לא רק בישראל: משרד ההגנה הגרמני ביטל חוזה להחלפת רובה השירות החדש של צבא גרמניה

בנוסף, בוטל המכרז לאספקת 145 רובי צלפים לטווח קצר חצי-אוטומטי לצבא הגרמני בקליבר 7.62x51 מ"מ  המכונה G26

אילוסטרציה. Bundeswehr/Marco Dorow

מסתבר שלא רק בישראל מתחוללות שערוריות סביב מכרזי נשק קל ממשלתיים גדולים. משרד ההגנה הגרמני הודיע בסוף השבוע כי ביטל את מכרז אספקת הרוס"ר החדש לצבא גרמניה, המיועד להחלפת רובה השירות הישן G36. כזכור, באמצע חודש ספטמבר דווח ב-IsraelDefense כי חברת סי. ג'יי. האנל (CG Heanel) זכתה במכרז בשווי של מעל 290 מיליון דולרים לאספקת רובי MK556 מתוצרתה לצבא הגרמני.

על פי ההודעה, למשרד הפדרלי לציוד ומידע טכנולוגי של משרד ההגנה הגרמני (BAAINBw) נודע על הפרות פטנטים אפשריות מצד חברת סי. ג'יי. האנל לאחר בדיקת תלונה שהגישה חברת הקלר אנד קוך (שהפסידה במכרז) למשרד הקרטלים הפדרלי ב-29 לספטמבר. "הביקורת הפנימית הובילה למסקנה כי לא ניתן לשלול הפרת פטנט של חברת הקלר אנד קוך ע"י חברת סי. ג'יי. האנל ," נאמר בהצהרה.

על פי סעיף 134 לחוק הגרמני נגד מגבלות תחרות חופשית, הרשות המעניקה חוזים נדרשת לבטל את החוזה במקרה שכזה. לפיכך, נאמר בהצהרה, "רשות המכרזים הפדרלית תיפתח בתהליך מחודש של הערכת ההצעות, תוך התחשבות בכל ההיבטים."

האתר soldat-und-technik.de מציין כי לא נאמר בהודעה מהן הפרות הפטנטים המדויקות, אך מזה זמן מה מומחי נשק סבורים כי ההצעה לרובי MK556 של חברת סי. ג'יי. האנל עלולה להפר פטנט של יצרנית המחסניות, חברת תעשיות מאגפול  (Magpul). למיטב ידיעת האתר, סי. ג'יי. האנל אינה מייצרת את המחסניות והן מסופקות על ידי חברת אוברלנד ארמס (Oberland Arms) שבסיסה בבוואריה.

לכאורה, טוען האתר esut.de, זוהי הסיבה הרשמית. אולם, בימים האחרונים היה לחץ פוליטי לבחון מחדש את ההחלטה הזו. חברת סי. ג'יי. האנל נמצאת בבעלות חברת אחזקות מאיחוד האמירויות הערביות. האפשרות שטכנולוגיה הקשורה לרובה זה תזלוג לאזור המפרץ הפרסי יחד עם חוסר היכולת למנוע יצוא לשם שיחקה תפקיד משמעותי. בנוסף, יש כיום ספקות רבים לגבי יכולתה של סי. ג'יי. האנל לייצר את הרובה הזה בגרמניה.

ואם לא די בכך, בימים האחרונים נודע כי ה-BAAINBw הודיע גם על ביטול המכרז לאספקת 145 רובי צלפים לטווח קצר חצי-אוטומטי לצבא הגרמני בקליבר 7.62x51 מ"מ המכונה G26. במכרז השתתפו חמש חברות, שתיים מארה"ב ומיודעתינו סי.ג'יי. האנל ממכרז הרוס"רים עם הרובהHaenel CR308 שנחשב לבעל סיכויים טובים. בהודעת הביטול הרשמית נטען כי אף אחד מהמשתתפים במכרז לא עמד בדרישות הטכניות המחמירות של המכרז.

כזכור, לפני שנתיים ביטלה משטרת ישראל מכרז גדול לרכישת 15,000 רובי סער לאחר שלוש שנים של בדיקות ומבחנים. אמנם, לפני שנה יצאה המשטרה במכרז רובי סער חדש אך עד-עתה ויותר מחמש שנים לאחר צאת המכרז המקומי עדיין לא נרכשו רובים חדשים. ישראל דיפנס דווח בזמנו כי בעקבות כשלי הניהול במשטרה של המכרז הקודם, חלק מהמציעים הפוטנציאליים בארץ לסוג זה של רובים החליט לא להשתתף במכרז החדש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית