מכירת F-35 לאמירויות: סנאטורים מזהירים ממירוץ חימוש

במכתב למזכיר המדינה האמריקני מאשימים חברים בועדת החוץ ובוועדת הכוחות המזוינים את טראמפ כי אינו שוקל את ההשלכות על הביטחון הלאומי של ארה״ב ועל ישראל

מטוס F-35. צילום: BIGSTOCK/Foto VDW

בסנאט האמריקני נשמעים קולות המבקשים מהנשיא טראמפ "לא למהר ולשקול היטב" מכירת מטוסי חמקן F-35 לאיחוד האמירויות, בין היתר בגלל פגיעה אפשרית ביתרון הצבאי של ישראל וחשש למרוץ חימוש שגם יסכן חיילים אמריקניים

במכתב למזכיר המדינה, מייק פומפיאו, שנשלח בשבת מאשימים חבר ועדת החוץ של הסנאט בוב מנדז (דמוקרט מניו ג'רזי) וחבר ועדת הכוחות המזויינים ג'ק ריד (דמוקרט מרוד איילנד) את הנשיא טראמפ בכך שהוא מאיץ את העסקה לטובת יתרונות פוליטיים, במקום לשקול את העסקה מבחינת ההשלכות על הביטחון הלאומי של ארה"ב. 

שני הסנאטורים מביעים חשש שהעסקה עלולה ליצור מרוץ חימוש במזרח התיכון, במסגרתו תקבל איראן מטוסים מתקדמים מרוסיה ומסין. הם שואלים את מזכיר המדינה כיצד יבטיח הממשל שטכנולוגיות רגישות של מטוסי F-35 לא יהיו מאוימות בגלל קשריה של איחוד האמירויות עם סין, שמוכרת לה כטמ״מים, ועם רוסיה, שמוכרת לה מטוסי סוחוי SU-35, מערכות הגנ״א Pantsir S1, וטילי נ״ט קורנט E.

"האם הסכימה איחוד האמירויות להפסיק את שת"פ עם רוסיה ועם סין תמורת מטוסי F-35?", שואלים הסנאטורים במכתבם, ומזהירים כי שלומם וביטחונם של חיילים אמריקניים עלולים לעמוד מול סכנה רצינית אם תתממש העסקה.

הם מוסיפים ושואלים "האם התייעצתם עם שותפות שלנו בדבר סיכונים הטמונים במכירת המטוסים לאיחוד האמירויות?" בהמשך, הם מבקשים לדעת כיצד מתכוון הממשל לשמור על היתרון הצבאי המובטח לישראל.

סוכנות רויטרס דיווחה בהקשר זה כי ממשלת ארה"ב בודקת דרכים שיאפשרו למערכות המכ"ם הישראלי לזהות בקלות מטוסי F-35 , אם יהיו כאלה לאיחוד האמירויות, וזאת באמצעות טכנולוגיה שתבטל את תכונת החמקנות של המטוסים האמירתיים.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית