית